Skulsanering en unik men kompliserad möjlighet

3
Hej!
Jag har en fråga! Om jag har skuldsanering där mitt återbetalande baseras på X antal kronor initsialt.
Vad händer rent konkret om jag paralellt med min inkomst Startar ett företag och säljer på nätet låt säga med en omsättning på 200 000 kr och ett vinstutfall på ca 70% av omsättningen.
Måste jag ta ut det som lön eller kan jag återinvestera detta framåt i företaget.
Företaget blir enmans och bygger på min kunskap som säljare. Köper in begagnade utvalda varor på secondhand med varierande förtjänst.
Har provat lite så jag vet att det inte är någon överdriven kalkyl.
Eftersom man lever på existensminium skulle ju varja löneutag enligt min syn på saken innebära att det blev en ökad insättning på skuldbetalningarna. Detta måste ju vara svårt att bedöma nivån på eftersom det inte går att säkerställa nivån på förtjänsten rent glasklart framåt.
Man har ju rätt att sälja egna saker som man haft en tid upp till en vinst på 50000 per person utan att ta upp det i deklaration kan det vara en mer framkomlig väg ?? Till att börja med
338
25
Hej! Har du företag idag? Jag menar om du får starta företag när du har skuldsanering? Kan ju vara bra att kolla först med de som sköter skuldsaneringen. Om du har företag som enskild firma så räknas all din vinst som lön så du kan inte spara din vinst till kommande år. I ett AB är det bolaget som skattar för vinsten så påverkar inte dig om du inte väljer att ta ut lön vill säga. Så ett AB är klart fördelaktigt där. men är det inte bra att få ut mer pengar så du kan betala av din skuld?
3
Har inget företag idag ! Visst är det bra att betala av sin skuld men jag har så stora skulder så jag måste ha skuldsanering. klart vore ju det bästa med ett ab och sen göra Acckord med dem jag är skyldig med pengar ur AB:t. Kompliserat det är ju inte lätt att vara företagare och leva på 3200 efter hyran med tanke på allt arbete det medför. Så en enskild firma kan inte investera vinsten jag menar jag kan ju inte betala skulder och samtidigt köpa saker för att få avkastning på dem ?
338
25
Jo du kan investera i saker som har med företaget att göra. Jag tänkte mest att om du går med vinst så räknas det som inkomst till dig personligen när du har enskild firma. Men bäst att kolla med rätt myndighet om detta så du får det från källan!
1324
2
Man bör ju däremot betänka hur bokförings och skattereglerna för företag fungerar. Om man ex köper upp ett stort lager så kommer kostnaden för detta lager inte att räknas som en kostnad innan man säljer produkten. (det är ju därför man skall inventera vid bokslut) Sak samma om du köper dyrbara verktyg så kan det räknas som inventarier. Och då räknas det inte som kostnad innan det skrivs av. Hans
3
Tack för Era svar det är nog mycket att sätta sig in i men man kan ju jobba på och göra rätt för sig dom 5 åren och bygga upp något bra som knorr på ett krångligt förflutet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.