rimlig omsättning och vinst

5
Jag har drivit företag (enskild firma) inom varumärkesutveckling, kommunikation och design i drygt tre år och det har gått bra. Nu håller jag på med affärsutveckling och undrar vad en rimlig omsättning och vinst i ett enmansföretag bör vara. I en treårsplan vill jag sätta upp rimliga mål som ändå sporrar till utveckling.
Vad säger expertisen?
2066
2
Du bör ha runt 1 miljon/person som något grovt riktmärke för att få snurr på saker. Har du mer är det bara bra... sen beror det naturligtvis på bransch och investeringskrav också...
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
109
Tänk dig själv om du vore anställd konsult; vad vore då en rimlig löneutveckling att ha som mål på 3 års sikt, inkl bonus. [br]Sedan räknar du upp det med soc avgifter och omkostnader så har du ditt mål för faktureringen (ex moms). [br][br]Om du inte har något svar på den första frågan kan du kolla lönestatistik per examensår för relevant akademikerkategori i privat sektor. (JUSEK t.ex.)
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
5
Tack Jonathan och Stefan. Min bokföringskonsult rekommenderar en vinst på 500 000 kr för att slippa statlig skatt (384 000 kr i beskattningsbar inkomst), vilket i mitt fall skulle betyda en omsättning på 780 000 kr, något jag redan överskrider idag. Men i en treårsplan behövs ju visioner som sagt, och jag ville egentligen bara pejla lite vad som är rimligt att ha som mål. Hur hade ni gjort för en grov uppskattning?
632
3
Om du redan gör så bra vinst i ditt bolag skulle jag rekommendera dig att flytta över verksamheten i ett aktiebolag. Det borde bli väldigt mycket mer förmånligt, speciellt om du tror att du kommer kunna öka vinsten i framtiden.[br][br]Konstigt att din redovisningskonsult inte föreslagit det...
5
Hon har faktiskt avrått mig när jag frågade för ett år sedan, men det kan ju ha varit pga lågkonjunkturen. Jag vet heller inte om jag kommer att anställa framöver eller ej. Gör jag det är väl aktiebolag en given bolagsform, men om jag istället ingår partnerskap, vilket jag är mycket mer inställd på, så vet jag inte riktigt vilken företagsform jag borde ha.
632
3
Jag kanske inte känner till alla detaljer men spontant så känns det som att aktiebolag är en bra idé.[br][br]Förutsätt att du gör bra vinst i ett aktiebolag, då kan du ju ta ut lön upp till brytpunkten, med resterande vinstmedel kan du dela ut 127 000 kr (schablon) till 20% beskattning.[br][br]Har du mer vinst över efter detta så kan du ju även spara detta i bolaget.[br][br]
5
Mycket bra tips för mig som inte har ekonomiutbildning! Tack! Jag ska nog tänka över bolagsformen igen snart.[br][br]Men hur var det nu, någon som kan höfta en rimlig treårsprognos vad gäller (brutto)vinst? Jag tänker mig följande:[br]år 1: en medarbetare (jag själv)[br]år 2: två medarbetare (jag plus affärspartner)[br]år 3: fyra medarbetare (två partners plus två anställda)[br][br]Jag är ny här, och hittills har jag fått väldigt bra respons tycker jag. Tack alla ni som engagerar er!
632
3
Det här törs jag inte uttala mig om. Så det får nog någon annan ta tag i.[br][br]Men till stor del måste det väl handla om dina egna visioner samt vad som är rimligt i din bransch, hur mycket jobb du kan ta in osv.
109
Om dina framtida anställda inte är av den kalibern att de kan sälja sig själva så kommer du nog få lägga mycket av din egen tid på att få dem belagda, mer risk för lägre beläggning av dig själv. Om de kan sälja sig själva så vet de nog sitt värde och kostar därefter. Så om du avser att anställa se då till att bygga upp en buffert av outtagna vinstmedel först. Det är jäkla dyrt att plocka ut vinster. Skattesystemet premierar att låta vinstmedel vara kvar och återinvesteras i verksamheten.[br]Jag tror att i ditt scenario får du en resultatdipp år 3 men är det lyckade rekryteringar kan du få fin utväxling år 4 och framåt.[br]
http://www.plexiglasskivor.se
http://www.plast-tak.se
2066
2
Beror lite på (som det ju brukar...) vad man vill. Målet måste inte per definition vara att kortsiktigt ha så hög vinst som möjligt. Det kan kosta att anställa, men med rätt personer ge bättre utdelning på sikt när det börjar ge resultat. Brukar själv räkna med att det tar 6-12 månader innan en anställd går från att kosta pengar till att hjälpa till att driva utvecklingen framåt.[br][br]Om du har expansionsplaner i den takt du beskriver hade jag definitivt övervägt ett AB. Kanske kan vara lägligt i samband med att du tar in en partner.[br][br]Rimlig vinst är nog mer av en gissningslek att försöka sig på utan att vara insatt i dig och ditt företags verksamhet. Jag återinvesterar så mycket som möjligt av resultatet i verksamheten och håller vinsten ganska konstant trots relativt hög omsättningsökning. Det är värt mer för mig att företaget utvecklas och har de resurser som krävs och som underlättar arbetet än att ha hög vinst.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Tack för alla insikter och tips!
2360
37
Rimlig vinst i enskild firma är så mycket som du behöver resten är sådant man ska återinvestera och det görs lämpligast via ekonomistyrning utav någon kunnig person med lång erfarenhet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.