Starta företag - åt min Son

44
Hej!

Jag har varit i tankarna att starta upp ett företag - åt min son som i dagsläget är 2år gammal. Detta kanske låter löjligt men jag ska förklara.

Eftersom han nu bara är 2år gammal och inte kan bedriva någonting själv så får man göra detta åt honom sålänge. Min tanke med detta är att, om han vill, ska kunna överta "sitt" företag när åldern slår rätt och som tidigare nämnt, intresset finns.

Eftersom det är ett X antal år tills dess att han kan överta så vill jag att själva "värdet" på företaget skall växa med åren, det ska alltså inte behöva göras så idiotiskt mycket jobb på det just nu i början - utan till en början skall pengarna växa sakta men säkert.

Det jag tänkte lite på då är ett investmentbolag, där man eventuellt kan köpa in sig i vissa andra företag (en viss del % av företaget) och låta de göra "jobbet". Kan tänka mig att de som behöver lite ekonomiskt stöd i deras företag inte skulle tacka nej till en som kanske köper 25-30% av deras företag.

Och eftersom de då inte har det så gott ställt kan man då få det relativt billigt, de har inte riktigt råd att tacka nej. Nåja - nu ska jag inte låta som Mr. Burns.

"Låt mig köpa eller gå i konkurs - Du bestämmer!"  :evil:

Det jag skulle vilja nu är att få lite tips kring mina idéer - eller om ni kommer på något bättre? att hålla på med aktier är inget för mig.

Tack!
musician / composer
26
Att investera några % i ett bolag är att handla med aktier. Menar du att du vill ha mer insikt och veta vad du verkligen investerar i innan du köper? Eller tänker du annorlunda? Då talar vi om riskkapital och kanske är då aktier en säkrare väg att gå eftersom runt 80% av alla nystartade företag kursar inom några år. Samtidigt har aktier visat sig vara en säker investering de senaste seklet . Runt 10% i avkastning.[br][br]Men om har du koll på vad som kan funka och om du kan se vilka företagare som har större chans att klara "racet" än andra så kan det vara riktigt lönsamt!  :)
44
Precis - jag vill veta exakt vad jag lägger pengarna på. Det kan även vara personer som har en ny idé att etablera/sälja i Sverige men saknar pengar helt enkelt.[br][br]Inte för att jag kan stå för 100% av deras kostnader men kan bidra med en viss procentuell del och därmed äger en överenskommen procent av företaget. Detta är väl vad jag hade tänkt mig. På detta vis sköter "de andra" mestadels av inkomsterna för företaget.[br][br]Iofs skulle jag inte vara helt omöjlig att arbeta med någon utanför Sverige, men om vi utgår ifrån Sverige först och främst. Vad säger ni?
musician / composer
16
Just affärsidén har jag ingen aning om, jag tänkte bara kommentera att det låter som en väldigt rolig och bra idé att starta ett företag för honom att överta senare! :)
44
Affärsidén är ju rätt så simpel om man ser i helhet. Om man tjänar någonting på det beror ju helt på mig i detta fall - med tanke på vilka företag man väljer att investera i.[br][br]Frågan är väl egentligen vart man ska leta efter företag som behöver hjälp. Troligen handlar det väl om kontakter, som jag dock inte har så mycket av i denna sortens företag. Ut och ragga![br][br]En annan sak som troligtvis kan få pengarna att växa är nog att investera i någonting på längre sikt, såsom vinindustrin eller liknande. Detta är dock inte prio ett utan är någonting som man kan använda sig utav senare.[br][br]Skulle uppskatta om ni kunde komma med några smarta tips och idéer kring detta tänk![br][br]/magnus
musician / composer
36
Måste också säga att det låter som en super roligt idé![br][br]Jag har också läst att det ska finnas nätverk för affärsänglar/investors så det är nog bara att googla.
8
Låter som en superrolig idé![br][br]Du nämnde vinbranschen. Jag vet inte om du menar tillverkning eller agentur/försäljning men jag är rätt säker på att de båda är relativt svåra att tjäna pengar på. De flesta mindre företag som håller på med detta gör det för att det är en passion för dem och de har nog ofta dåliga ekonomiska kunskaper och svårt att få volymerna som krävs för att tjäna pengar på detta. [br][br]Hoppa även över restaurangbranschen också om du vill att sonen ska ha något att förvalta i framtiden, där gör nästan ingen några pengar. Pratar av egen erfarenhet. Personaltätt och väldigt korta stunder med inkomster varje dag oavsett lunch eller kvällsversamhet men väldigt mycket personaltimmar.[br][br]Om du kan hjälpa unga hungriga företagare med ekonomiska frågor och låta dem koncentrera sig på det de brinner för och vägleda dem så tror jag att du kan få bra avkastning på lång sikt. Du kan vara lite av deras mentor, ni är ju kompanjoner och du vill ju få ut så mycket som möjligt av din insats.[br][br]Lycka till!
44
[quote author=Leolluring link=topic=7401.msg34223#msg34223 date=1280471122][br]Låter som en superrolig idé![br][br]Du nämnde vinbranschen. Jag vet inte om du menar tillverkning eller agentur/försäljning men jag är rätt säker på att de båda är relativt svåra att tjäna pengar på. De flesta mindre företag som håller på med detta gör det för att det är en passion för dem och de har nog ofta dåliga ekonomiska kunskaper och svårt att få volymerna som krävs för att tjäna pengar på detta. [br][br]Hoppa även över restaurangbranschen också om du vill att sonen ska ha något att förvalta i framtiden, där gör nästan ingen några pengar. Pratar av egen erfarenhet. Personaltätt och väldigt korta stunder med inkomster varje dag oavsett lunch eller kvällsversamhet men väldigt mycket personaltimmar.[br][br]Om du kan hjälpa unga hungriga företagare med ekonomiska frågor och låta dem koncentrera sig på det de brinner för och vägleda dem så tror jag att du kan få bra avkastning på lång sikt. Du kan vara lite av deras mentor, ni är ju kompanjoner och du vill ju få ut så mycket som möjligt av din insats.[br][br]Lycka till![br][/quote][br][br]Tack för ditt svar![br][br]Restaurangbranschen är ingenting för mig eftersom jag inte är intresserad av mat/dryck på den nivån, men jag tackar ändå för din "varning" :)[br][br]Att hjälpa ungdomar med sin affärsidé tycker jag låter intressant och minst sagt roligt. Dock så ser jag helst att personen/personerna är välutbildade och vet vad de sysslar med för att få min hjälp.[br][br]Önskar att man hade kommit på detta tidigare och investerat i Spotify, de tjänar ju multum på sitt företag.  :-\
musician / composer

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.