Sammarbete inom enskild firma

3
Hej igen!

Har fler funderingar men tar upp detta i en separat tråd då det är av en helt annan karaktär.

Som tidigare nämt ämnar jag starta en byggfirma som enskild firma (till en början med)
Där ska jag jobba själv. Men det är vid många tillfällen ofördelaktigt att va själv rent praktiskt. Därför behöver jag hjälp.

Jag har inga tidigare arbetskamrater som jag kan bli kompanjon med, vilket jag heller inte alls är intresserad av då jag vill ha full kontroll.
Vill heller inte ha nån anställd då jag blir mer "låst" då.

Dock har jag haft med en vän på tidigare projekt som jag vill fortsätta ha hjälp av.
Han är mkt yngre än mig och har ingen som helst erfarenhet av byggbranschen, inte mer än de han har vart med mig tidigare, men har stor potensial.

Vilken ser ni som bästa lösning till detta.  Att vi har två olika enskilda firmor och han fakturerar mig. (Strider väl mot villkoret om självständighet)
De lilla jag har läst om Enkelt bolag fick jag uppfattningen om att det är just ovan nämda som sker. Eller?

Finns det några andra lösningar på min fundering eller hur tycker ni jag ska lösa detta?

Tack på förhand!
Bruno
1616
4
Det beror sig på om han utökar sin kundkrets till mer än att enkom arbeta för dig. [br]En utökning kan vara att tillhandahålla liknande tjänster för andra företag inom byggsektorn eller andra inriktningar inom verksamheten där han själv ser en möjlighet att verka inom.[br][br]Mvh[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.