Effektiv marknadsundersökning, hur?

30
1
Hej,

Jag har laddar ner de flesta affärsplanen som finns på nätet och försökt att fylla i dessa, men jag vet inte hur jag ska gå tillvägas med en marknadsundersökning för att se om mina tjänster inom webutcekling kommer att vara eftertraktade.
En annan sak är väl att tjänster inom webutveckling kan innebära alla möjliga kunder, allt från privatpersoner till stora företag. Hur ska en sådan marknadsundersökning ske? :-[
Uppskattar om jag kunde få lite konkreta råd så att jag kan sätta igång med min undersökning 🙂
1616
4
Det var vad jag anade ;-)[br][br]Min rekommendation är att du bör kontakta en oberoende marknadsförare för att utveckla din idé och se på möjligheterna. Visst det kostar lite pengar och kanske inte alltid ger dig ett önskvärt resultat men då är dem pengarna bättre satsade än de som du tänkte använda till reklam mot yahoo eller google.[br][br]Man kan förvisso förenkla allt till bara marknadsundersökning men det behövs mer för att få till ett mer rättvisande resultat. Bland annat behöver göra lite olika analyser utav de insamlade uppgifterna så som konkurrensanalys, målgruppsanalys, behovsanalys mm sedan är det aldrig fel at tfölja upp med att se vilka kanaler som troligt genererar mest avkastning för sin marknadsföring.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br]
Må väl!
30
1
[quote author=Mojo link=topic=3413.msg15680#msg15680 date=1201015324][br]Det var vad jag anade ;-)[br][br]Min rekommendation är att du bör kontakta en oberoende marknadsförare för att utveckla din idé och se på möjligheterna. Visst det kostar lite pengar och kanske inte alltid ger dig ett önskvärt resultat men då är dem pengarna bättre satsade än de som du tänkte använda till reklam mot yahoo eller google.[br][br]Man kan förvisso förenkla allt till bara marknadsundersökning men det behövs mer för att få till ett mer rättvisande resultat. Bland annat behöver göra lite olika analyser utav de insamlade uppgifterna så som konkurrensanalys, målgruppsanalys, behovsanalys mm sedan är det aldrig fel at tfölja upp med att se vilka kanaler som troligt genererar mest avkastning för sin marknadsföring.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][br][br][/quote][br][br]He he, ja men tack vare dig så vet jag "my limitations" samtidgt vill jag självklart att företaget ska funka. Så jag tänkte precis som du skrev, hitta någon som kan hjälpa mig med detta, Vill inte gå in halvhjärtat...du förstår.[br][br]Men var hittar man en duktig marknadsundersöknings konsult..om dom nu heter så :vissla[br][br]Någon du rekomenderar? Jag kanske borde lägga upp en liten annons i forumet?[br][br]Mvh[br]Simon
1616
4
Jag har PM:at dig där finner du rekommendationer.[br][br]Mvh[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB [/b]
Må väl!
30
1
Gärna mer förslag.
1616
4
...
Må väl!
15
testa att ställa dig på "andra" sidan![br]säg att du är din kund! vad vill du ha? vem kan tillhandahålla det för den rimligaste ersättningen? mät pris/prestanda hos dina konkurrenter, som du säkert hittar om du söker på den tjänst du tänker erbjuda.[br]försök helt enkelt att sätta dig in i vad dina kunder behöver, när, och hur mycket de kan vilja betala för att DU ska göra det åt dem.
-Jag är perfekt, Gud gör inga misstag!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.