Akut hjälp- behöver ett exempel av en budget

30
Hej,

Jag har tid hos nyföretagarcentrum på måndag där jag ska presentera min affärsidé, så jag har skrivit en affärsplan och allt gick bra tills det va dags för budgeten :-\

Jag behöver ett exempel på hur man gör en budget, finns det inte tt ända exempel ute på nätet?

Jag har mallar, men behöver ett ifyllt exempel på något vis...


Tack på förhand
1165
Varje budget är ju i princip unik. Berätta lite för oss om vad problemet är så kanske vi kan hjälpa till.[br][br]En bra början är att fylla i fasta kostnader som t.ex. lokaler, telefon, försäkringar, el, leasing, abonnemang etc. Det är som regel sällan inga problem, och de påverkas inte särskilt mycket av den volym du omsätter.[br][br]Lön till dig är viktigt om du är beroende av att kunna ta ut pengar.[br][br]Sedan brukar det vara bra att börja skissa lite på ett vettigt intäktsscenario som är genomtänkt och följer säsongerna för det du säljer. Är det produkter du säljer så får du kanske lov att köpa in sakerna innan de säljs, vilket gör att intäkter och utgifter inte nödvändigtvis hamnar i samma månad. I synnerhet inte om du t.ex. behöver förskottsbetala för dina produkter med säljer varorna med kredit. [br][br]Därför är det också viktigt med en likviditetsbudget.[br][br]Till slut brukar man lägga dit rörliga, men nödvändiga kostnader som t.ex. frakter, emballage, marknadsföring & annonser och liknande poster när man ser framför sig hur det kan komma att se ut. [br][br]Det gör ingenting om man har 2-3 olika scenarier i budgetarbetet. Förslagsvis en försiktig, men realistisk budget för ett nystartat företag, en optimistisk budget om det går bra och en katastrofbudget där saker går på tok. Inte minst är det viktigt för dig att kunna utläsa åt vilket håll det bär iväg åt när du är på gång, och att ha räknat på en del olika utfall gör att man känner sitt företag och vet vad varje beställning betyder.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.