Guiding i livet/starta eget för erfarenheten?

1
Hej!

Jag tänkte presentera mig och min situation lite snabbt innan jag kommer till min fråga; Kille 20 år, bor och jobbar i Oslo sen ett år tillbaka. Ska flytta tillbaka till min hemstad i Sverige i början av augusti, planen är att jobba 6 månader och sen utbilda mig till något inom mediakommunikation eller ev. åka ut och resa för att förbättra min engelska.

Men innan jag gör detta tänkte jag bara fråga er här på forumet som förmodligen har erfarenhet av det mesta och vet en hel del om eget företagande; om man har en bra idé som man kan tänka sig att köra på och ett kapital på ca 80 000 svenska kr är det värt att satsa på ett eget företag och se det som ren erfarenhet alltså noll förväntningar på att det ska lyckas, eller ska jag hålla mig till min plan? Mitt kapital som jag sparat ihop kommer att gå åt oavsett.

Är sugen på att starta eget i framtiden, och att ha erfarenhet av det sen förut är väll bara ett stort plus, frågan är ifall det är värt att lägga sina sparpengar på det?

Ideen man skulle köra på skulle bygga på är att utföra någon typ av en simpel tjänst, alltså något som i princip alla kan göra men som man som vuxen oftast inte har tid med och som det är relativt stor efterfrågan på. Eller så klart ännu bättre att utföra en tjänst som ännu inte existerar, men som skulle vara så simpel att man skulle kunna utföra den utan utbildning.

Var inte för hårda mot mig, jag vill bara höra andra vuxnas åsikter än mina föräldrars, kanske ni funderade på att starta eget i ung ålder men inte gjorde det och ångrade er, eller vice versa...
367
46
Självfallet skall du testa din idé; prova att starta någon form av verksamhet. Men håll i dina pengar. Har du sparat ihop ett kapital så skall du absolut inte använda det till att leva upp pengarna i största allmänhet och absolut inte satsa dem i en verksamhet som ett slags test eller lotteri för att kolla om det går. Sådana pengar skall bara investeras när det är absolut klart att du får dem tillbaka med vinst. Du kan lätt testa och prova din affärsidé eller företagsidé utan att behöva omedelbart registrera ett företag och utan att lägga ut stora summor på marknadsföring. Du kan få ett gratis "skyltfönster" där du kan presentera din vara, tjänst eller företag mot en marknad bestående av mer än en kvarts miljon Internet-köpvana registrerade personer. Själva annonsen för din produkt kostar dig mindre än en kopp kaffe på ett hyggligt café. Först när du på så sätt testat, kollat marknaden kan det vara dags att ta ställning till fortsatt verksamhet.(egentligen är det smartare att försöka ta reda på vad folk söker och vill ha,än att ha en färdig vara produkt eller tjänst som man vill trycka ut på en marknad, som man inte vet om den finns..). www.inkomstakuten.n.nu är en sida under uppbýggnad men du kan säkert redan nu få ett grundläggande tips där.
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.