Att köpa en fastighet

2
2
Har fått tag på en fastighet/verksamhet med lokaler/verkstad för uthyrning för lite över en 1 milj
Vad ska man mer tänka på för utgifterna förutom:
Försäkringsavgifter
Elkostnader
Snöröjning

Hur länge är nyttjanderätt period på en fastighet?
En bekant räknade ut åt mig på avskrivningen ca 60 tusen/per år, kan det stämma?
Mvh
//V.G
1470
246
Den högsta avskrivningen på den typen av fastighet är 5 % per år, dvs 20 år. 20 x 60 000 är ju 1 200 000, så det beror på hur mycket över 1 miljon du menade.. Underhåll är väl en post du bör tänka på, beroende på vilket skick den är i. Sen ska du kolla upp marknadsvärdet väldigt noga, kanske via en mäklare eller nån som känner till orten där lokalen ligger. Ägarna själva brukar ha väldigt stora förhoppningar om vad en fastighet är värd.
2
2
Tack för svaret Ingvar! Jag har kollat upp taxeringsvärdet på den är 295k från 2013, tomtmark är på ca 3800kvm, fastigheten är ca 600kvm, Byggnadsår 1967 men har byggts om under 80 talet av ägaren(byggfirma). Läget är väldigt bra men jag ska kolla upp med en mäklare får se vad hen säger. Jag har läst deras årsredovisning. Vad innebär med: ”Avskrivningar enligt plan baseras på ursprungliga anskaffningsvärden och beräknad nyttjandeperiod”
1470
246
Det betyder helt enkelt att deras avskrivningar utgår från det pris dom gav för fastigheten ( eller vad den kostade att bygga ), och beräknad användningstid. Vanligen 40 eller 50 år. Din avskrivningar på fastigheten kommer ju att utgå från det pris du betalar, Såvida den inte ligger i ett bolag, och du köper hela bolaget. Då rullar det bara på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.