Sälja skräddarsydda datorlösningar, installera och underhålla?

16
Hej!

Förmodligen har många redan startat liknande trådar och haft liknande affärsidéer som denna jag kommer presentera, men jag vill ändå gärna få era åsikter kring detta.

Affärsidén är att kunden kontaktar mig och lämnar önskemål (via formulär, e-post, telefon t.ex.) och lämplig prisklass på en dator som jag sedan utöver dessa kriterium beställer, bygger och installerar hos kunden.

Kunderna är främst de som inte har kunskap, möjlighet eller ork att installera ett datorpaket, samt får så mycket som möjligt för pengarna.


Tror ni att detta kan fungera, eller är det lönlöst? Har ni några idéer och tips?

Tacksam för all hjälp 🙂
1165
Det finns ju rätt så många som säljer datorer för en spottstyver redan, så att ge sig in där vet jag inte. Dessutom är långt mer än hälften av försäljningen bärbara datorer, och på företagssidan dominerar leasing eller totala driftavtal när det gäller större organisationer.[br][br]Jag kan tänka mig en hel del annat som är mer lönsamt och lättare att slå sig in på.
16
[quote author=swetrot link=topic=7393.msg34085#msg34085 date=1279551208][br]Det finns ju rätt så många som säljer datorer för en spottstyver redan, så att ge sig in där vet jag inte.[/quote][br]Fast kanske inte med samma service som jag har tänkt mig?[br]Sälja datorer är många som gör ja fast det var just att få en "specialbeställd" dator installerad som gör det annorlunda.[br]
1165
Det är fritt fram för dig att prova.[br][br]De flesta databutiker runt om i Sverige erbjuder en enastående service med tanke på vad de tjänar på en dator. Att få en dator precis som man vill ha den är inga problem om man är beredd att betala vad det kostar. Men det är man som regel inte...[br][br]Jag har ägnat de senaste 15 åren åt den här branschen, och är rätt säker på att bygga datorerna är det sista man skall göra. Jag har sett alldeles för många PC-byggare gå i konkurs därför att de inte kunde ta betalt för sitt arbete och inte kunde nå tillräckliga volymer. [br][br]Däremot finns det en del pengar i att serva datorer som går sönder, både garantireparationer (kräver iofs certifiering) och reparationer efter garantitidens slut. Det är jobb man kan få en vettig timpenning för, eftersom kineserna ännu så länge inte kan göra det själva på ett vettigt sätt.
16
[quote author=swetrot link=topic=7393.msg34089#msg34089 date=1279565182][br]De flesta databutiker runt om i Sverige erbjuder en enastående service med tanke på vad de tjänar på en dator. Att få en dator precis som man vill ha den är inga problem om man är beredd att betala vad det kostar.[br][br]Däremot finns det en del pengar i att serva datorer som går sönder, både garantireparationer (kräver iofs certifiering) och reparationer efter garantitidens slut. Det är jobb man kan få en vettig timpenning för, eftersom kineserna ännu så länge inte kan göra det själva på ett vettigt sätt.[br][/quote][br][br]Kostar det så mycket mer om man vill ha den specialbeställd? Det låter ju konstigt![br][br]Okej, reparation på vilket sätt menar du? Ersätta delar eller reparera delar?[br]
632
3
Jag tror att han menar att du kommer behöva ta mer betalt för vad du gör än folk är beredda att betala.
1165
Ja, det kostar väldigt mycket mer att bygga en dator i ett exemplar i Sverige jämfört med i en serie om 250.000st i Kina. Komponentpriserna när man köper en av varje blir väsentligt högre än när man köper en kontainer av varje etc. Faktum är att man får väldigt mycket för pengarna när man köper en märkesdator, inte minst mjukvara.[br][br]Delar ersätts som regel vid reparation, och det finns många som spiller groggen i tangentbordet en lördagskväll eller upptäcker att datorn inte startar en dag. Och där på hårddisken ligger alla bilder på barnen, bokföringen etc. De får virusangrepp eller de fingrar på något de inte borde ha fingrat på. Anledningarna till att behöva professionell hjälp är många, men det är i praktiken den som de flesta datorbutiker lever på idag. Hårdvaran är ett nollsummespel.
130
1
Jag tror mer på att bli en sorts utryckande datordoktor som snabbt och enkelt kan komma hem till folk och hjälpa till med småsaker.[br][br]Det finns många data-analfabeter i landet som inte ens kan koppla in en skrivare eller installera ett program. Dessa kan nog tänkas betala för dina tjänster...
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
16
[quote author=swetrot link=topic=7393.msg34100#msg34100 date=1279609815][br]Faktum är att man får väldigt mycket för pengarna när man köper en märkesdator, inte minst mjukvara.[br]Hårdvaran är ett nollsummespel.[br][/quote][br]Man får inte så mycket hårdvara för pengarna dock, det är nackdelen.[br]Samt att det är 90% skräp man får till i form av mjukvara. Åtminstone den som installeras direkt. Så har det iallafall varit till de "märkesdatorer" vi haft.[br][br]Microsoft Office och något antivirus-program är ju klart aldrig fel dock, det är väl vad man brukar få.[br][br][quote author=acanjo link=topic=7393.msg34103#msg34103 date=1279613490][br]Jag tror mer på att bli en sorts utryckande datordoktor som snabbt och enkelt kan komma hem till folk och hjälpa till med småsaker.[br][br]Det finns många data-analfabeter i landet som inte ens kan koppla in en skrivare eller installera ett program. Dessa kan nog tänkas betala för dina tjänster...[br][/quote][br]Okej så man ska inte ens erbjuda att sälja datorer, det är ingen större idé?[br]Även om man knappt tjänar något på just hårdvaran, är det inte bra att sälja datorer lite som man tjänar pengar på tjänster från?[br]Bara en fundering![br][br]Tack för svar! :)
1165
Det kan visst vara idé att erbjuda datorer som ett komplement, de flesta erbjuder färdigbyggda märkesdatorer i någon form. De innehåller ofta Windows och Office, och när du bygger själv är det inte ovanligt att bara de programmen kostar dig lika mycket som hela märkesdatorn inkl programvaran kostar. Den lite småtråkiga hårdvaran får man på köpet.
109
Att bygga är nog tufft såsom redan påpekats. [br]Däremot om du hjälper till med val och installation av mjukvara så tror jag du kan skapa mervärde.[br][br]Köper man en billig laptop på giganten t.ex. så följer det med en jäkla massa prov på mjukvara och sedan blir användaren uppmanad att köpa dessa senare via diverse popups o.s.v. Många tycker detta är mycket irriterande.[br][br]För många användare är det svårt att sätta sig in i vad man verkligen behöver och då får du inta en konsultativ roll och sedan rensa datorn från det som användaren inte behöver.[br][br][url=http://www.stocksundet.se]http://www.stocksundet.se[/url][br]Isolering och inbrottsskydd i äldre fastigheter[br]
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
1324
2
För denna typ av tjänster finns det 2 olika marknader. Den Första är privatpersoner och den andra är företag (oftast småföretagare då dom stora inte köper tjänster av enskilda firmor)[br][br]Om vi ser till privatpersoner så är oftast den konkurens man har grannens son, barnbarnen osv. Dom hjälper så gärna till om dom får en hacka (sedan till vilken kvalitet kan man ju diskutera).[br]Den erfarenhet jag har är att denna typ av kunder har en över gräns på kanske en tusenlapp inkl moms förutom datorn. [br]Skall man sedan göra ett bra jobb, Ex kolla vad som skall flyttas från gamla datorer, kolla licenser, installera och uppdatera OS , Installera antivirus, installera program som fanns licens till , installera andra freeware typ openoffice , kanske fixa backupp osv osv så kanske man kan säga att 6-10 timmar kan vara realistiskt. [br]OK 1000 inkl moms är 800 exkl moms. Vilket då ger ca 100:- per timma och detta före skatt. [br]Om du nu skall jobba med detta på heltid så kanske du kan tjäna någon krona på inköp och vidareförsäljning av dator och program. Men tyvärr blir det nog inte så många kronor. [br]Om du sedan räknar realistiskt så kanske du jobbar 220 dagar per år. Och har om det fungerar bra en effektivitet på 80% (du måste ju sälja dig själv också). Det gör 176 dagar per år som du har inkomst. Om vi säger ett jobb tar 8 timmar så är det 176 datorinstallationer. Vilket gör att företaget har 176*800:- = 140000:- in vinst. Efter skatt blir det då inte så mycket kvar för dig som "lön". [br]Förvisso kanske man kan korta ner tiden per maskin och göra saker parallellt när man har riktig snurr på det hela.  [br][br]Så att hålla på med denna typ av tjänster mot privatpersoner blir du nog inte rik på så länge du jobbar vitt. [br][br]Nu vill ju vår näringsminister inför RIT avdrag (som RUT/ROT) och då blir det ju en annan femma. Men hon verkar ju vara ganska ensam om denna önskan. (Kul att hon har något vettigt förslag  :D )[br][br]Sedan som jag nämnde. Småföretag är nog en bättre kundbas då dom inte är så priskänsliga, drar av moms och kostnader så har kanske man kan ta 300:- timman + moms. . Men det är ett stort sälj-jobb att hitta alla dessa kunder.  Sedan hos kunderna kan det ju bli fler än en maskin , Och en massa upsale typ domännamn, hemsidor , e-post lösningar, nätverksdiskar, riktiga backup lösningar (kanske i molnet)  osv osv.  [br][br]Lycka till[br][br]Hans
16
Med andra ord så ska jag sälja och erbjuda tjänster både till privatpersoner och företag?[br]Det är ju inte säkert att alla jobb tar 8 timmar att utföra, det kan jag verkligen inte tänka mig! Även de mer tidskrävande arbetena kommer gå fortare när man kommit in i det, eller borde ju rimligtvis göra?[br][br]Alltså, sälja skräddarsydda datorer som komplement till tjänsterna jag erbjuder, så kanske man även tjänar på dessa datorer i längden?[br][br][quote author=Hans F link=topic=7393.msg34118#msg34118 date=1279701261][br]Nu vill ju vår näringsminister inför RIT avdrag (som RUT/ROT) och då blir det ju en annan femma. Men hon verkar ju vara ganska ensam om denna önskan. (Kul att hon har något vettigt förslag  :D )[br][/quote][br]Ett mycket vettigt förslag! Jag ser inte varför det inte borde införas![br][br][br]Ett problem är Windows som höjer priset på datorn rätt så mycket, men detta finns där inget att göra åt antar jag?
1324
2
[quote author=MickeForsberg link=topic=7393.msg34135#msg34135 date=1279798814][br]Ett problem är Windows som höjer priset på datorn rätt så mycket, men detta finns där inget att göra åt antar jag?[br][/quote][br][br]Själv har jag lagt ner detta att tjäna pengar på maskinen. Jag håller mer koll på dom kampanjer som siba, onoff osv håller just nu. Och så köper kunden in det som är bäst just då. Sedan gör jag jobbet.  Särskilt då man idag säljer minst 90% bärbart.  Med en ev större skärm och tgb/mus på kontoret. [br][br]Ett problem dock är detta med garantirep. Det händer ju faktiskt att maskinerna går sönder. Och så får man tillbaks en nyformaterad disk. Kunderna blir inte helt glada att betala hela installationen igen.  Förvisso har man backupp på datan går ju allt att återställa men man kan ju inte ha kompletta images på kundens maskiner så man får installera från början.[br]OK inte ditt fel att det är trasigt men man får ändå hantera det. Dessutom är det en pina att jobba med supporten på dessa företag. Kan ta ganska många veckor innan man får tillbaks maskinen. [br][br]Hans[br]
16
[quote author=Hans F link=topic=7393.msg34136#msg34136 date=1279800914][br]Själv har jag lagt ner detta att tjäna pengar på maskinen. Jag håller mer koll på dom kampanjer som siba, onoff osv håller just nu. Och så köper kunden in det som är bäst just då. Sedan gör jag jobbet.  Särskilt då man idag säljer minst 90% bärbart.  Med en ev större skärm och tgb/mus på kontoret. [br][/quote][br][br]Vad är det för jobb du gör åt dem då menar du? Köper man en färdig bärbar så är allt redan klart för att köras i stort sett ju?
2066
2
Jag gör till viss del samma sak, men enbart internt.[br][br]Avinstallera allt skräp som kommer med, installera och konfigurera program (brandväggar, vpn, antivirus, kontorsprogram, affärssystem, etc). Montera på plats, koppla in nätverk, skärmar, dockningsstationer...[br][br]Hos en privatperson kan jag tänka mig att det behöver konfigureras bredbandsdelning, trådlösa nät med hyffsad/ok säkerhet, ställas in surf-filter om man/kunden anser att internet bör begränsas/övervakas. Installera Firefox/Opera/Chrome istället för IE som default-browser samt brandväggar, AV, Office...[br][br]Vill du komma undan Windowskostnaden finns det alternativ som är helt gratis och många gånger bättre, framförallt om det bara gäller surf/mail/kontor. T ex Linux/BSD, personligen gärna med KDE, Kiosk mode om det inte ska gå att göra fel och komma åt saker som inte behövs.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34138#msg34138 date=1279801760][br]Jag gör till viss del samma sak, men enbart internt.[br][br]Avinstallera allt skräp som kommer med, installera och konfigurera program (brandväggar, vpn, antivirus, kontorsprogram, affärssystem, etc). Montera på plats, koppla in nätverk, skärmar, dockningsstationer...[br][br]Hos en privatperson kan jag tänka mig att det behöver konfigureras bredbandsdelning, trådlösa nät med hyffsad/ok säkerhet, ställas in surf-filter om man/kunden anser att internet bör begränsas/övervakas. Installera Firefox/Opera/Chrome istället för IE som default-browser samt brandväggar, AV, Office...[br][br]Vill du komma undan Windowskostnaden finns det alternativ som är helt gratis och många gånger bättre, framförallt om det bara gäller surf/mail/kontor. T ex Linux/BSD, personligen gärna med KDE, Kiosk mode om det inte ska gå att göra fel och komma åt saker som inte behövs.[br][/quote][br][br]Ja det är svårt när så många köper bärbara, det är lite svårt att bygga sig en egen! Jag är inte lika intresserad av att ta bort programvara som HP exempelvis lagt in i deras datorer, som att bara installera nödvändig programvara i en dator jag själv konfigurerat... men vad ska man göra...[br][br]Haha, "framförallt", eller rättare sagt enbart surf/mail/kontor? Om ens det?[br]Jag är inget stort fan av Linux, inte heller särskilt kunnig inom området![br]Men att det skulle vara bättre än Windows, iom det enorma stödet för programvara osv, kan jag inte tänka mig.[br]Visst ska man BARA surfa så, men det kan ju hända att användaren vill installera något roligt program, vilket i väldigt många fall kommer kräva Windows.[br][br]Det är uppfattningen jag har fått iallafall.[br]
2066
2
[quote author=MickeForsberg link=topic=7393.msg34139#msg34139 date=1279810937][br]Haha, "framförallt", eller rättare sagt enbart surf/mail/kontor? Om ens det?[br]Jag är inget stort fan av Linux, inte heller särskilt kunnig inom området![br]Men att det skulle vara bättre än Windows, iom det enorma stödet för programvara osv, kan jag inte tänka mig.[br]Visst ska man BARA surfa så, men det kan ju hända att användaren vill installera något roligt program, vilket i väldigt många fall kommer kräva Windows.[br][br]Det är uppfattningen jag har fått iallafall.[br][/quote][br][br]Oj.[br][br]Unix-världen är inte "bättre" på grund av utbudet av programvara, även om det finns en hel del att välja mellan.[br]"Något roligt program"? Varför skulle roliga program kräva windows?[br][br]De allra flesta datoranvändare du skulle ha som målgrupp (ovana datoranvändare, personer som inte vill in och pilla själv, de som bara vill att sakerna ska fungera dag ut och dag in) klarar sig med ganska stor sannolikhet mycket bra utan windows. Det mesta går mot att använda internet till mer och mer, kolla t ex googles programutbud online. Om kunderna slipper betala för Windows och MS Office och dessutom klarar sig med lägre systemkrav... torde inte det vara en bra sak?[br][br]Min uppfattning är att man ska använda rätt programvara till rätt sak. Jag har Windows på kontoret och på en server för att viss programvara kräver det. Övriga servrar, brandväggar, routrar osv kör FreeBSD för att det är bättre vad gäller stabilitet, säkerhet, funktion, prestanda, och pris. Om jag skulle installera en dator till min mor skulle jag lägga in KDE med Konqueror (web), KMail (mail) eller webmail, Kopete (msn/mfl). Det är inte speciellt många fler program som normalanvändaren regelbundet använder och behöver.[br][br]Ska inte göra det här till en windows vs världen tråd, men om du inte kan så mycket om linux och *nix rekommenderar jag dig starkt att läsa på lite. Du måste inte gilla det, men i mina ögon tillhör det allmänbildning om man ska syssla med IT och datorer att i vilket fall veta hur det fungerar och vad det klarar av.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
Rolig och rolig, någon programvara de känner för att ladda ner helt enkelt. Det är ju inte säkert att de vill vara låsta till de program jag har installerat åt dem, menar jag.[br][br]Ja okej, säger du det så![br]Jag vet ju som sagt inte exakt vad det klarar av och inte klarar av.[br][br]Men om kunderna hade fått välja mellan Windows och Linux, tror du inte de flesta hade valt Windows? Kunder som inte använt en dator innan alltså.[br]Det känns som att Windows är ett säkert kort för den okunnige, på något sätt.[br][br]Men jag ska alltså försöka "sälja" Linux för att hålla nere kostnaderna?[br][br]Haha ja ska man använda det till sina varor och tjänster så får man ju kunna grejerna iallafall![br][br]... för övrigt så hade det nog iförsig fungerat bra med Linux till min mor också, hon kollar mest Hemnet och hotmailen!
2066
2
Vad du ska göra är helt upp till dig. Mitt förslag är att du utvärderar alternativen, om du ser en möjlighet att sälja in en lösning till kunden som är bättre, billigare, och ger dig möjlighet att tjäna mer pengar så hade jag i vilket fall övervägt det.[br][br]Jag tror att de flesta hade valt Windows av ungefär samma anledning som du skrev ditt tidigare inlägg. Deras okunskap om alternativen.[br][br]Du som proffs (det är därför de anlitar dig) har möjligheten att påverka deras val. Du ska inte fråga: "Vill du ha windows eller linux?", du kan till exempel lägga upp det för en kund som mest vill surfa och läsa aftonbladet, maila med barnbarnen osv som att du har två olika alternativ i olika prisklasser. "Windows - mest vanligt, kan strula en hel del, behövs egentligen inte om du inte vill spela de senaste spelen. Linux/KDE - Stabilt, snyggt, klarar sig med en billigare dator, billigare och enklare" (efter att du konfigurerat det åt dem).[br][br]Gör som du vill, men överväg i alla fall lite olika lösningar så du vet vad du rekommenderar dina kunder.[br][br]För de som inte använt en dator innan är det ungefär lika enkelt att använda Windows som Linux. Kollar du på t ex ett internetcafé är det en hel del som använder linux och användarna vet inte ens om det :)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
Jo det är klart, du har en del poänger där![br][br]Det ger mig en möjlighet att tjäna mer pengar, fast jag kan ju inte ta lika mycket betalt som med en Windows-dator så det kan ju inte bli så mycket mer?[br]Eller tänker du längre än jag?[br][br]Hur är det med språk och support?[br]Vissa distributioner jag testat har haft något slarviga översättningar t.ex. och all programvara, eller den vanligaste då, kanske inte finns översatt? Eller?[br][br]Vilken distribution hade du valt till detta?[br][br]Nu handlar ju inte tråden om Linux men när du ändå är här inne och skriver, som kan mer om det![br][br]Tack för svaren![br]
1324
2
Jag ser det inte som om att mina kunder skall ha en dator. Jag ser det som om kunden BYTA dator. [br][br]Så när dom då kommer till att köpa en ny så är det stora jobbet förutom att se till att alla servicepacks eller patchar kommer in är att analysera vad dom har idag, vad dom använder idag. Och det är då kul att se hur ofta kunderna har en gammal PC med en massa program installerade som dom dessutom använder men som grannens pojk laddat hem/kopierat och lagt in en icke giltig licens. [br][br]Och då måste man ju ta en diskussion med kunden. Vad måste han ha, vad kan ersättas med freeware (ex delar av Office 2003 kan ersättas med open office och ev morzilla med tillägg). [br][br]Sedan hos småföretagare är det oftast ett Bokföringsprogram i botten. Och det kanske bara fungerar på Windows och då är det Windows som gäller. [br][br]Ibland är det gamla program som bara fungerar på Windows XP och en ny Windows 7 behöver då kompletteras med någon lösning. Har kunden en gammal XP licens så kanske V-box eller  Microsoft Virtual PC är lösningen. [br]Vill dom sedan testa Linux så är det ju en kvart att ha in Unbuntu i en partition i V-box. [br]Sedan en sak som tar tid är att flytta all viktig data. Och ibland ev konvertera viktig data[br][br]Hur gör man ex med en kund som har en Svartkopia av Outlook men inte vill köpa  en ny office för 3000:- . All hj skit ligger ju i en pst fil. [br]Det är här man tjänar pengar hos företagare. Finns många fina möjligheter om man har kunskap, [br][br]Hans[br] [br]
2066
2
Hårdvaran tar du lika mycket betalt för, kostnaden för operativsystemet behöver du inte ta ut av kund och får möjlighet att debitera fler timmar utan att slutkostnaden för kunden ökar.[br][br]Vilken dist spelar inte så stor roll, beror mest på vad du själv kan/gillar/trivs med. Personligen använder jag inte linux så mycket (föredrar BSD, fast har mest servrar). Gillade [url=http://www.slackware.org]Slackware[/url] när jag använde det mer, men skulle tro att [url=http://www.opensuse.org]openSUSE[/url], [url=http://www.debian.org]Debian[/url] eller [url=http://www.kubuntu.org]KUbuntu[/url] är en bra början. Gillar du att pilla kan du göra en helt egen dist enligt egna preferenser ([url=http://www.linuxfromscratch.org]LFS[/url] - grymt bra sätt att läsa sig hur det är uppbyggt, men ganska nördigt :) Finns länkar till fler alternativ här: http://distrowatch.com/[br]Jag hade använt KDE (kolla [url=http://www.kde.org]kde.org[/url]) som desktop, kommer med bra program, finns översatt till fler än 60 språk, är snyggt och trevligt att arbeta med.[br][br]Vet inte hur bra översättningarna är, men jag tror de är ganska bra... tenderar att använda engelska oftast.[br][br]Kan också vara värt att kolla på PCBSD, baserat på FreeBSD men riktad not "vanliga" användare, de som kommer från Windows etc. Har inte använt det själv men det har fått bra recensioner.[br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
2066
2
[quote author=Hans F link=topic=7393.msg34144#msg34144 date=1279819543][br]Hur gör man ex med en kund som har en Svartkopia av Outlook men inte vill köpa  en ny office för 3000:- . All hj skit ligger ju i en pst fil. [br]Det är här man tjänar pengar hos företagare. Finns många fina möjligheter om man har kunskap, [br][/quote][br][br]Var menar du?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1324
2
Är ju ganska vanligt att det finns svartkopior på office. Och idag är då mailprogrammet fullt med mail, kontakter och annat . [br][br]Nu lägger kunden in allt i en ny dator och dom har ingen licens på outlook kopplat till en simpel popmail.  Vad gör man då med alla dessa mail. [br][br]Hans
16
[quote author=Hans F link=topic=7393.msg34144#msg34144 date=1279819543][br]Så när dom då kommer till att köpa en ny så är det stora jobbet förutom att se till att alla servicepacks eller patchar kommer in är att analysera vad dom har idag, vad dom använder idag. Och det är då kul att se hur ofta kunderna har en gammal PC med en massa program installerade som dom dessutom använder men som grannens pojk laddat hem/kopierat och lagt in en icke giltig licens. [br][br]Och då måste man ju ta en diskussion med kunden. Vad måste han ha, vad kan ersättas med freeware (ex delar av Office 2003 kan ersättas med open office och ev morzilla med tillägg). [br][br]Sedan hos småföretagare är det oftast ett Bokföringsprogram i botten. Och det kanske bara fungerar på Windows och då är det Windows som gäller. [br][br]Ibland är det gamla program som bara fungerar på Windows XP och en ny Windows 7 behöver då kompletteras med någon lösning. Har kunden en gammal XP licens så kanske V-box eller  Microsoft Virtual PC är lösningen. [br]Vill dom sedan testa Linux så är det ju en kvart att ha in Unbuntu i en partition i V-box. [br]Sedan en sak som tar tid är att flytta all viktig data. Och ibland ev konvertera viktig data[br][br]Hur gör man ex med en kund som har en Svartkopia av Outlook men inte vill köpa  en ny office för 3000:- . All hj skit ligger ju i en pst fil. [br]Det är här man tjänar pengar hos företagare. Finns många fina möjligheter om man har kunskap, [br][br]Hans[br][/quote][br][br]Haha usch... just detta låter inte som någon höjdare.[br]Hur menar du med konvertera viktig data? Till vad?[br][br][br][quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34145#msg34145 date=1279819689][br]Hårdvaran tar du lika mycket betalt för, kostnaden för operativsystemet behöver du inte ta ut av kund och får möjlighet att debitera fler timmar utan att slutkostnaden för kunden ökar.[/quote][br]Hårdvaran ja, låt oss säga 5000kr, sedan ett fast pris, exempelvis 1000kr för att sätta ihop datorn och program osv.[br]Men det är bara en positiv förändring ur kundens ögon, för mig blir det väl samma vinst?[br]Eller vad är det jag missar? :D[br][br][quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34145#msg34145 date=1279819689][br]Vilken dist spelar inte så stor roll, beror mest på vad du själv kan/gillar/trivs med. Personligen använder jag inte linux så mycket (föredrar BSD, fast har mest servrar). Gillade [url=http://www.slackware.org]Slackware[/url] när jag använde det mer, men skulle tro att [url=http://www.opensuse.org]openSUSE[/url], [url=http://www.debian.org]Debian[/url] eller [url=http://www.kubuntu.org]KUbuntu[/url] är en bra början. Gillar du att pilla kan du göra en helt egen dist enligt egna preferenser ([url=http://www.linuxfromscratch.org]LFS[/url] - grymt bra sätt att läsa sig hur det är uppbyggt, men ganska nördigt :) Finns länkar till fler alternativ här: http://distrowatch.com/[br]Jag hade använt KDE (kolla [url=http://www.kde.org]kde.org[/url]) som desktop, kommer med bra program, finns översatt till fler än 60 språk, är snyggt och trevligt att arbeta med.[br][br]Vet inte hur bra översättningarna är, men jag tror de är ganska bra... tenderar att använda engelska oftast.[br][br]Kan också vara värt att kolla på PCBSD, baserat på FreeBSD men riktad not "vanliga" användare, de som kommer från Windows etc. Har inte använt det själv men det har fått bra recensioner.[br][/quote][br]Tack![br]Nu har jag inte använt så många, Ubuntu är det första jag tänker iallafall.[br]Men en viktig del är svenskt språk rakt igenom, det ser proffsigast ut, och dessutom kan inte alla engelska. Så egentligen är det ett måste.[br][br]Drivrutiner och sådant måste också fungera perfekt! Detta är en stor fördel med Windows. (?)[br][br]Det måste även vara lätt att installera och konfigurera. Vilket ju Ubuntu är, om allting fungerar direkt.[br]
2066
2
[quote author=MickeForsberg][br]Hårdvaran ja, låt oss säga 5000kr, sedan ett fast pris, exempelvis 1000kr för att sätta ihop datorn och program osv.[br]Men det är bara en positiv förändring ur kundens ögon, för mig blir det väl samma vinst?[br]Eller vad är det jag missar? :D[br][/quote][br][br]Du kan ta mer betalt av kunden och ändå sänka totalkostnaden. Om windowslicensen kostar 1200 kan du ta 600 mer betalt och ändå sänka kundens kostnad med 600.[br][br][quote author=MickeForsberg][br]Nu har jag inte använt så många, Ubuntu är det första jag tänker iallafall.[br]Men en viktig del är svenskt språk rakt igenom, det ser proffsigast ut, och dessutom kan inte alla engelska. Så egentligen är det ett måste.[br][br]Drivrutiner och sådant måste också fungera perfekt! Detta är en stor fördel med Windows. (?)[br][br]Det måste även vara lätt att installera och konfigurera. Vilket ju Ubuntu är, om allting fungerar direkt.[br][/quote][br][br]KUbuntu är Ubuntu med KDE förinstallerat.[br][br]Upplever idag inte mer problem med drivrutiner under linux än under windows. [br][br]Gör en testdator :) Köp den billigaste du kan hitta, typ http://www.dustin.se/pd_5010442311.aspx eller bygg själv, borde bli ungefär lika mycket. Installera KUbuntu, konfigurera det så det ser enkelt (typ knappar för INTERNET, E-POST, STÄNG AV och inte så mycket mer), och snyggt ut och låt någon icke-teknisk person prova, typ mormor.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34151#msg34151 date=1279828725][br][quote author=MickeForsberg][br]Hårdvaran ja, låt oss säga 5000kr, sedan ett fast pris, exempelvis 1000kr för att sätta ihop datorn och program osv.[br]Men det är bara en positiv förändring ur kundens ögon, för mig blir det väl samma vinst?[br]Eller vad är det jag missar? :D[br][/quote][br][br][br]Du kan ta mer betalt av kunden och ändå sänka totalkostnaden. Om windowslicensen kostar 1200 kan du ta 600 mer betalt och ändå sänka kundens kostnad med 600. [/quote][br][br]Aha, du menar så. Det är ju lite fult! Men klart, det blir ju som sagt 600kr billigare och ändå med "samma" funktion.[br][br][quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34151#msg34151 date=1279828725][br]KUbuntu är Ubuntu med KDE förinstallerat.[/quote][br]Aha! Haha! På så vis, då låter Kubuntu mer intressant.[br][br][br][quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34151#msg34151 date=1279828725][br]Upplever idag inte mer problem med drivrutiner under linux än under windows. [/quote][br]Nej för jag har hört att Ati-korten har problem med Linux, därför jag är lite orolig! Kompatibilitetslistan på Ubuntus hemsida verkade bevisa det dessutom.[br][br][br][quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34151#msg34151 date=1279828725][br]Gör en testdator :) Köp den billigaste du kan hitta, typ http://www.dustin.se/pd_5010442311.aspx eller bygg själv, borde bli ungefär lika mycket. Installera KUbuntu, konfigurera det så det ser enkelt (typ knappar för INTERNET, E-POST, STÄNG AV och inte så mycket mer), och snyggt ut och låt någon icke-teknisk person prova, typ mormor.[br][/quote][br]Det var en bra idé, det ska jag ta och göra![br]Vi har en HP redan med Ati dessutom så det blir ett bra test på stabilitet också.[br]Har en hel del okunniga personer i släkten som kan få testa detta när de är på besök!
2066
2
[quote author=MickeForsberg link=topic=7393.msg34152#msg34152 date=1279830758][br]Aha, du menar så. Det är ju lite fult! Men klart, det blir ju som sagt 600kr billigare och ändå med "samma" funktion.[br][/quote][br][br]Tycker inte det är det minsta fult. Menar inte att du ska ta betalt per timme och säga till kunden att det tar 4 timmar när det bara tar 2. Det skulle vara fult. Du erbjuder kunden ett fast pris på en dator med en viss funktion installerad och konfigurerad. För att nå ett attraktivt pris har du olika alternativ, du kan ta mindre betalt för din tid, köpa in 1000 exakt lika datorer och förhandla med en leverantör, optimera tiden din arbetsinsats tar (om du gör mycket installationer t ex genom att göra en custom install cd som installerar systemet med dina inställningar för just den datorn och i princip kör automatiskt så länge du håller dig till hårdvara du vet fungerar bra), eller något annat kreativt.[br][br][br][quote author=MickeForsberg][br]Nej för jag har hört att Ati-korten har problem med Linux, därför jag är lite orolig! Kompatibilitetslistan på Ubuntus hemsida verkade bevisa det dessutom.[br][/quote][br][br]Vad missar jag? Enligt https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupportComponentsVideoCardsAti ser de flesta kort ut att fungera bra.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
16
[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34154#msg34154 date=1279833201][br]För att nå ett attraktivt pris har du olika alternativ, du kan ta mindre betalt för din tid, köpa in 1000 exakt lika datorer och förhandla med en leverantör, optimera tiden din arbetsinsats tar (om du gör mycket installationer t ex genom att göra en custom install cd som installerar systemet med dina inställningar för just den datorn och i princip kör automatiskt så länge du håller dig till hårdvara du vet fungerar bra), eller något annat kreativt. [/quote][br]Ja det hade varit enormt praktiskt att ha en skiva som gör allt åt en.[br]Både till Windows och Linux.[br][br]Det där med att beställa tusentals datorer får nog vänta![br][br]Förutom skivan vill jag också kunna skapa en gömd återställningspartition likt HPs lösning. Det är väldigt enkelt och praktiskt att återställa datorn med en sådan.[br]Tyvärr saknar jag kunskapen.
2066
2
[quote author=MickeForsberg link=topic=7393.msg34155#msg34155 date=1279834176][br]Ja det hade varit enormt praktiskt att ha en skiva som gör allt åt en.[br]Både till Windows och Linux.[br][br]Förutom skivan vill jag också kunna skapa en gömd återställningspartition likt HPs lösning. Det är väldigt enkelt och praktiskt att återställa datorn med en sådan.[br][/quote][br][br]Det går att göra skivor både till windows och linux som gör det.[br][br]Återställning borde inte vara så komplicerat... Det finns garanterat en hel hög verktyg färdigt för sådant, t ex http://www.debianadmin.com/backup-and-restore-linux-partitions-using-partimage.html[br][br]Annars, som grund...[br]* Skapa partitioner.[br]* > dd if=/dev/hda1 of=/dev/hda2/backup.img[br]* Låt användaren sabba din installation[br]* Boota med liveCD och:[br]* > dd if=/dev/hda2/backup.img of=/dev/hda1[br][br]Typ... vill du göra det lite lyxigt lägger du en linux-installation på hda2 som du kan boota genom att välja RESTORE i boot-prompten. Sen ett enkelt script som frågar användaren om h*n verkligen vill radera/återställa all data som finns på hårddisken. Sen kan det ju vara lämpligt att använda något smidigare verktyg än dd så du slipper spara en massa skräpdata, typ tar/bzip2 :)[br][br][quote author=MickeForsberg][br]Tyvärr saknar jag kunskapen.[br][/quote][br][br]Det gör alla innan de lärt sig - oavsett vad det gäller, knappast en godkänd anledning.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
1165
[quote author=Hans F link=topic=7393.msg34144#msg34144 date=1279819543][br]Jag ser det inte som om att mina kunder skall ha en dator. Jag ser det som om kunden BYTA dator. [br]Det är här man tjänar pengar hos företagare. Finns många fina möjligheter om man har kunskap [/quote][br][br]Jag håller med dig fullständigt. Inte sällan har man ju sett folk som har programvaror för i alla fall 50kilopix installerat utan en enda giltig licens. Office, en hel rad Adobe-program, kanske en Quark eller AutoCAD och så en massa annat som man installerat bara för att man fått tag på det. Och naturligtvis är alla viktiga dokument gjorda med alla möjliga program, sparade i alla möjliga kataloger på hårddisken, och heter inte sällan Namnlös.doc, Namnlös1.doc, Namnlös2.doc etc... Senaste backupen tagen för sju månader sedan (riktiga karlar kommer ju ihåg vad som fanns på hårddisken). Och trots att man regelbundet jobbar mot ett par dussin sajter där det är viktigt med login och lösenord så finns de inte sparade någon annanstans än i webläsaren...[br][br]Som om inte det vore nog så brukar hårddisken vara knökfull av diverse nedladdade filmsnuttar, mp3-filer och ljudböcker :-)[br][br]Man behöver inte tjäna pengar på hårdvaran, en rätt så rimlig timpenning för att reda ut det där brukar man komma längre på. Kanske kombinerat med en liten utbildning om hur nästa datorbyte kan bli mycket billigare.
16
[quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34156#msg34156 date=1279835545][br]Det går att göra skivor både till windows och linux som gör det.[br][br]Återställning borde inte vara så komplicerat... Det finns garanterat en hel hög verktyg färdigt för sådant, t ex http://www.debianadmin.com/backup-and-restore-linux-partitions-using-partimage.html[br][br]Annars, som grund...[br]* Skapa partitioner.[br]* > dd if=/dev/hda1 of=/dev/hda2/backup.img[br]* Låt användaren sabba din installation[br]* Boota med liveCD och:[br]* > dd if=/dev/hda2/backup.img of=/dev/hda1[br][br]Typ... vill du göra det lite lyxigt lägger du en linux-installation på hda2 som du kan boota genom att välja RESTORE i boot-prompten. Sen ett enkelt script som frågar användaren om h*n verkligen vill radera/återställa all data som finns på hårddisken. Sen kan det ju vara lämpligt att använda något smidigare verktyg än dd så du slipper spara en massa skräpdata, typ tar/bzip2 :)[br][/quote][br][br]Tack![br]Jag ska försöka lära mig hur man gör en "lyxig" återställningspartition, just att koda är inte mitt största intresse dock.[br][br][br][quote author=Jonathan link=topic=7393.msg34156#msg34156 date=1279835545][br]knappast en godkänd anledning.[br][/quote][br]Nej det sa jag inte, sa bara att jag tyvärr inte vet hur ;)[br]Man kan ju inte lära sig allt iförsig![br][br][quote author=swetrot link=topic=7393.msg34157#msg34157 date=1279840469][br]Man behöver inte tjäna pengar på hårdvaran, en rätt så rimlig timpenning för att reda ut det där brukar man komma längre på. Kanske kombinerat med en liten utbildning om hur nästa datorbyte kan bli mycket billigare.[br][/quote][br]Fast vad är det tänkt att man ska göra här egentligen?[br]Företagaren har kanske inte råd med en äkta licens av AutoCAD t.ex.; det är ju egentligen inte min ensak.[br]Jag kan dock inte heller gå in på Piratebay och ladda ner den nyaste versionen åt honom. Så vad gör man exakt? Ber honom köpa alla program han olagligt har kommit över? :)[br][br]Samt detta med Namnlös.doc; Namnlös[1].doc osv... ska man isåfall gå igenom de filerna med personen? Jag själv kan ju omöjligen veta vad som ska sparas och inte sparas![br]Man tycker ju att ingen borde vara dum nog att anlita någon som sitter och går igenom filer tillsammans med en och sparar dem viktiga?[br][br]Hur ska man göra? :)
1165
[quote author=MickeForsberg link=topic=7393.msg34165#msg34165 date=1279884657][br]Fast vad är det tänkt att man ska göra här egentligen?[br]Företagaren har kanske inte råd med en äkta licens av AutoCAD t.ex.; det är ju egentligen inte min ensak.[br]Jag kan dock inte heller gå in på Piratebay och ladda ner den nyaste versionen åt honom. Så vad gör man exakt? Ber honom köpa alla program han olagligt har kommit över? :)[br][br]Samt detta med Namnlös.doc; Namnlös[1].doc osv... ska man isåfall gå igenom de filerna med personen? Jag själv kan ju omöjligen veta vad som ska sparas och inte sparas![br]Man tycker ju att ingen borde vara dum nog att anlita någon som sitter och går igenom filer tillsammans med en och sparar dem viktiga?[br][/quote][br][br]Det man får göra är att förklara att om man inte har råd med programmen så skall man inte använda dem. Man kan sedan hjälpa till med att hitta billigare program som kan göra det som brukar göras. Inte sällan finns det en hel del freeware/shareware som klarar av även kommersiella format.[br][br]Att utsätta sig för risken att någon en dag anmäler till BSA att man har en massa piratkopior är inte särskilt smart, och inte är det någon besparing heller. Inte sällan är ju piratkopiorna fulla av trojaner och skit också, det är verkligen en dum risk man utsätter sig för om det finns bra alternativ.[br][br]Sedan kan man kanske ha en utbildning i dokumenthantering och förklara vitsen med att samla ihop det hela och namnge filerna så att det blir rätt. Ditt jobb är ju mest att samla ihop alla filer som ligger huller om buller, förslagsvis så går beställaren sedan igenom det hela själv.[br][br]Kanske är det rent av läge att sälja in en "datorstädning" med en timme i månaden då du kommer och går igenom det hela för 495kr/gång, ser till att alla patchar är installerade, att antivrusen är uppdaterad, att det finns backup, att det inte installerats något konstigt och inte minst för att svara på frågor. 10-15 sådana kunder är en rätt så skön bas att ha för att stå på som egen företagare.
16
[quote author=swetrot link=topic=7393.msg34168#msg34168 date=1279898379][br]Det man får göra är att förklara att om man inte har råd med programmen så skall man inte använda dem. Man kan sedan hjälpa till med att hitta billigare program som kan göra det som brukar göras. Inte sällan finns det en hel del freeware/shareware som klarar av även kommersiella format.[br][/quote][br][br]Ja, fast man kan ju inte hindra kunden att installera något sådant.[br]Ska man då rapportera personen/företaget?[br][br][quote author=swetrot link=topic=7393.msg34168#msg34168 date=1279898379][br]Sedan kan man kanske ha en utbildning i dokumenthantering och förklara vitsen med att samla ihop det hela och namnge filerna så att det blir rätt. Ditt jobb är ju mest att samla ihop alla filer som ligger huller om buller, förslagsvis så går beställaren sedan igenom det hela själv.[br][/quote][br][br]Det borde vara rätt lätt att förstå varför man ska namnge filer och spara på rätt ställen, så det kan inte vara allt för svårt att förklara heller! :D[br][br][quote author=swetrot link=topic=7393.msg34168#msg34168 date=1279898379][br]Kanske är det rent av läge att sälja in en "datorstädning" med en timme i månaden då du kommer och går igenom det hela för 495kr/gång, ser till att alla patchar är installerade, att antivrusen är uppdaterad, att det finns backup, att det inte installerats något konstigt och inte minst för att svara på frågor. 10-15 sådana kunder är en rätt så skön bas att ha för att stå på som egen företagare.[br][/quote][br][br]Ja det var ett bra förslag![br]De flesta antivirus uppdateras förstås av sig själva idag, men man ska väl kunna hitta några programvaror som man kan hjälpa till med!
2066
2
[quote author=MickeForsberg link=topic=7393.msg34169#msg34169 date=1279909536][br]Det borde vara rätt lätt att förstå varför man ska namnge filer och spara på rätt ställen, så det kan inte vara allt för svårt att förklara heller! :D[br][/quote][br][br]Det kan man ju tycka... lycka till! Jag har en ganska nyinstallerad dator här, har en mapp som heter "test" och en som heter "Ny mapp" på skrivbordet... och jag vet ändå hur jag borde göra :)[br][br]Kul tråd det här  :roll:
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.