Investerare sökes

1
Hej

Vi är två killar som går i starta eget-tankar men har ännu ingen kunskap eller erfarenhet kring detta. Vi vill dock lära oss allt som krävs och vill satsa på något som vi kan växa med.

Min idé är att starta enskild firma för återförsäljning. Jag vill sälja verktygsmaskiner och verktygstillbehör från etablerade tillverkare. Främst Makita, Hitachi och Panasonic men kanske även andra tillverkare. Det ska vara inriktad återförsäljning på elverktyg för professionellt bruk.

Jag har bollat detta med min förhoppningsvis blivande kollega och delägare i vårt företag tillsammans men han har en annan idé som jag inte tror så mycket på. Han tror på min idé men problemet är att vi inte har något kapital.

Jag skriver därför på detta forumet för att se ifall någon skulle ha intresse av att starta upp och driva detta tillsammans med oss och som kan gå in med kapital så vi kan köpa på oss ett lager samt andra kostnader. Vår ambition är att växa och bli Sveriges största återförsäljare av elverktyg och verktygstillbehör. Kanske även bredda verksamheten till andra länder inom EU på sikt. Återförsäljare som gett mig inspiration är toolstop.co.uk och toolkits.se

Vi söker en investerare som kan gå in med allt kapital och vi kommer överens från början hur stor del av företaget du vill äga. Du får gärna också ha kunskaper i allt omkring företaget, såsom bokföring, fakturahantering, löner osv. Alternativet är att lägga ut det på extern revisor.

Vi ska söka starta eget-bidrag och gå kurs i eget företagande men det känns som vi behöver ha ytterligare en person med på tåget. En person som kan lägga in kapital och som har kunskap och erfarenhet av företagande och som kanske också kan hjälpa oss att komma igång med den kunskap och erfarenhet du har.

Vi söker en person som tror på detta och som vill hjälpa oss igång med detta och driva detta tillsammans med oss i flera årtionden framöver. Vi söker någon att bygga en etablerad återförsäljare med goda vinster med.

Vi har inte undersökt marknaden men jag tror att det går att få god lönsamhet i detta. Detta baserar jag på att Europa är Makitas största marknad och då pratar vi bara om Makita. Förutom Makita så vill jag även sälja elverktyg och tillbehör från andra tillverkare. Jag har även mailat Makita Sverige för att se vad de har för uppfattning om den svenska marknaden och om det finns plats för ännu en aktör att växa. Jag vill mest undersöka möjligheten att få en investerare och arbetspartner/delägare med på tåget. Jag tror att vi behöver det om vi ska kunna ro detta i land.

Vi är bosatta i Norrköping.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.