Hur utvecklar vi affärsidéerna tillsammans?

822
48
Hej alla ni med entreprenörslust!

Vi gav bort 20 affärsidéer i måndags och vi hade inte kunnat ana att intresseset skulle bli så stort! Det är självklart jätte skoj men samtidigt har vi tagit oss vatten överhuvudet.

Vi kan helt enkelt inte hinna med att svara på alla mejl vi fick och därför vill fråga er som visat intresse om hur vi kan lösa detta på ett bra sätt?

En idé är att vi öppnar en ny forumtråd för varje affärsidé men vi stänger trådarna så bara vi inloggade kan läsa dem. Sen bollar vi idéerna där och ni som har frågor kan ställa dem där. Vi kan då även bjuda in fler affärsutvecklare som kan hjälpa till med vidareutvecklingen av affärsidéerna. Ju fler desto bättre, tror vi.

En del av er tänker kanske att det är viktigt att hålla idéerna och tankarna hemliga och privata men vår erfarenhet säger tvärtemot – ju fler som läser, ifrågasätter och kommer med idéer, desto bättre och livskraftigare blir affärsidén. Det är även så att flera av dessa idéer skulle gå att starta på många ställen i Sverige och världen. Därför är konkurrensen obefintlig.

Hur ser ni på det?

Andra tankar och idéer?
4
Jag tycker att det är en väldigt bra idé. :) :) Jag har funderingar kring den tekniska plattformen, logistik, betalningslösningar mm. Jag arbetar med att göra efterforskningar på marknaden för att se vilka produkter som har hög efterfrågan.
822
48
Bra! Vad säger ni andra?
25
1
Hejsan! Jo, låter som en bra idé! :) Skulle gärna vilja tipsa om [url=http://www.springwise.com]www.springwise.com[/url] här finns ju också väldigt många bra ideér som man kan bolla mellan varandra kanske?
4
Ni experter i tråden: Vad anser ni vara de viktigaste stegen initialt. Lista gärna 1, 2 och 3. Lite trögt att få igång ett diskussionsforum. Vart är alla intresserade ?
6
En tråd för varje affärsidé låter bra. blev riktigt sugen på att fördjupa mig som "Kostnadsreduceringskonsult" som side business till min trading verksamhet. En idé kan vara att ni skriver lite mer ingående artiklar om alla eller bara de mest populära affärsidéerna.
822
48
Springwise är bra! Vi kan diskutera alla affärsidéer, ju fler desto bättre! :) Madeleinestenslind: Jag är inte riktigt med. Viktigaste stegen för? Vi har två olika sätt som vi kollar på där vi kan lista affärsidéerna och diskutera dem. Återkommer asap om detta!
4
Jag skulle vilja ha vägledning för det första steget initialt när det gäller just webbshop!
822
48
Vi ska ordna det så fort vi vet hur vi ska lista idéerna och på ett bra sätt kunna diskutera dem. Vi skulle kunna starta grupper där man kan bli medlem. Sajten har en sådan funktion. En grupp för varje affärsidé. Det skulle innebära att vem som helst kan gå med och få tillgång till informationen men den är ändå stängd för icke gruppmedlemmar. Det bygger då på att alla hjälper till, ger feedback på varandras idéer, bjuder in nya "experter" som har kunskap som efterfrågas, osv. Där kan vi brainstorma och vidareutveckla idéerna och vilken medlem som helst får när som helst ta informationen och starta sitt företag. Kanske blir det så att flera startar upp tillsammans. Vi kan även bjuda in personer som jobbar med affärsutveckling som kan hjälpa till att bolla idéerna. Det blir ett slags slutet "rum" online för att brainstorma fram idéer kring affärsidén. Vad tror ni om det?
4
Det tycker jag låter riktigt bra.
338
25
[quote="Madeleinestenslind" post=41741]Det tycker jag låter riktigt bra.[/quote] Kan bara hålla med! :nicka Jag ställer upp som bollplank när det behövs. Kanske kan jag komma med något vettigt som kan hjälpa till :mrgreen:
822
48
[quote="janeo" post=41742][quote="Madeleinestenslind" post=41741]Det tycker jag låter riktigt bra.[/quote] Kan bara hålla med! :nicka Jag ställer upp som bollplank när det behövs. Kanske kan jag komma med något vettigt som kan hjälpa till :mrgreen:[/quote] Vi behöver många bollplank så det är välkommet! :) Mer feedback skulle va trevligt! Är vi på rätt spår? Är det en bra idé eller finns det bättre sätt?
1
:) Låter bra..kör på det. Jag behöver många bollplankar. Sälja svensk glas till Mocmabique och Syafrika apropå ny marknad skulle jag göra på noll tid. Problem är investeringar och hur försäljning ska gå till. Det är ändå ömtålig gods. e-handel är bra men är det butik eller annat som är bäst. Mvh Lina
1
Låter som en bra idé! Jag skulle behöva stöd till mina idéer om vad som skulle kunna vara bra att importera och sälja på tradera/ebay
822
48
Så! Nu kan vi köra igång. Vi valde att starta en helt ny del i forumet som bara är öppet för registrerade medlemmar. Här kan kan vi nu diskutera och utveckla affärsidéerna. http://www.foretagande.se/Forum/Gratis-affarsideer/ [url=http://www.foretagande.se/Forum/Gratis-affarsideer/41890-Sa-fungerar-denna-del-av-forumet.html]Här är några rader om hur forumet fungerar och hur vi ser på att dela med sig av affärsidéer och risken för att idéerna ska stjälas[/url]. Vi vet att den frågan ofta dyker upp. Vi har även tänkt att bjuda in experter och affärsrådgivare när det väl har tagit fart. Det är nu bara att börja ställa era frågor och komma med åsikter på idéerna! Glöm inte att logga in ;)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.