Har fin Lokal men inga ideer!?

2
Hej jag har genom ett husköp fått med en affärslokal på 100 kvm med uppvärmning, belysning, stora skyltfönster. allt klappat och klart för nån typ av verksamhet.

lokalen har tidigare varit en liten mataffär och ligger i ett litet samhälle på ca 1000 invånare men med endast en mil till större ort. Nu går jag i planerna på att starta en verksamhet som ska fungera utöver mitt och min sambos heltidsjobb jag går i tankarna kring en lågprisbutik, köpa konkurslager och sälja billigt tex öppet 6-18 varje söndag? men har jag för små lokaler? kommer kunderna åka en mil för att handla i min lilla butik? borde jag sikta in mig mer på tex endast barnkläder? funkar det att endast ha öppet en dag i veckan? vad kan det kosta att starta en verksamhet?

tacksam för alla råd ideer samarbeten

mvh Olof L
Länge Leve Landsbygden!
88
Att få kunder att resa 10 km måste innebär att man ger dem något utöver de vanliga, det är dessutom så att man måste marknadsföra sig på något sätt i "den större staden".[br][br]Tveksam om att köpa konkurslager etc. för att vara billig hjälper dig. Satsa då hellre på ett stort sortiment av något speciellt som inte finns direkt att tillgå i någon affär - några exempel (inte säkert att dessa passar men jag nämner dem ändå) serietidningar, begagnade dataspel, vykort från alla världens hörn, te från alla världens hörn, begagnade böcker som är "lite finare", begagnade leksaker för barn (second-hand).[br][br]Om du har något unikt är det också lättare att marknadsföra då lokala tidningar gillar att skriva om något speciellt.[br][br]Lycka till ![br][br]Häls,
Med vänliga hälsningar

Jens Nylander
Grundare av Jens of Sweden
Grundare av JAYS
Idag grundare och VD för Proenzy (http://www.proenzy.com)
2
Tack för dina synpunkter jag ska ha dem i åtanke. Jag behöver nog som du säger något mer unikt. men men jag har inte bråttom. får fundera på detta ett tag.[br][br]mvh
Länge Leve Landsbygden!
6
Jag citerar Jens här att det kan vara lite svårt utan någon sorts marknadsföring att få folk att hitta dig och din lokal, men det betyder ändå inte att det inte skulle vara värt att prova med något.[br][br]Jag kunde tänka mig ha lokalen som ett ställe var jag har en massa produkter för specifika tillställningar jag hyrde ut för privata personer och företag.[br][br]Tex. Tallrikar, bestik, champ-vin glas, kaffekokare, soppakanon mm. som både privata och företag kunde hyra ut av dig alltid vid behov för fest eller tillställningar mm.[br]Istället för öppen tid, ringer kunden eller skickar SMS när han/hon vill hyra ut dina produkter för tillställning. Frågar offert via mail etc.[br][br][br]Lycka till i dina beslut!
( https://coordinatorhouse.com )Besök vår sida här!
47
Att starta upp eget företag för att man helt plötsligt fått en liten lokal tycker jag är lite väl att ta i. Men visst vore det roligt för din skull  :) Tänk också på att det kan behövas ta ett banklån för att inhandla material beroende på Vad du vill starta.[br][br]Bankerna idag vill verkligen veta allt kring uppstarten av ditt företag, eventuell försäljning, framtid osv. så tänk igenom saken tio gånger extra innan du tar kontakt med bank.[br][br]Lite frågor som kan hjälpa dig på traven att komma på något speciellt att starta upp:[br][br]# Vad är du intresserad av?[br][br]# Hobbys?[br][br]# Något speciellt du är duktig på? (hantverk, design etc.)
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog
355
1
[quote author=Olof L link=topic=8195.msg36860#msg36860 date=1291651812][br]Hej jag har genom ett husköp fått med en affärslokal på 100 kvm med uppvärmning, belysning, stora skyltfönster. allt klappat och klart för nån typ av verksamhet.[br][br]lokalen har tidigare varit en liten mataffär och ligger i ett litet samhälle på ca 1000 invånare men med endast en mil till större ort. Nu går jag i planerna på att starta en verksamhet som ska fungera utöver mitt och min sambos heltidsjobb jag går i tankarna kring en lågprisbutik, köpa konkurslager och sälja billigt tex öppet 6-18 varje söndag? men har jag för små lokaler? kommer kunderna åka en mil för att handla i min lilla butik? borde jag sikta in mig mer på tex endast barnkläder? funkar det att endast ha öppet en dag i veckan? vad kan det kosta att starta en verksamhet? [br][br]tacksam för alla råd ideer samarbeten [br][br]mvh Olof L[br][br][/quote][br]Jag tror inte på en dags öppet i veckan. Tror mer på videobutik du kan ha öppet på kvällarna. Till videodvd säljer du även chips och dricka. Sedan har du ju helt plötsligt besökare som även kan behöva datorer, bluray spelare, reservdelar, abonnemang, tidningar, datorspel och mycket annat.[br]För att undvika lager kan du be besökaren beställa varan, om det gäller datorer och dyrare, hem till sig via en dator i butiken. Du står här och ger tips för köp.
7
Hejsan,[br][br]Ett alternativ kunde väl vara att hyra ut lokalen till någon som redan har en affärside?[br][br][br]MVH[br]Erik
47
[quote author=belgianblue link=topic=8195.msg37034#msg37034 date=1292417595][br]Hejsan,[br][br]Ett alternativ kunde väl vara att hyra ut lokalen till någon som redan har en affärside?[br][br][br]MVH[br]Erik[br][/quote][br][br]En bra idé där!
|  - A&R, founder of Dekor Records
|  - Musician, composer & producer
|  - Music industry blog

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.