Business plan

72
1
En del potentiella leverantörer har börjat fråga mig om att få se en affärsplan. Visserligen tror jag man skall vara försiktig med företagshemligheter och inte berätta allt, men ändå. Jag beslutade mig hastigt och lustig för att försöka knåpa ihop en, om inte annat för min egen skull. Tror det är det bästa jag gjort på länge. Tvingar en att tänka igenom vad man skall göra på kort och lång sikt. Att dessutom sätta siffror på det ger en intresssant inblick i vad man håller på med.

Började med marknaden. Hur många potentiella kunder finns det i Sverige. Tittade sedan på mina konkurrenter och deras omsättning (fick jag fram med hjälp av www.emfas.se). Uppskattade deras försäljning av de varor jag också säljer och fick därmed en uppfattning av totala marknaden.

Funderade sedan på hur mycket av denna marknad jag skulle vilja ta på 2-3 års sikt. Vart jag skulle vilja komma.

Efter detta planerade jag målen för 2006. Hur mycket jag skulle kunna sälja (min-max) och vad jag skulle behöva göra för att komma dit. Planerade t.ex. min marknadsföringsbudget etc.

I ett anfall av hybris skrev jag allt på engelska. Eftersom jag planerar för ett världsomspännande företag, bestämde jag mig från början att koncernspråket skall vara engelska. Kommer att underlätta för internationella investerare också tänkte jag.

Skämt åsido, tror faktiskt det inte är så dumt att sätta sig ner och fundera på vad man vill och vad skall göra för att komma dit. Man ser snabbt att man måste ta det i mindre steg, om inte annat så av ekonomiska skäl. Rekommenderas. Skriv gärna hur ni andra gör.
6
Det låter inte så dumt. [br] [br]Men om man vill göra det i mindre skala, så kan man ju skriva upp alla mål så att det blir som en vanlig pricklista som hänger över skrivbordet och sedan kan man bocka av allt efter som..... när jag jobbar så tycker jag det är skönt att se att det händer något, tex. om man bygger ett hus så behöver man inte ha pricklistan för att se att det händer något.... men annars är det skönt.
72
1
En affärsplan är nog något som man gör när man passerat stadiet med pricklista. Använde jag mig av i början med punkter som: [br]- skaffa lokal [br]- fixa en webplats [br]etc. [br]Oavsett storlek måste man nog tänka igenom: [br]- storlek på marknaden av ens produkter [br]- prissättning [br]- konkurrenter [br]- målsättning eller strategi [br]etc
187
[quote]Visserligen tror jag man skall vara försiktig med företagshemligheter och inte berätta allt[/quote] Du ska naturligtvis inte berätta dina hemligheter, det är inte vad den allmänna affärsplanen ska handla om heller, en del av den kanske man ska hålla för sig själv.affärsplanen ska du kunna visa upp för leverantörer, banker och de som vill titta i den [br] [br][quote]bestämde jag mig från början att koncernspråket skall vara engelska.[/quote] Detta är en viktig del som du bör ta upp i affärsplanen. Med detta visar du att du har ambitioner, det är också viktigt att beskriva hur du ska uppnå dina ambitioner. [br] [br]Jag önskar dig all lycka med affärsplanen och dina affärer :mrgreen:
Frilansande människa
507
1
Det är inte lätt det här med affärslplaner m.m. Men detta var intressant läsning!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
10
Man kan säga att [b]affärsplanen [/b]är lika med [b]processen att tänka till[/b]. [br] [br]Att skriva en affärsplan innebär att du strukturerar dina tankar och idéer samt sätter dessa på pränt. Du kommer att märka att det finns många frågeställningar som du inte har helt klart för dig och att du måste söka mer kunskap inom vissa områden. Du kanske t.o.m. får en del nya idéer att utveckla i ditt kommande företagande. [br] [br]Affärsplanen fyller flera funktioner Den beskriver ju hur ditt företagande i mångt och mycket kommer att se ut och framförallt så visar den om du tänkt till ordentligt eller inte. Utan en väl genomtänkt affärsplan kan det bli svårt att få lån i bank eller annat kreditinstitut. Det är också som du säger, Flotec, att vissa av dina kommande kunder och leverantörer vill se delar av din affärsplan innan dom vill göra affärer med dig. [br] [br]Affärsplanen skall vara tydlig och ganska kortfattad, helst inte mer än 10-15 sidor samt eventuella bilagor. [br] [br]Man hör ofta, framförallt av "mindre företagare" att dom anser att affärsplanen bara är till för dom stora företagen. Inget kan vara mer fel. Oavsett om du har ett stort eller litet företag så är det lika viktigt att ha koll på sin marknad d.v.s vem dina kunder och konkurrenter är och var dom finns, vilken produkt- eller tjänstemix du bör ha, lägga budgetar för att kolla koll på den ekonomiska utveckling, veta var du vill befinna dig om säg 5 år med ditt företagande och mycket, mycket mer. [br] [br]Nog är det väl så att ett företag som har koll på läget har en klart större chans att överleva långsiktigt. Oavsett storleken. [br] [br]Om man är osäker i arbetet med affärsplanen är det ett gott råd att skaffa en coach som hjälper och ser till att alla delarna blir genomlysta. Dock kan du inte låta någon annan göra din affärsplan eftersom det är dina idéer och ditt företagande det handlar om och det är du som skall tänka till. [br] [br]Bjarne
507
1
[quote="wangsell"]Affärsplanen skall vara tydlig och ganska kortfattad, helst inte mer än 10-15 sidor samt eventuella bilagor. [/quote] [br] [br]Tycker 10-15 sidor är ganska mycket. Men det beror väl helt på hur stort företaget är. För många av oss här är det väl ganska mycket eller??
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
187
[quote]Man hör ofta, framförallt av "mindre företagare" att dom anser att affärsplanen bara är till för dom stora företagen.Inget kan vara mer fel.[/quote] [br][quote]Tycker 10-15 sidor är ganska mycket. Men det beror väl helt på hur stort företaget är. För många av oss här är det väl ganska mycket eller[/quote] [br]Det understa citatet talar hur rätt det översta citatet har :wink: [br] [br]Om man tar en affärsplan i sin helhet på 10 - 15 sidor så upptäcker man att det inte är så mycket. De större företagen har oftast en affärsplan på..... Jag satt och läste en affärsplan, en [b]del[/b] av en affärsplan på 70 sidor för någon vecka sedan, om man tar den och jämför med det lilla häftet på ca: 15 sidor så......... :roll:
Frilansande människa
72
1
Jag gjorde 10-15 sidor i powerpoint. Tycker det räcker för mig.
507
1
[quote="Ben"] [br] [br]Om man tar en affärsplan i sin helhet på 10 - 15 sidor så upptäcker man att det inte är så mycket. De större företagen har oftast en affärsplan på..... Jag satt och läste en affärsplan, en [b]del[/b] av en affärsplan på 70 sidor för någon vecka sedan, om man tar den och jämför med det lilla häftet på ca: 15 sidor så......... :roll:[/quote] [br] [br]Du har säkert rät Ben! Men att skriva ihop 10-15 sidor känns mycket men när man väl sätter igång så kanske det inte är det.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
187
Det jag satt och läste, eller rättare sagt skummade igenom var en c uppsatts från kandidat examen om ett innovativt sätt att få ut produkter på marknaden. Killen på högskolan hade fått den uppgiften av ett relativt stort företag (svenska mått mätt) att skriva på ett nytänkande sätt, så det kanske vart lite i överkant, men dock intressant. [br] [br]Svar till Danne: [br]Den analys man gör över marknaden, eller den marknadsundersökning man gör för sin produkt är det som tar tid, att sedan sätta sig ner och skriva ner vad man har fått reda på är en ganska enkel sak. D.v.s. som wangsell skrev ” affärsplan innebär att du strukturerar dina tankar och idéer samt sätter dessa på pränt.” Att bara sätta sig ner för att skriva ner något som man inte riktigt är insatt i är svårt. Jag skulle vilja påstå att det är riktigt roligt att skriva ner något som man brinner för och arbetar för, man brukar alltid komma till en punkt där man inser att tankarna inte riktigt överensstämmer med ”verkligheten” som den ser ut för just den platsen och produkten/tjänsten. Då får man gå ner på stan eller vart det nu kan vara lämpligast att ställa sig, eller vad det nu är lämpligast att göra. Om vi nu tar staden med det folkvimmel som en ”stad” har kan man lämpligt vis slumpmässigt välja ut personer och ställa ett par tre, fyra frågor, det är valet av frågor som är svårt, vad ska man fråga, hur ska man ställa frågan för att den inte på något sätt ska vara ledande osv. osv. det mesta beror på vad, hur och när. Om detta kan man skriva spaltvis om. När man väl hat fått reda på vad folk i allmänt har svarat på frågorna kan man gå vidare till nästa steg, vilket myke väl kan innebära en ny runda på stan med nya frågor. När man tycker sig vara klar kan man sätta sig ner för att fortsätta på den punkt man hade funderingar kring. [br] [br]Ja! Arbetet ÄR stort. En halv A4 kan resultera i 2 dagars marknadsundersökning, vilket motsvarar den idé, marknadsidé du ska visa upp. [br] [br]För många känns det svårt och jobbigt att börja, man vet inte vart man ska börja. Ett litet tips är att skriva ner dessa tre ord VAR, NÄR, HUR. Hårdanalysera dessa ord utifrån vad du ska göra då får du också reda på, vad, när och hur du ska göra, det kan i alla fall vara en öppning. [br] [br]Man kanske helt enkelt ska lägga ner hela projektet pga. av att det känns fruktansvärt tråkigt att syssla med just den varan/produkten/tjänsten, känns det tråkigt kommer det att falla förr eller senare. [br] [br]En annan sak är att man inte har någon skriv vana. Att sätta sig ner för att skriva är också en utmaning för många, men mot detta finns bara ett bot, SKRIVA! [br] [br] [br] [br]Njaaa! Nu har jag ”svamlat” nog.
Frilansande människa
232
[b]Innehållsförteckning[/b] [br] [br][b]1 Sammanfattning[/b] [br]2 Inledning, bakgrund och nuläge [br]2.1 Inledning [br]2.2 Historik [br]2.3 Nuläge [br]3 Affärsidé [br][b]4 Vision[/b] [br]4.1 Framtidsbilder [br]4.2 Företagets vision [br][b]5 Strategier[/b] [br]5.1 Övergripande strategi [br]5.2 Marknad, positionering, varumärke [br]5.3 Tjänster/Produkter [br]5.4 Kund och försäljning [br]5.5 Samarbeten [br][b]6 Verksamhetsutveckling[/b] [br]6.1 Affärsmål 2006 [br]6.2 Styrkor och konkurrensfördelar [br]6.3 Risker och Hot [br]6.4 Kritiska framgångsfaktorer [br]6.5 Administration [br][b]7 Finansiering[/b] [br]7.1 Likviditetsplan [br]7.2 Resultatbudget [br]7.3 Prissättning [br] [br] [br] [br]1 Sammanfattning [br][VAD] Company X är ett företag som säljer keramiktomtar av svensk kvalitet. Det startas av Per Svensson och Charlotte Persson. [br][VARFÖR] Marknaden för keramiktomtar har vuxit i Europa. Det finns ingen Svensk producent. [br][HUR] [br][VAR] [br][NÄR] [br]2 Inledning, bakgrund och nuläge [br]2.1 Inledning [br][VILKA STARTAR OCH HUR] [br]2.2 Historik [br][VAD LEDDE FRAM TILL STARTEN] [br]2.3 Nuläge [br][DET ÄR BRA ATT STARTA FRIMAN NU FÖR ATT…] [br]3 Affärsidé [br][VAD TJÄNAR MAN PENGAR PÅ] [br][VARFÖR VÄLJER KUNDEN OSS FRAMFÖR KONKURRENTER] [br]4 Vision [br]4.1 Framtidsbilder [br][HUR SER FÖRETAGET UT OM 1, 5, 10 ÅR] [br]4.2 Företagets vision [br][HUR KOMMER FÖRETAGET UPPFATTAS AV KUNDER OCH OMVÄRLD] [br]5 Strategier [br]5.1 Övergripande strategi [br][HUR REALISERAR MAN AFFÄRSIDÉN] [br][HUR LEVER MAN UPP TILL VISIONEN] [br]5.2 Marknad, positionering, varumärke [br][MÅLGRUPPER [br][IMAGE] [br][MARKNADSFÖRINGSPLAN] [br]5.3 Tjänster/Produkter [br][KORTA FÖRKLARINGAR AV TJÄNSTER/PRODUKTER] [br][EXEMPEL: 3 MODELLER KERAMIKTOMTAR, SUPERLIM, BÖCKER OM KERAMIKTOMTAR, TELEFONTJÄNST MED INREDNINGSSUPPORT] [br] [br]5.4 Kund och försäljning [br][HUR NÅR MAN UT TILL SINA KUNDER] [br][INFORMATIONSKANALER] [br]5.5 Samarbeten [br][EXEMPEL: KERAMIKFABRIKEN I MORA, REVISORER, ] [br]6 Verksamhetsutveckling [br]6.1 Affärsmål 2006 [br][MÄTBARA MÅL!] [br][EXEMPEL: ANTAL KUNDER, OMSÄTTNING, ANTAL ANSTÄLLDA] [br]6.2 Styrkor och konkurrensfördelar [br][ORGANISATORISKA FÖRDELAR] [br][PRODUKTSPECIFIKA FÖRDELAR] [br][PERSONLIGA FÖRDELAR] [br][FÖRDELAR MED MARKNADEN] [br][GEOGRAFISKA FÖRDELAR] [br]6.3 Risker och Hot [br][ORGANISATORISKA NACKDELAR] [br][PRODUKTSPECIFIKA NACKDELAR] [br][PERSONLIGA NACKDELAR] [br][NACKDELAR MED MARKNADEN] [br][GEOGRAFISKA NACKDELAR] [br]6.4 Kritiska framgångsfaktorer [br][KUNDER] [br][AFFÄRSIDÉ] [br][MARKNAD] [br][PERSONAL/ORGANISATION] [br][KRAV AV OLIKA SLAG] [br][EKONOMI] [br]6.5 Administration [br][EKONOMI] [br][ORGANISATION] [br][SÄLJ] [br]7 Finansiering [br]7.1 Likviditetsplan [br][SAMMANFATTNING AV LIKVIDITETSBUDGET] [br]7.2 Resultatbudget [br][SAMMANFATTNING AV RESULTATBUDGET] [br]7.3 Prissättning [br][FÖR ATT TÄCKA KOSTNADER, SKATTER, EGET UTTAG OCH X PROCENT VINSTMARGINAL]
M-Daniel Johansson
1616
4
[quote author=xt nordic link=topic=385.msg3844#msg3844 date=1157523661][br][b]Innehållsförteckning[/b][br][/quote][br][br]Mycket bra sammanfattning i punktform. Väl värd en applåd! :-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
822
48
Ja, detta med affärsplan är mycket underskattat! [br]Det är så mycket annat man vill göra som är roligare, sätta igång med marknadsföring, försäljning, lägga upp en hemsida, etc.[br][br]Men! :) Det är så, så, så bra/viktigt att göra en affärsplan![br][br]Spelar ingen roll om man startat 100 företag innan… (Kom på mig själv nyligen - "jag har gjort det innan, jag vet hur man ska göra osv"  :-[ )[br]Nej, nej, nej; det går men varför ta en omväg?[br][br]En affärsplan får en att tänka till! Det blir som en målsättning för hur ska man skaffa kunder och marknadsföra sig och sitt företag; en karta för hur man ska hitta fram på snabbast möjliga sätt. Om man inte har kollat marknaden och sina konkurrenter så är det ingen mening att börja, så personligen tycker marknadsplanen är viktigast![br][br]Jag jobbar på att ta fram bra information om affärplan, marknadsplan, bokföring, m.m. Det finns mycket bra ute på nätet men vi ska ha det bästa på foretagande.se!  ;D[br]
456
1
[quote author=Mojo link=topic=385.msg8943#msg8943 date=1179384736][br][quote author=xt nordic link=topic=385.msg3844#msg3844 date=1157523661][br][b]Innehållsförteckning[/b][br][/quote][br][br]Mycket bra sammanfattning i punktform. Väl värd en applåd! :-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br]Det tackar vi för.. Alltid kul med lite credits ;)
456
1
... Sedan är det väl så att man behöver inte göra en riktigt så innehållsrik affärsplan. Men det vore bra att åtminstone beröra punkterna i någon form.
1616
4
[quote author=Patrik link=topic=385.msg8951#msg8951 date=1179402839][br]Det finns mycket bra ute på nätet men vi ska ha det bästa på foretagande.se!  ;D[br][br][/quote][br][br]Ni har ju mig  :mrgreen:
Må väl!
1616
4
[quote author=DEJI link=topic=385.msg8953#msg8953 date=1179404177][br]... Sedan är det väl så att man behöver inte göra en riktigt så innehållsrik affärsplan. Men det vore bra att åtminstone beröra punkterna i någon form. [br][/quote][br][br]Jag tycker nog snarare att man kan fylla den med lite mer information än vad du gjort  :P[br](Syftar till beskrivningarna efter punkterna)
Må väl!
2360
37
Till detta kan varje kväll även skriva vad man ska göra dagen därpå så sover man gott och kan lämna företaget för några ögonblick. Att sedan dagen efter kommer att se helt annorlunda ut är ganska vanligt i alla fall under mina 40 år som företagare/företagsledare, men det har gjort dagen spännande.[br][email protected][br]Start av företag och ekonomistyrning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
[quote author=lars arenander link=topic=385.msg8963#msg8963 date=1179406852][br]Till detta kan varje kväll även skriva vad man ska göra dagen därpå så sover man gott och kan lämna företaget för några ögonblick.[/quote][br][br]Ja, den är mycket bra! Jag hinner med 10 gånger mer per dag om jag dagen innan listar vad som behöver göras dagen därpå och resten av veckan. Många av sakerna löser sig när man sover och på morgonen har man en bra lösning på sakerna som skall göras... Det är kanske sova man ska göra mer  :mrgreen:
456
1
[quote author=Mojo link=topic=385.msg8955#msg8955 date=1179404933][br][quote author=Patrik link=topic=385.msg8951#msg8951 date=1179402839][br]Det finns mycket bra ute på nätet men vi ska ha det bästa på foretagande.se!  ;D[br][br][/quote][br][br]Ni har ju mig  :mrgreen:[br][/quote][br][br]*usch*
456
1
[quote author=Mojo link=topic=385.msg8956#msg8956 date=1179405057][br][quote author=DEJI link=topic=385.msg8953#msg8953 date=1179404177][br]... Sedan är det väl så att man behöver inte göra en riktigt så innehållsrik affärsplan. Men det vore bra att åtminstone beröra punkterna i någon form. [br][/quote][br][br]Jag tycker nog snarare att man kan fylla den med lite mer information än vad du gjort  :P[br](Syftar till beskrivningarna efter punkterna)[br][/quote][br][br]Ja, men det var ju ingen konkret affärsplan heller ;)  Lite får man väl lämna åt fantasin för andra företagare i inläggen på forum.[br][br]Sedan skall planen inte vara alltför detaljerad utan man skall skriva den som så att man ändå kan vara flexibel utan att för saken skull gå åt helt andra håll. Det finns ju inget som går spikrakt åt ett håll utan tillfälligheter, konkurrenter, kunder/leverantörer, förutsättningar med mera ändrar sig hela tiden och mer vissa perioder. Då måste man kanske t.o.m. anpassa planen till den verkliga situationen om man inte har någon möjlighet att fortsätta så som tänkt.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.