Öppna klädbutik på landet!

3
Jag funderar på att öppna en liten klädbutik på landet.
Har kollat in några sidor bl a VILA, Rut & Circle och bestseller. Dock hittar jag inte var eller vem jag kan kontakta om jag vill bli återförsäljare och vad för regler som gäller.
Är det någon här som vet hur man kan gå vidare?
Monica
Monny
367
28
- VILA / BestSeller t.ex. förekommer med kollektioner hos flera av storfräsarna på nätet. Skulle inte förvåna mig om de har synpunkter på ÅF:s omsättning/potential. Du kan naturligtvis ringa deras försäljnings/marknadschef direkt. Jag skulle dock föreslå att du åker på ett antal mässor hemma o utomlands och kollar utbudet. Där är alla som seriöst söker återförsäljare. och du kan lätt få en överblick av vad som finns inom den stil du söker. "på landet" skriver du. Hur många besökare kan du få till butiken en normal dag? tänker du sälja on-line dessutom.? MVH Imre
Redaktuellt
3
Tack för din respons! Att jag skrev dessa butiker beror på att jag pratat med en vän som jobbar i denna bransch sedan några år och gav tips på olika på olika märken och prisklasser. Jag har äntligen fått lite respons från några säljare och ska träffa en om ett par veckor. Det här är verkligen på landet och det är ungefär 500 invånare i närmaste samhället. Än är jag i planeringsläget men jag skulle vilja ha öppet ca 2-3 dgr/v (kvällstid och helg). Naturligtvis skulle jag vilja jobba med detta heltid. Men jag tror att det blir svårt med bara en "fysisk" butik. Drömmen är att även kunna ha on-line försäljning och då behöver det nödvändigtvis inte vara kläder. Kul att få din respons då jag inte har många att bolla med.... Vänliga hälsningar Monny
Monny
367
28
Du är välkommen att bollplanka när du vill. Varumärket du nämnde inledningsvis var ju lite åt det eleganta segmentet Men ligger på postorder/ehandelsbutiker som Bubbleroom m.fl. Samma ägare Som Kicks - Omsätter miljarder och Här kostar det många miljoner att konkurrera. Du bör väl kanske ha en kollektion klar att visa upp och skicka med säljaren som skall jobba åt dig. Designar du själv-eller köper du in från fabrikanter och bygger en kollektion? Känner du till Dee Anna? Dee-Annas Gårdsbutik ( på facebook ) drog igång så vitt jag förstår hemma på gården Men har butik numera, här i en ort med 10 000 inv tillsammans med någon /några andra. På fb kan du nog se hur hon marknadsför sig. Med vänlig hälsning Imre
Redaktuellt
3
Tack igen! Jag ska ta och kolla på Dee-Annas Gårdsbutiks sida. Har bokat ett par möten med säljare från några märken. Fått väldigt bra kontakt och de har berättat lite hur det fungerar när man startar upp. Har även startat en kommunikation med min bank. Vi får se vad som händer framöver... Känner mig väldigt taggad men rädslan har börjat krypa på mig om jag är helt fel ute och om det är möjligt att ha en butik eller liknande på landet. Det går lite upp och ner i mina tankar... Ha en bra dag! Monica
Monny
1467
187
Det finns några inbyggda problem med att ha butiker på landet, och därför är jag oftast rätt skeptisk till gårdsbutiker och liknande. Och då vill jag ändå säga att jag själv bott på landet i hela mitt liv, och drivit allehanda försäljningar. Det första man måste klura ut är marknadsföringen. Nån måste ju få veta att du finns, och var du finns. Sen tenderar ofta omsättningen att bli väldigt låg, och har man då ambitionen att det ska ge lite pengar, och inte bara kosta, så blir det att man höjer priserna för att kompensera att man säljer få artiklar. Då blir det ännu färre kunder, och sen är cirkeln igång. Detta är exakt det som är problemet för små lanthandlare. En större butik blir inte förmögen på att sälja 3 artiklar dyrt, utan blir det genom att sälja 3000 artiklar till normalpris. Och ska man sälja mycket, så måste man fråga sig vad som är enklast. Ska många kunder hitta till mig, eller ska jag åka till där kunderna finns? Jag tror, tyvärr, på det senare. Och då gäller det att hitta samarbetsformer som funkar. Inte att slå på med en butik i ett sovande köpcenter med hyra på 100 000 i månaden. Det gäller att kunna kombinera fördelen med låga omkostnader på landet, och ändå sälja. Jag vet exempelvis ett par som har lagret hemma på landet, och sen reser på marknader runt hela Sverige. och dom säljer bra. Postorder är ju ett alternativ. Men då har du kruxet med alla 'fria returer' som de stora kör med nu, för att lyckas locka köpare. Och detta blir ju en svindyr hantering för en liten som ska tillämpa det. Så, visst, det finns möjligheter. Men enkelt lär det inte bli, det får du nog vara medveten om. Tillägg: Den gårdsbutik som nämns ovan i tråden går ju att kolla upp lönsamheten i på nätet, eftersom det är ett AB. Siffrorna talar rätt tydligt om problemen i branschen.
3
Hej och tack för din respons! Jag jobbar själv inom handeln idag i en större butik. Min tanke är att börja med ett par dagar i veckan och se vilken respons jag får. Det är nog svårt att bara ha en "fysisk" butik på en sådan här liten ort. Jag förstår att jag t ex behöver kanske ha en on-line försäljning också. Men som du säger så kan det vara tufft med dessa också då de stora bolagen erbjuder gratis frakt på returer. Har inte hunnit kolla hur kostnaderna ligger vad gäller fria returer. Med vänlig hälsning Monica
Monny

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.