Ett företag - delat i två delar

Anonym
Hej,

Nu ska jag slänga ut en fråga här och kollar om/hur jag ska göra.
Utövar tennis "proffesionellt" åker runt i Sverige och runt om i världen på mindre turneringar. De två senaste säsongerna har det kommit in ordentligt med sand i maskineriet och mina sponsorer fortsätter stötta mig men behöver få in mer pengar.
Det dök upp en öppning nu att jag kan få jobba som tränare på en anläggning och faktura de timmarna jag får in: de tror att jag kan fakturera minst 400 timmar á 400 kr.

Frågan är då om Skatteverket skulle klassa min satsning som hobby och tränar biten som min huvudsakliga inkomstkälla?
Kan man inte dela upp företaget och förklara att mina inkomster kommer till 75% av träningarna och 25% från tävlingarna?
367
46
Är det av skattekniska skäl som du undrar? En hobby är något du utövar på din fritid, säger skatteverket. Något som inte är din huvudsakliga försörjning. Någon fast gräns för hur mycket du kan tjäna innan registrering för skatt och moms o.s.v. lär inte finnas. Du skriver att du är professionell utövare. Om den verksamheten år 25 % av din tid och tränarjobbet 75 % så arbetar du ju fulltid och lär få betala skatt på inkomsterna. Ditt professionella spelarjobb kanske krockar ngt med hobbybegreppet. OBS jag är ingen skatterådgivare som du märker men skriv till Skatteverket så kommer du att få ett klart och tydligt svar på hur du skall redovisa dina intäkter. De är mycket hjälpsamma nuförtiden. Lycka till på centrecourten framöver och träningshallen..!
Redaktuellt

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.