Rabatter från lokala företag

130
1
Vad tror ni om detta?

----------------------
En tidning med rabattkuponger från lokala företag. Företagen får annonsen gratis mot att de har något form av erbjudande (med ett värde över 25 kr).

Tidningen kostar 50 kronor och kommer ut en gång i månaden. Erbjudandena kan förändras eller vara lika från månad till månad, allt beroende på vad företagen vill annonsera om just då.

Min tanke:

Jag tror att det finns många mindre företag som inte har samma ekonomiska muskler som ICA, COOP, H&M, K-rauta och så vidare att annonsera eller driva egna "medlemskampanjer". En "gratisannons" kan nog locka företag inom alla sektorer. Att få annonsörer borde alltså inte vara jättesvårt. Att lägga ut en rabattkupong i en lokaltidning kostar dels pengar plus att man måste "betala" rabatten också. En gratisannons i en tidning borde vara guld värd.

Som konsument vill man alltid spara pengar. Om säg Nisses Färghandel erbjuder 25% på valfri färg vid köp av 4 burkar kommer konsumenten direkt att tjäna på att köpa tidningen (hur mycket beror ju på vilken färg han köper).

Nisses Färghandel får sälja färg (om än med lite mindre marginal, men alla försäljningar är bra försäljningar), konsumenten får billigare färg och tidningsföretaget (jag) får täckning för tryckkostnader och liknande (plus förhoppningsvis lite över). Win-Win-Win...eller?

-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
632
3
Detta är ju inte något nytt, men jag har aldrig sett det i formen av en tidning, utan bara som ett rabatthäfte. [br][br]Att locka företag kan du garanterat lyckas med, även om det kommer att ta en del tid. Det svåra är, trots allt, att få konsumenten att köpa tidningen.[br][br]Jag tror att det funkar, men jag är inte säker på att det blir en bra timpenning över till dig, sett över antalet timmar du lägger ner.[br][br]Ska man köra så tror jag också att det är viktigt att företagen verkligen erbjuder något vettigt, så att det inte blir: "Köp 3 st Iphone, så får du 500 kr rabatt".[br][br]Lite olika varianter av detta har jag själv funderat över, men kommit fram till att det är mycket jobb som krävs, för att kanske inte dra in några pengar i princip.[br][br]
130
1
Visst är det lite jobb att ordna fram bra erbjudanden, men huvudsaken är ju att grundidén känns hållbar. [br][br]Jag tror att det största hindret är att få företagen att gå med. När dom märker at deras annons genererar högre omsättning kommer dom nog gärna tillbaka. [br][br]Att få folk att köpa tidningen är nog inte så svårt om erbjudandena är attraktiva. Skulle man tex få med 5 pizzerior, en färghandel, en skönhetssalong, en bygghandel och en frisör så har man ju redan där värde på ett par hundra...och då är det ju bara en bråkdel av potentialen. [br][br]Satsar man på dagligvaror/förbrukningsvaror tror jag det finns en enorm potential.
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
1165
Jag tror att få företagare är beredda att dela ut vilka som helst erbjudanden som deras stamkunder kan använda och sänka marginalen på befintlig försäljning. Det är ju inte bara nya kunder som köper din tidning med rabattkuponger, utan också de som varje vecka hämtar sin fredagspizza där, köper sin färg där, klipper sitt hår där, köper sina brädor där etc. Merförsäljningen blir inte stor, men marginalen krymper.[br][br]De som ingår i olika kedjor har redan en rätt så omfattande verktygslåda för att marknadsföra sig, och betalar för det, och är måhända inte så intresserade av att bidra med så fantastiska erbjudanden. [br][br]Jag är skeptisk till hela.[br][br]Idéen har prövats av många idrottsföreningar som satt ihop kuponghäften av olika slag som sedan sålts. Antingen är erbjudandena i häftet inte särskilt attraktiva (typ "Vi bjuder på efterrätt när du äter vårt middagstips på Söndagar") eller så är det gatukök som bjuder på en dipsås etc. I några fall har företagaren inte räknat efter innan de gått ut med erbjudandet, och då brukar det inte dröja länge innan det sitter en lapp på dörren om att erbjudandet är helt fel, och kupongen gäller absolut inte där. (Hände här i stan för ett par år sedan, det blev ett oherrans liv).[br][br]Just det faktum att annonsen är gratis riskerar väl också att dra till sig erbjudanden som egentligen inte är så roliga, och du som utgivare har hela tiden pressen på dig att det skall vara många erbjudanden i tidningen för att den skall gå att sälja.[br][br]Men, jag skall ine bara vara negativ. Lokala företag har fördelen att kunna rekommendera varandra utan att man konkurrerar. Att jobba med kluster är viktigt på en lokal marknad. Plockar man ihop ett dussin eller två butiker som vänder sig till ungefär samma kundsegment och de blir marknadsförda hos varandra så kan man kapa åt sig oerhört bra marknadsandelar. Det gäller bara att hålla sitt kluster fritt från konkurrerande bolag. Tänk Rotary, Lions och alla andra ordenssällskap, men i lite mer öppen och marknadsmässig version.
109
När jag feriearbetade som brevbärare på 80-talet och början av 90-talet så var det varje vecka 1 el 2 kuponghäften bland gruppisarna som vi kallade för "remsor", eftersom de var små avlånga. Vad hände med dom?
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
1165
[quote author=stefantall link=topic=7595.msg34899#msg34899 date=1282948086][br]När jag feriearbetade som brevbärare på 80-talet och början av 90-talet så var det varje vecka 1 el 2 kuponghäften bland gruppisarna som vi kallade för "remsor", eftersom de var små avlånga. Vad hände med dom?[br][/quote][br][br]De försvann eftersom allt fler smetade upp "Ingen reklam, tack" på sina brevlådor. DR är tufft idag, och var t.ex. den enda reklamkanalen som minskade under första halvåret i år. Man har fått konkurrens av TV och Internet. Sedan har väl de som producerade dessa häften en del av sig själva att skylla. Jag fick t.ex något häfte där de tyckte det var OK att sälja tidningen Bamse på ena bladet, och när man vände blad så var det porrfilmer till salu. Sexiga underkläder blandat med handmålade tomtar, sexleksaker blandat med illustrerad vetenskap och gör ditt eget snus tillsammans med hälsokost var andra kombinationer som jag funderade en del över ibland. Det är vansinnigt dyrt att marknadsföra sig mot grupper som inte alls är intresserade, och därför upptäckte väl reklamköparna tids nog att det fanns bättre kanaler.[br]Men det händer fortfarande att det ramlar ned något sådant häfte här ibland, så man få bli lite nostalgisk. Fast nu är det mest företag som vill låna ut pengar till ockerränta i häftena.
130
1
Intressant svar swetrot.[br][br]Jag håller med om att det gäller att få fram erbjudanden som är bättre än "fri dipsås när du köper super duper målet (värde 5 kronor". Att erbjudandena utnyttjas av befintliga kunder tror jag, men nu gissar jag, inte gör så mycket. De flesta större företag har ju medlemsklubbar med rabatter och poäng, och syftet med det är väl att skapa en relation och "binda" kunden till butiken. Om man ger sina befintliga kunder erbjudanden så tror jag det kommer öka försäljningen på sikt.[br][br]Om erbjudandet också inbjuder till att kunden köper andra saker där så finns det väl också vinster med det. Ta Nisses Färghandel igen. Det dom tappar på marginalen på färg tar dom nog igen på penslar, maskeringstejp och andra tillbehör som kunden (förhoppningsvis) köper när han ändå är på en färghandel.[br][br]Avvägningen mellan minskad vinst hos befintliga kunder kontra den ökade vinsten från nya kunder måste kanske tas med, men jag tror ändå att det finns fler fördelar än nackdelar. [br][br]Tar gärna fler åsikter (det här forumet är ju grymt bra!)...
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
2360
37
Jag hade ett system en gång där företag och dess personal skulle få mycket bra priser och då handlade det inte om pizzor. Det kom sedan ett system liknade det jag tänkt med dyra kort och stor marknadsföring som gick i KK. Mitt som hade minimala kostnader skulle generat enormt mycket till kunderna. Men intresset var obefintligt. Du får dra dina egna slutsatser av sådan verksamhet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
130
1
[quote author=lars arenander link=topic=7595.msg34912#msg34912 date=1282990602][br]Jag hade ett system en gång där företag och dess personal skulle få mycket bra priser och då handlade det inte om pizzor. Det kom sedan ett system liknade det jag tänkt med dyra kort och stor marknadsföring som gick i KK. Mitt som hade minimala kostnader skulle generat enormt mycket till kunderna. Men intresset var obefintligt. Du får dra dina egna slutsatser av sådan verksamhet.[br][/quote][br][br]Var det före eller efter internet?
-------------
REKO heter egentligen André och driver REKO Webdesign

- Prisvärda hemsidor för företag och privatpersoner
- Personligt bemötande genom hela projektet
- Alltid fast pris
- Inga månadskostnader eller abonnemang

http://www.rekowebdesign.se
2360
37
Det var lokalt och före internet. Idag med alla tekniska prylar är rena himmelriket. Jag kommer att ha enorm nytta av det i mina kommande projekt. Det finns möjligen ett problem, jag har bara 36 år till hundra år. :giggle :winner
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Jag drev för ett antal år sedan ett rabatt företag ganska framgångsrikt, hör av dig till mig så kan jag ge dig lite tips och idéer.[br][br]MVH[br][b]Tomas Westerdahl[/b][br][i]Westerdahl Företagskonsult[/i]
MVH
Tomas Westerdahl
-Westerdahl Företagskonsult-

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.