Ska starta, behöver bara några svar.

10
1
Hejsan.
Det är så att jag har hela affärsiden klar och färdig. Jag har bara ett fåtal frågor?
Vart och hur ska jag registrera mitt företag? Ett handelsbolag i detta fall?
Vid vilken summa behöver jag börja betala skatt? Hade för mig att det var 18000
och en fråga som jag är säker tror jag vet svaret på men som jag vill ändå vara säker på.
Om jag köper, låt oss säga DVD skivor från clas ohlson, har jag då rätt att gå och sälja de själv över internet?
Jag tror jag antagligen bara behöver prata med DVD skivornas producent om jag vill köpa billigt från en grossist?
1324
2
[quote author=CRX link=topic=5714.msg27680#msg27680 date=1250946902][br]Vart och hur ska jag registrera mitt företag? Ett handelsbolag i detta fall?[br][/quote][br]https://www.foretagsregistrering.se/[br][br][quote author=CRX link=topic=5714.msg27680#msg27680 date=1250946902][br]Vid vilken summa behöver jag börja betala skatt? Hade för mig att det var 18000[br]och en fråga som jag är säker tror jag vet svaret på men som jag vill ändå vara säker på.[br][/quote][br][br]Här pratar vi ju 3 olika typer av skatt som ett företag betalar. [br]1. Momsen. Denna betalar du på all moms oberoende av inkomst. Du betalar helt enkelt skillnaden mellan utgående moms - ingående moms. Å andra sidan får du tillbaks momspengar om ingående är större än utgående.  [br]2. Egenavgifter.  Denna betalas på hela vinsten. Från första krona. [br]3. A-skatten. Detta betalas som för vilken anställd som helst. dvs du har rätt till ett grundavdrag på runt 18 000:- och betalar då ingen a-skatt på denna summa. Kom dock ihåg att grundavdraget räknas på din totala inkomst så har du inkomst från ex annat jobb, a-kassa, sjukpenning osv så blir det bara ett avdrag. [br][br]Hans[br][br]
2066
2
1) Ok[br][br]2) På [url=https://www.foretagsregistrering.se/]https://www.foretagsregistrering.se/[/url] kan du registrera företag online.[br][br]3) Ok, är det en fråga?[br][br]4) Någonstans där har det varit, men jag håller inte koll på vilket exakt belopp det är, skatteverket kan hjälpa dig där. När du har ett handelsbolag räknas din del av företagets vinst samman med dina övriga inkomster för att sedan bestämma hur mycket du behöver betala i skatt.[br][br]5) Ja, du får sälja vidare saker som du har köpt i butik, det råder fri marknad i europa.[br][br]6) Prata direkt med grossisten, producenten (fabrik, varumärkesinnehavaren?) kommer du troligtvis behöva köpa ganska stora volymer från (räknat i pallar).
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
10
1
[quote author=Jonathan link=topic=5714.msg27682#msg27682 date=1250948115][br][br][br]5) Ja, du får sälja vidare saker som du har köpt i butik, det råder fri marknad i europa.[br][br][/quote][br][br]Men vad händer om jag importerar från USA?[br][br]P.S jag skulle vart tacksam för all slags hjälp jag kan få, tips och råd så att säga.
2066
2
Du som importör får mer ansvar. Inte riktigt mitt område men du får säkert fler svar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
758
1
Du kan importera från vilket land du vill och sedan sälja dessa varor vidare.[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Varför inte börja med en enskild firma? Du behöver inte betala skatt med en gång. Ofta gör företag minus de första åren då man investerat mycket, för att därefter gå med vinst som då kan tas ut innan man slutligen betalar skatt på ett överskott.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
10
1
hur gör jag det? behöver Firman någon registrering? Vad för skillnader finns det?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.