Hjälp med att bolla en idé till värklighet...

13
1
Har nu suttit länge å väl och funderat..
Fram och tillbax...

Men fastnade lite mer extra för en idé, nämligen en Välgörenhets auktion på nätet....
Det vill säga följade:

1) företag och ev privat personer bidrar med en eller flera produkter eller tjänster till sajten.

2) som sen säljs till högstbjudande.

3) pengarna man får av produkten går till ex rädda barnen, röda korset, rädda utrotningshotade djur m,m..
den som har lagt det vinnade budet, får själv välja till vilken det ska gå till.


detta var bara en början till idén.... nån som kan ge lite förslag, ideér,

som överskrivften löd... nån att bolla idén med...
~olzzon~
193
Jag tror att du kan göra följande:[br][br]1. Testa att kontakta Nyföretagarcentrum. Tror att du måste gå på deras Introduktionsmöte först innan du kan få någon att bolla idéer med.[br][br]2. Försök hitta någon som kan hjälpa dig att formulera en affärsplan. Om du inte gör det, så finns det mallar du kan ladda ner på NUTEKs sajt http://www.nutek.se/sb/d/357/a/2048 .[br][br]Hoppas detta kan hjälpa dig att komma igång. Det är så ibland att man kan få leta ett tag efter det man söker. Lycka till & tor på din idé! Tänk också på hur du ska kunna uppfattas som trovärdig av dem du vänder dig till.
13
1
[quote author=heal link=topic=3059.msg13522#msg13522 date=1193405136][br]Det är så ibland att man kan få leta ett tag efter det man söker. Lycka till & tor på din idé! Tänk också på hur du ska kunna uppfattas som trovärdig av dem du vänder dig till.[br][/quote][br][br][br]ska genast kolla upp detta.. och tack för svaret  ;D
~olzzon~
640
5
Hej! [br][br]Kul idé! [br][br]Bollar gärna lite med dig, men vill du berätta om det är 100 till välgörenhet eller ska du baka in en affärsverksamhet i det?[br][br]MVH[br][br]R
13
1
[quote author=Robaino link=topic=3059.msg13525#msg13525 date=1193405470][br]Hej! [br][br]Kul idé! [br][br]Bollar gärna lite med dig, men vill du berätta om det är 100 till välgörenhet eller ska du baka in en affärsverksamhet i det?[br][br]MVH[br][br]R[br][/quote][br][br][br]Tanken var att ha en välgörenhets auktion som är till 100% [br]men ev vara återförsäljare oxå.. [br]tex: barn artiklar, saker till kvinnan, till manen, presenter m,m....[br][br]vet inte om man kan baka ihop dessa, eller man får göra två åt skillda "websidor"
~olzzon~
2360
37
Om det är en affärsidé tror jag inte på den men om det är en stiftelse kan det fungera.? Kanske
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Jag tror inte ens på det som stiftelse. Det kommer kräva ett enormt arbete både att skapa en fungerande plattform samt att nå ut på marknaden.[br][br]Eftersom det inte är vinstdrivande kommer det kräva ett stort startkapital. Att få återkastning på detta inom rimlig tid ser jag inte. Har man inte det kapitalet så måste man kunna skapa viktiga punkter för att fånga bidragsgivare eller sponsorer för de senares del blir det självklart med ett vinstintresse i marknadsföring. Men om inte besöksstatistiken finns där minskar möjligheten att fånga intressenter.[br][br]Visst är det bra med stödhjälp och självklart godhjärtat men jag tror pengarna kommer ätas upp rent administrationsmässigt. Vilket är väldigt lätt att se till. Istället för att ge pengarna till en hjälporganisation så är chansen bättre att starta en egen sådan organisation.[br]
Må väl!
2360
37
Mojo du har kanske rätt. Själv hjälper jag direkt med saker till Lettland via kyrkan. Det finns en bra uppsamlingsplats i Stora sköndal, Diakonanstalten Stockholm
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.