Hyra ut datorer

216
6
Tror ni det lönar sig att hyra ut datorer? Vilka problem kan man råka på tror ni? Tror ni folk hyr datorer långa perioder, det kan väl inte vara så många som hyr en dator bara ett par dagar?
355
1
Det är en väldig konkurrens på denna marknad. Möjligt om du kunde tillföra något nytt i ditt avtal. Du leasar ju nu datorer från IBM, HP och flera andra företag med nextday support. Det vill säga om en dator kraschar skall det stå en ny där dagen efter. Möjligt du kunde ordna det i en stad om du inte skall bli stor.[br]Något som kanske kunde löna sig var att köra datorer med opensource så du slipper licenskostnaderna. Meka ihop en lösning som uppdaterar sig själv och som är förinstallerad på någon specifik hårdvara. Detta kan du få iordning med flera linuxsystem idag.
1165
Datorer kostar så lite idag, man kan få en ny stationär dator med Windows installerat och en stor skärm för under 4000kr ex moms. En bärbar dator kostar inte mera den. Jag upplever väl också att datormognaden börjar bli så generellt stor att man inte behöver hjälp med så mycket mjukvara och liknande heller. och av de få som fortfarande behöver hjälp kan du räkna med att det är svårt att göra vinst, eftersom de kräver väldigt mycket tid som ibland är svår att debitera.[br][br]Större företag köper idag "IT på kran", dvs man köper inte hårdvaran utan tjänsten att det alltid finns en färdig dator att använda. Men där är som sagt var konkurrensen stor med gigantiska företag som agerar.[br][br]Jag kan väl däremot bjuda på en idé som jag klurat på de senaste veckorna. Uthyrning av personal per timme till småföretagare. Massor av företagare behöver ibland extra personal vid smått absurda arbetstoppar. Det kan vara en kontainer med varor som kommer, en större order, en influensa som däckat företagaren, akut sjuka barn etc. Idag är det företagaren själv, familjen, släkt och vänner som är "bufferten". Många jag känner, inklusive mig själv, drar sig för att anställa någon ett par timmar då och då eftersom man inte har allt på plats. [br][br]Man saknar försäkringar, man har inget kollektivavtal, inga färdiga anställningsavtal, det är "krångel" med att beräkna semesterlön och skatteavdrag, och sedan skall kontrolluppgifter skickas efter årets slut. Rent praktiskt är det svårt att hitta människor som vill jobba 4 timmar tre gånger per år eller vad man nu kan erbjuda i form av regelbundenhet och kontinuitet.[br][br]Personaluthyrningsföretagen har inte riktigt gett sig in på den här nischen heller, i vart fall inte i mindre städer.[br][br]Naturligtvis är det svårt att hitta kvalificerad arbetskraft för sådana här jobb, utan det handlar kanske mest om unga människor och pensionärer, men det är ofta de mer okvalificerade uppgifterna man har kvar att göra på kvällarna och helgerna.
355
1
[quote author=swetrot link=topic=9048.msg39789#msg39789 date=1304409777][br][br]Jag kan väl däremot bjuda på en idé som jag klurat på de senaste veckorna. Uthyrning av personal per timme till småföretagare. Massor av företagare behöver ibland extra personal vid smått absurda arbetstoppar. Det kan vara en kontainer med varor som kommer, en större order, en influensa som däckat företagaren, akut sjuka barn etc. Idag är det företagaren själv, familjen, släkt och vänner som är "bufferten". Många jag känner, inklusive mig själv, drar sig för att anställa någon ett par timmar då och då eftersom man inte har allt på plats. [br][br]Man saknar försäkringar, man har inget kollektivavtal, inga färdiga anställningsavtal, det är "krångel" med att beräkna semesterlön och skatteavdrag, och sedan skall kontrolluppgifter skickas efter årets slut. Rent praktiskt är det svårt att hitta människor som vill jobba 4 timmar tre gånger per år eller vad man nu kan erbjuda i form av regelbundenhet och kontinuitet.[br][br]Personaluthyrningsföretagen har inte riktigt gett sig in på den här nischen heller, i vart fall inte i mindre städer.[br][br]Naturligtvis är det svårt att hitta kvalificerad arbetskraft för sådana här jobb, utan det handlar kanske mest om unga människor och pensionärer, men det är ofta de mer okvalificerade uppgifterna man har kvar att göra på kvällarna och helgerna. [br][/quote][br]Där finns också redan en affärsidé som snart är 20 år gammal. Själv arbetar jag mycket med en hyrd f-skatt sedel vilket innebär att någon annan tar hand om alla dessa bitarna för mig. Jag kan hyra ut mig per timma, skriva ett avtal och sedan dra av för kostnader. När du hyr ut personal är du ju tvungen att skriva ett kollektivavtal med dem du anställer. Tyvärr ser man många som inte har sett ett kollektivavtal på bild och detta kan göra att du får näringsförbud till slut. Då kan det, ibland, vara bättre att hyra ut sig själv vid sådana här toppar.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.