Starta redovisningsbyrå eller jobba som ekonom?

36
2
Jag har drivit två egna bolag och sålt båda dom. Nu läser jag min fjärde termin till redovisningsekonom och hade siktet inställt på en anställning när jag satte igång mina studier.

Ju närmare skolans slut vi kommer ju mer drar det i tarmen att starta eget på nytt. Jag har redan en kund som jag fakturerar och är inte rädd för att hitta kunder, jag är ju en entreprenörstyp.

Däremot är jag rädd för att uppslukas av jobbet och jobba många timmar till fjuttig lön som jag gjorde tidigare. Jag har gjort dom åren och vill ha en mer typ av "normal" arbetsdag då jag har småbarn . Kan man få det om man startar egen byrå eller är det hundslit för lite pengar, så som det var i mina tidigare branscher?

Just nu jobbar jag extra och det verkar vara lätt att få jobb för mig, men att någon annan ska bestämma över 5 fjuttiga semesterveckor får mig att må lite illa...

Någon som har erfarenhet att dela med sig?
632
3
Hej, Jobbet på redovisningsbyrå är generellt väldigt säsongsbetonat och innebär för de flesta att man jobbar MYCKET på våren för att på hösten kunna jobba 40h/vecka. Då har man också tid för lite utbildningar etc. Att vara anställd inom branschen med småbarn. OK. Att driva eget med småbarn. Mycket svårt. Åtminstone om man verkligen vill hålla sig till ca 40h/vecka. Sen så är det kanske inte helt lätt att starta egen redovisningsbyrå när man saknar större erfarenhet av yrket, även om man har erfarenhet av att driva bolag. Oavsett hur mycket ekonomi man läst så kan jag lova att du kommer lära dig oerhört mycket de första åren som du arbetar heltid på en redovisningsbyrå. Med andra ord har man mycket att lära när man kommer från skolan. Några tankar från mig i alla fall.
1469
246
Ja, det är absolut mycket att hålla reda på och lära sig. Sen kommer ju nytt hela tiden också. Däremot märker jag inte så mycket av att det är säsongsbetonat.. Kommer ju nya bokslut hela tiden :-D
632
3
Ja det säsongsbetonade kanske varierar. Flyttade deklarationstidpunkter för brutna år underlättar ju lite men det är fortfarande väldigt många fler företag som har bokslut i december jämfört med övriga månader. Under våren är det ju också alla privata deklarationer.
2360
37
Jag vill sikta in mig på en annan bit som du bör tänka på. Småbarn-sjukdom men ändå betalt så ser det ut om man är anställd, plus erfarenhet. Man kan i ett senare skede ta upp med arbetsgivaren att man som egen företagare gör uppdrag åt dem som underentreprenör. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1469
246
Förmånerna för en anställd är ju överlägsna de man har som egen. Som egen är det upp till dig själv att se till så stålarna kommer in. En ständig jakt på uppdrag och att behålla de man har. Största omställningen tror jag det är att som gammal egenföretagare plötsligt 'lyda order' och göra som nån annan har fått för sig. Och du sitter där du sitter på din arbetstid. Skulle du få för dig att ta med familjen en solig vårdag och åka ut och fika så kan du inte tänka att du jobbar igen det sen på kvällen, utan då måste du be nån om lov. Och som arbetsgivare är det nog heller inte så enkelt att hantera gamla egensinniga egenföretagare. Ett mellanting är ju att köra eget men ta vissa uppdrag via nån stor redovisningsbyrå. Finns ju en del annonser om sånt. men då bör du ju vara kunnig.
36
2
Tack för era synpunkter. Jag har också jobbat på en redovisningsbyrå nu under min studietid, så jag förstår vad ni menar med säsongsbetonat osv. Jag tänkte som så att jag tar en anställning dels för att lära mig mer och dels för att kunna vabba mm som är tufft som egen. Det är bra synpunkter ni har och jag behöver nog höra dom från några andra erfarna företagare, då jag lätt svävar upp i det blå med framtidsdrömmar. Typiskt mig där saker bara faller på när jag vill något har jag denna vecka fått förfrågan om att sköta böckerna åt två bolag till. Jag kommer nog söka jobb på 80% och samtidigt ha ett par egna kunder tills sonen är stor nog. Jag vill aldrig offra hans barndom för mitt jobb.
1009
206
Hej Sirlig, Det låter som att du kommit till ett vettigt beslut. Du har ju alltid möjlighet att övergå till eget längre fram och har då möjligen fler kunder att ta med dig. Om du ska bedriva din egen verksamhet vid sidan av din anställning bör du dock diskutera det med din framtida arbetsgivare då du ju i så fall bedriver konkurrerande verksamhet samt att det kan bli knepigt med ansvarsfrågor och ansvarsförsäkring. Det går ju lösa på olika sätt, tex att dina kunder blir kunder hos din arbetsgivare men att du har hand om dem samt att större delen av debiteringen går till dig. Mvh Johan BoC Ekonomi
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2360
37
Möjligen fler kunder att ta med dig. Den inställningen känns inte bra. Lars
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1
Hej, jag har jobbat som redovisningskonsult i 4 år och drivit företag innan jag fick min anställning. Jag haft en tryckeri och sedan jobbat på ekonomiavdelning där jag hyrde ut mig som konsult via mitt AB. På redovisningsbyrån har du möjlighet att utveckla i snabbare takt. Bra redovidningsbyråer budgeterar utbildningstimmar och att jobba med 20-25 olika bolag, olika branscher gör att du också utveklar i olika område. Men tanken på hur mycket betald man tar för ekonomi tjänster tjännar du mera på att driva eget men då får du lia med olika kunder. Priskänsliga, stökiga, de som är alldrig nöjda. Då blir det ditt ansvar som företagare. Jag är inne på annat inom redovisning/ företagande. Jag behåller min anställning( 2 småbarns pappa) och starta företag och coachar företagare med att effektifisera sin företagande och bokföringen med hjälp av automatisering å digitalisering. Jag behöver en kompanjor. Så kommer vi överens kan vi komma på nåt väldig bra. Ta kontakt med mig. Söker kompanjor som drivit företag och kan ekonomi/redovisning.
36
2
Det låter spännande Oscar. Jag själv har haft funderingar ditåt med, då automatisering kommer mer och mer. Maila mig gärna på [email protected]
1469
246
Jag ställer mig lite frågande till allt detta prat om automatiseringar, och Visma som fullkomligt överöser en om reklam om att företagarna ska göra allt mer av bokföringen, och vi som redovisningskonsulter ska utbilda dom i att sköta det själva. Varför då? Mina kunder anlitar mig för att jag ska sköta deras papper eftersom dom själva inte vill/kan/har tid. Jag känner inte igen bilden av en företagare som jobbar lite lätt med sitt företag, och sen har tid över att sitta och sortera kvitton och lägga upp i en bokföring som jag sen ska ta betalat för att bara titta på och kontrollera så det blev rätt. Känns som en massa onödigt dubbelt arbete.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.