Berunda

26
Hej kreativa företagare!



Jag har en affärsidé, jag har gjort en affärsplan och även en undersökning av marknaden. Jag har lagt ner minst 170 timmar på projektet och funderar nu på hur jag ska gå vidare...



Förutsättningarna för att projektet ska bli lyckat är mycket goda. Dock måste jag få ett större intresse och stöd från andra. En förlösande faktor måste till. Jag vill komma fram till ett kreativt sätt att sprida ordet; få fler förstå vad Berunda innebär.



Min affärsidé utgår från att hjälpa företag och privatpersoner med att lösa problem. Nu funderar jag på om jag ska rikta in mig till företagare och problemen som kan uppstå när man bildar bolag.



Vad tror du? Vilken är min bästa målgrupp? Vem behöver mest hjälp? Vem är lättast att hjälpa? Vem får man lättast att begära hjälp från just mig?



Hoppas någon här på forumet har några förslag.

Ni är alla välkomna att kontakta mig.



www.berunda.se
53
Okej låter väll som en intressant idé, men vad är det för typ av problem du ska hjälpa företag med..förstod inte riktigt så har svårt att göra en bedömning..
26
Hej! Kul att se ett svar. Grejen är att jag har tänkt att platsen ska vara öppen för alla typer av frågor. Men jag förstår att det kan vara (mycket) vettigt att sikta in sig på ett specifikt område först. [br] [br]Det är därför jag börjat fundera på om företagande kan vara ett sådant område. Kanske att man riktar in sig ännu mer på exempelvis kundkontakt, marknadsföring eller liknande. [br] [br]Kan detta vara ett vettigt område? Och vart hittar man i så fall frågeställningarna? Vore kul att lägga in lite så att inte sidan känns så tom.
72
1
Det första som inträffar när man startar en firma är att man blir kontaktad av alla möjliga som vill hjälpa en. Mycket irriterande faktiskt. Det finns alltså mängder av firmor som har samma ide som du. Du kommer bli en i mängden om du inte hittar på något mycket speciellt och lyckas marknadsföra detta. Lycka till, jag tror inte det blir enkelt.
Anonymous
När jag startade eget så var det knappt någon som kontaktade mig. Kanske var det eftersom jag inte öppnade något nytt teleabbonemang hos Telia. Tror det är dem som läcker informationen värst faktiskt. Men det kanske finns en annan anledning... [br] [br]I vilket fall så har jag missat detta skede i företagarens start. Men jag tvivlar ändå inte på att Berunda skulle kunna hjälpa (på ett "snällare" sätt). Frågan är bara om det kanske blir dumt att försöka komma in i själva företagsstarten. Man kanske bör lägga sig antingen innan eller efter, hur man nu gör det. [br] [br]Berätta gärna mer om de firmor som liknar mig föresten. Vem kan man fråga om vad som helst? Hos vilka kan man bestämma själv hur mycket man vill betala? Eller det kanske inte var så du mena? [br] [br]Lite koll på marknaden vore intressant i vilket fall. [br]Vilka företag tar ni kontakt med när ni behöver hjälp?
72
1
Som nystartad företagare har man fullt upp med själva affärsbiten, och har varken tid eller ork med något annat. Sen är det ju faktiskt så att man inte har råd heller. Gäller att hålla i pengarna i början, annars tar dom snabbt slut. [br]Efter ett tag inser man att man inte har tid med allt. Då börjar man ta hjälp med bokföring t.ex. Kanske logistik och försäljning. Tror därför också det är bra att komma in i ett senare skede när företagaren inser själv att han/hon behöver hjälp. Men då är det också mycket kvalificerad hjälp som efterfrågas. Inte bara enklare webdesign som är det som dom flesta vill hjälpa till med. [br]Lycka till dock. Vet inte riktigt vad som är din specialitet.
26
Ojdå, mitt förra inlägg blev med avsändaren "gäst". [br] [br]Men ändå, det du säger är klokt. Och eftersom jag riktar in mig på segmentet mellan gratis och "konsult" så tror jag det kan passa utmärkt i företagandets fas "där man känner att man börjar behöva hjälp". [br] [br]Har ni något tips på hur man kan nå denna målgrupp? [br] [br]Angående vad som är min egen specialité så vet jag inte om det är värt att utgå från den. Kanske skulle jag själv ställa upp som "expert" som svarar på frågor. Men samtidigt tror jag det blir dumt i längden. [br] [br]Däremot så letar jag experter inom olika områden som man kan profilera på sidan. Kanske finns det nån här som är intresserad? (Om inte annat för att visa upp sitt eget företag).
26
Verkar som om intresset svalnat lite. Men eftersom jag kört igång så kanske ni är intresserade av att testa min idé på riktigt istället? En liknande frågeställning finns på följande adress. 657 kr i belöning just nu. [br] [br][url]http://berunda.se/problem?id=76[/url]
507
1
En hyffsad idé tycker jag....men det verkar inte riktigt som du fått fart på sidan. Du behöver nog marknadsföra dig. Men du kanske precis startat.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
Förra tisdagen började jag. Så det är helt nytt.
507
1
Ok! Då får vi önska lycka till!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
6
Kom precis på en idé och surfade runt lite om det är någon idé med den. [br]Kanske. Jag kan inte se att det finns någon portal som samlar och sorterar forum som det finns ett stort antal av i de mest skilda ämnen. [br]Den portalen blir samtidigt verktyget för att marknadsföra din egen affärsidé. :idea:
obby. Tillverkning av konst i betong
26
Mycket bra förslag tycker jag! [br]Maila mig gärna förslag på forum så lägger jag upp en lista...
6
Börja med en sökning efter forum på en sökmotor och sätt igång med sortering. Har man väl kommit igång så brukar det ena ge det andra osv. :wink:
obby. Tillverkning av konst i betong
507
1
Vart ska du lägga denna lista då? På din sida eller ska du göra en helt ny sida enbart för forumen?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
Det kommer bli en sida på Berunda som på något sätt är förknippat med "hitta mer hjälp själv, tips på andra sidor". Fördelat på olika kategorier typ. Det är tanken just nu. Ni kanske har tips på fler sidor som bör vara med utöver rena forum? Allt som liknar Berunda på nåt vis typ.
507
1
Ok då förstår jag! Blir kul att se hur det blir! Tala om när du är färdig.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
Det blir dumt att flytta denna tråd med tips på sajter föresten. [br]Maila mig gärna istället.
6
Hmm? [br]Det blir mycket att ta reda på och många val om man skall dra igång ett projekt.
obby. Tillverkning av konst i betong
26
swave, vad menar du?
507
1
Det blir ju många forum att leta reda på. O vilka ska få vara med? Alla?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
Jag ska försöka välja ut några där man kan få bra hjälp. En del forum kanske mest diskuterar saker. Men, hm, jag kan inte få ihop till så lång lista. Har du några förslag på sidor?
6
.... om du är intresserad av en domän till, så äger jag problem.nu [br] [br]Men jag har inga problem så för min del skulle du kunna köpa den för en billig penning.
507
1
Ja den domänen skulle väl passa väldigt bra om jag förstått din verksamhet rätt.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
507
1
Sökte du företagare som ville annonsera gratis på din sajt?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
26
Nu har jag lagt upp en sida på [url=http://problem.nu]problem.nu[/url]. Sidan är tänkt att vara lite enklare kampanjsida för Berunda. Du kan själv gå in och skriva in alla dina kunskapsområden, för att sedan få en sida och rss-feed att prenumerera på. [br] [br]Om du vill annonsera gratis kan du läsa mer här: [br]http://foretagande.se/viewtopic.php?t=387

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.