Blir mitt kafé lönsamt?

3
Jag funderar på att köpa ett kafé i närheten av mitt hem.

Kaféet ligger intill tunnelbanestationen i en söderförort till Stockholm. Det passerar ca 4000 människor där varje dag.

Kaféet drivs idag av en oengagerad person som inte serverar annat än torra bullar och kaffe i en tråkig, ganska ofräsch miljö.

Kaféet har ca 20 sittplatser. Dagskassan ligger enligt ägaren på omkring 1500 kr.

Jag planerar att fixa upp stället; ny mysig inredning, hembakat och ekologiskt.

Vardagar fokuserar på take away frukost och kafélunch. Lördagar pannkaksbrunch. Jag tänkte ha öppet från 7 - 16 vardagar och 9 - 17 på lördagar.

Ägaren vill sälja för 380 000 kronor inkl alla inventarier. Hyran är 5000 kr/månad

1 Är priset rimligt?
2 Är det möjligt att få ett litet kafé med bra läge lönsamt?
1
Hej Mia, först behöver du undersöka saken noga, finns det potentiella kunder som kommer vilja ge pengar till den servicen/maten/bakelserna som du vill bidra med till cafet? Du kommer att behöva höja priserna en aning på maten som du serverar då det kommer att kosta dig att renovera lokalen samt att laga mat/bakelser med hög kvalite. Dessa råd ger jag dig: 1) Priset tycker jag inte är rimligt alldeles för högt för en lokal med endast 20 sitt platser, du kan nog pruta ner priset en aning. /Månadshyran är lagom för en lokal = rimligt. 2) Du kan garanterat höja dagskassan med flera tusen om du har en hög kvalite med rimliga priser och väldigt service inriktad personal. 3) Väldigt bra att du har hittat ett ställe där servicen är låg och det de säljer inte är köpbart då har du chansen att skapa ett cafe som alla vill gå till. 4) Du måste ändra öppettiderna, det räcker inte att ha öppet de tider som du anger, ett cafe en reasturang skall alltid vara tillgängligt, för människor älskar mat och bakelser, du behöver vara unik och skapa dig ett cafe som har öppet till minst kl: 20:00 och öppna tidigt så att man även kan köpa med sig frukost till jobbet då det ligger nära tunnelbanan + så vill folk köpa med sig något att äta hemifrån jobbet också. Du behöver kolla vad vill människan ha? Vad vill du ha? Det är enklare en vad man tror. 5) Du måste göra en budget räkna ut hur mycket allting kommer att kosta och sedan räknar du ut hur mycket som du måste tjäna in för att täcka dina kostnader, oerhört viktigt det är här man ser ifall ett bolag är Lönsamt om det är Lönsamt så är det värt att satsa fullt ut! Sista saken att tillägga, bra jobbat att du såg bristerna i cafet för då behövs det någon som dig, en person som har viljan och förmågan att skapa ett cafe med goda bakelser och engagerad personal. Ha det gott. mvh Nada
3
Tack snälla för svar! Jag ringde Skatteverket för att kolla hur hög omsättning kaféet ger idag: 2010 års taxering (avser år 2009): 112 500 kr i överskott av aktiv näringsverksamhet 2009 års taxering: 2035 kr i underskott 2008 års taxering: 145 612 kr i överskott Alltså, under det bästa året har han haft en bruttolön på 12 000 kr i månaden! Hur är det möjligt?! Dagens kafé är verkligen tråkigt men det är det det ena av endast två fik i vår förort och det enda som ligger i närheten av tunnelbanan. Läget är verkligen jättebra. Han har serverat lunch och frukost samt fika och haft de öppettider jag beskrev ovan. Tror ni att det endast genom en rejäl uppryckning och kvalitetshöjning går att få lönsamhet i detta projekt? Vad är ett rimligt pris (han begär som sagt 380')?
11
Hej Mima, Normalt regner man prisen på en virksomhed som X gange årets overskud. HVis det er en IT virksomhed - er det omkring 10 gange overskuddet. Derimod en cafe - ligger det noget lavere. Men lad os sige 5X overskuddet - så har din "normale pris". Dvs prisen på de 380K burde være ok - da man kan sige firmaet burde handles til 5*112500 - altså får du rabat... Tænk mere på om du kan øge prisniveauet på cafeen. Ændre lidt på indretningen ved at købe andre møbler. Så du kan tiltrække et mere købestærkt publikum. Måske du kan tiltrække flere - ved at have udeservering om sommeren? Kan du kapre kunder på vej til arbejde? Feks med kaffe og morgenmad - kan du få en god omsætning på starten af dagen. Min fornemmelse siger mig: lyder fornuftigt. Men hvorfor stiller du dig ikke op på gaden for dette sted - og spørger nogle der går forbi om de kender steder og om de kan sige noget positivt herom.... Held og lykke
Zederkof A/S:
Køb møbler importeret fra Kina. Spar 70 %. Skandinaviens førende leverandør til Cafe, Hotel, Restaurant og Event.

Besøg vores online webshop:
www.zederkof.dk
3
Zederkof och Nada, tack så hemskt mycket för era omfattande svar!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.