Starta investeringsföretag

2
Hej, jag funderar lite på hur det funkar med investmentbolag/investeringsföretag. Kan man som privatperson registrera och driva ett aktiebolag vars huvudsakliga syfte är att äga aktier i främst börsnoterade bolag? Vad finns för begränsningar? Avgifter? Tillstånd osv? Tack på förhand!
1009
206
Hej, Om du menar att du med ditt bolag ska köpa andelar eller satsa pengar i andra bolag så är det fullt lagligt och du behöver inga tillstånd för det. Om det är tänkt att du bara ska äga småposter så bör du kolla om det inte är bättre att äga som privatperson. Om du tänkt ta in kapital från utomstående är det bra att fundera på formen och vilka alternativ som är bra för det.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
3
Lundaluppen skrev om det här i en serie blogginlägg för ett tag sedan. [url]http://lundaluppen.blogspot.com/2018/08/investera-i-eget-bolag.html[/url] Hoppas du hittar tips och råd där!
1
Kolla skatteeffekterna först. Dubbelbeskattningen i AB är inte rolig... :) Och även utan AB - Arbetsinkomst skattas mycket högre än PRIVATinkomst från kapital. Kom ihåg att räkna med sociala avgifter på arbetsinkomster. Jag kommer inte på en enda situation då börshandel genom AB är bättre, men kanske finns det någon jag inte kommer på.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.