Affärsöverlåtelse, var börja?

1
Hej, jag har fått förfrågan att ta över en kiosk i stockholm, men har ingen erfarenhet sedan tidigare i att driva eget, dock har jag läst företagsekonomi sedan tidigare.



Jag har inget eget kapital så det måste bli lån.



Min fråga är var ska man börja?



Finns det nån bra guide för detta över hur en affärsöverlåtelse går till och hur undviker jag att gå på en blåsning?



Tacksam för introducerande tips och funderingar samt synpunkter!



:o



ps. detta är mitt första steg i denna riktining, hav överseende med min novisitet!
54
Jag söker med efter information eller en guide om hur man gör en affärsöverlåtelse men  de företag som jag ringt har varit hjälpsamma.. not  :nono[br]De har kanske en del att göra nu med tanke på hur det ser ut. Alla vill sälja men ingen vill köpa för att alla yngre ska starta sitt eget :vissla[br][br]Finns det några här inne som vet mer?
822
48
Jag håller på för fulla muggar att jaga tag i information och artiklar om hur man agerar vid en affärsöverlåtelse, hur man värderar företag och internetsajter, säljer/köper företag, etc.[br][br]Många vill läsa om detta och förhoppningsvis så är det på gång inom någon vecka eller två![br][br]Mvh Patrik
223
Det låter läskigt tycker jag. Varför vill ägaren bli av med kiosken? Antagligen inte för att den generarar alldeles för mycket pengar - i sådant fall skulle han/hon snarare fundera på ett kliv tillbaka in i en renodlad ägarposition.[br][br]Sen kommer nästa fråga: går det att generera vinst? Tillåter läget detta? Vad har de närboende för attityd till den lilla kiosken? Vad kan du tillföra för att förändra detta, som den förre ägaren inte kunde/hade?[br][br]Be att få se resultat- och balansräkningar för några år tillbaka.[br][br]Sista steget är vad som kallas för "due diligence", d v s en fullständig utvärdering av företaget. Givet din situation blir du nog tvungen att göra detta själv efter bästa förmåga (annars finns det företag som har detta som affärsidé), så en kurs kanske inte är helt fel...?[br][br]Men som sagt, det finns en anledning till att han/hon vill sälja, och denna anledning behöver inte alls vara den som uppges...
193
Foe har helt rätt, kolla balans- och resultaträkningar några år bakåt i tiden.[br][br]Det är däremot ett ganska trubbigt sätt att värdera företag. Det finns företag som ägnar hela dagarna till att vädera företag utifrån andra premisser också.[br][br]Det kan ju finnas flera anledningar till varför kioskägaren vill sälja, men att du inte fått reda på anledningen:[br][br]-- Har dåligt kundunderlag[br]-- Åkt på revision och skattetillägg p g a brister i bokföringen[br]-- Har skulder och betalningsanmärkningar (kanske rentav näringsförbud)[br]-- Kanske blivit utsatt för rån (!)[br][br] :blink Om ägaren har skulder, så passa dig så att du inte får ta över dem... (AB)[br][br]Ingen av oss på forumet vill låta negativa, utan det sker i omtanke om dig så att du inte drar på dig en massa bekymmer i onödan.[br][br] :nicka Lycka till!
822
48
Här kommer en artikel om ämnet och fler är på gång![br][br]Hur man gör en [b][url=http://www.foretagande.se/Starta-eget-och-Driva-eget-foretag/Att-gora-en-affarsoverlatelse-steg-for-steg.html]affärsöverlåtelse[/url][/b][br][br]Mvh Patrik

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.