Frågor innan företags-start

6
2
Hej !

Tänkte bara höra mig för lite innan jag startar mitt företag.

Har sedan tidigare en anställning med c:a 350.000-400.000 i årslön.

Jag tänkte registrera mig för FA-skatt samt moms.
Köpa in varor för att sedan sälja dem via nätet ( Tradera/Fyndiq m.m).
Omsätta c:a 25000-35000 kr i år.

Frågor:
1. Kan det bli beskymmer om jag sedan vill vara pappaledig från min anställning ?
2. Hur viktigt är det med t.ex Bankgiro-nr ? Ger det nån form av ökad proffitionalitet mot kunder ?
Det blir kanske lite tamt med banköverföringar och klarna ?
3. Är det en STOR fördel att registrera ett företagsnamn (kostnad 900 kr) eller klarar man sig bra ändå ?
3
1: I regel är det inga konstigheter eller bekymmer ifall du vill vara pappaledig ifrån din nuvarande anställning om jag förstår dig rätt. 2: Hur viktigt är det med bankgiro? Utifrån vad du beskriver om ditt framtida företag så måste du ha ett bankgiro, till exempel försäljningskanaler som Fyndiq m.m kräver ett bankgiro för utbetalningar. 3: Min personliga åsikt är att registrera ditt företagsnamn är 900,00 SEK som du kunde lagt på något annat, Skyddet gäller bara i det län verksamheten befinner sig, (Aktiebolag samt ekonomiska Föreningar får skydd i hela landet). I regel har du skydd oavsett så länge du kan bevisa att du bedrev verksamhet med namnet först. Men som sagt det är endast mina personliga åsikter. Lycka till!
Hälsningar Emil
367
46
Låter spännande ! 1. Om du vill vara pappaledig och sköta barnen på heltid/dagtid och sköta företaget på nätterna så har ju ingen med det att göra. Bara bra egentligen. Du får träna i att jobba dubbel arbetstid åtminstone de första 3 åren som egenföretagare. Där är nämligen en kritisk gräns. De flesta nystartföretag överlever inte treårsdagen. 2. Bankgiro/Plusgiro, bankkonto, PayPal, Payson och framförallt Swish-konto är alla absolut nödvändiga för att dina kunder skall kunna betala som det passa dem. Se det såhär: -det är kunderna som ställer maten på bordet hemma hos dig och de bestämmer hur de vill betala. Inledningsvis behöver du inte Klarna och likn. 3. Alltid fördel att ha ett företagsnamn registrerat. Men framförallt håll en oerhörd ordning på papperen, bokföring, redovisning mm. från dag ett. Tillägg: Sälj dina varor på Ebay och Tradera så behöver du inte investera i hemsida eller butik på stan. Där får du färdiga affärssystem som hanterar köp/säljprocessen åt dig. Du får en egen sida där du kan presentera dig själv och dina varor för mer än 1/4 miljard registredade internetköpvana kundämnen. HELT GRATIS. En annons kostar mindre än en korv med bröd på Statoil, Du får det lägsta säljkostnader som finns. Vet du vad du vill sälja? Lycka till!
Redaktuellt
2360
37
Jag gjorde tvärtom ang att verkligen vara barnledig men vara företagare och blev avstängd av den rödgröna röran. Begärde resning i högsta instans, men sådant tar tid innan man får rätt. Får vi en ny regering kanske det löser sig snabbare. SKV som är grunden för detta har förlorat över 1.000.000 på sitt tilltag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.