Driva eget (bisyssla)

2
1
J ag funderar på att köpa in en maskin och utrustning för tllexempel snöskottning/sandning gallringsskotnong eller hyra ut mig med eller utan maskin till lantbrukare/skogsbrukare. Tanken är att ta på mig jobb i mån av tid från mitt dagliga arbete. Syftet är inte att tjäna mitt leverbröd på firman utan glad om Inteckterna täcker de månatliga utgifterna på maskinerna.

Vilken företagsform skulle ni föredra?

Kan man tillföra privata medel till ett aktiebolag för att betala tillexempel ett lån på företagets maskin om inteckterna uteblir?


Vad är syftet med avskrivning? Får man göra det på begagnade maskiner?
1009
206
Hej, Roligt med fler företagare! Du kan enkelt tillföra pengar till AB för att betala lån. Då får bolaget ett lån till dig istället som du kan ta ränta på. Avskrivning görs för att priset på en maskin ska fördelas över fler år (en ekonomisk livstid). Det gör att resultatet vid inköpsåret inte påverkas lika mycket och ger en rättvisare bild på kostnaden för maskinen över åren. Det görs också på begagnade maskiner. Angående företagsform så kan man tänka lite olika. Men frågor som jag skulle ställa mig är bla: - Är jag säker att jag vill göra detta under flera år (AB är lite jobbigare att avsluta, enskild firma lättare) - Vad är priset på maskinerna som ska köpas in (är det dyra saker kan det vara fördel med AB) - Vad beräknar jag för resultat (vid högt resultat kan AB vara att föredra) - Vad har jag för inkomst från annat arbete (Vid höga inkomster från anställning kan det vara förmånligt att ta utdelning från AB istället för att addera på den statliga inkomstskatten) Jag antar att du ska arbeta själv. Ska du ha delägare eller anställda lutar det mer mot AB.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2
1
Tack Johan för snabbt och bra svar! Hur lägger man upp avskrivningen? Spelar det någon roll vad maskinen kostar i inköp och vilken ålder den har? För att komma igång så kommer jag behöva investera cirka 400-500 tusen i maskiner. Spelar då företagsform någon roll? Inget av det övriga du svarade gör att AB skulle vara aktuellt. Om man skulle driva detta i AB hur ser banker på att ge lån? Ser de till affärsplan eller liknande? Tar de min privata ekonomi i begrundande? Tack på förhand!
1009
206
Hej, När det gäller inköp av dyrare utrustning ska jag säga att det kanske inte är en direkt fördel med AB, men många som startar ser aktiekapitalet som en kostnad. Och inventarier kan köpas av de pengarna bla. Jag måste stanna och fråga. Ska du verkligen köpa maskiner för en halv miljon bara för att ditt arbete sedan ska täcka driftskostnaderna? Sätt pengarna i lite fonder istället så kan du tjäna på det utan att arbeta. Beroende på vad det är för något du köper så kan det komma att förmånsbeskattas. Kolla det först. Avskrivning görs normalt på 5 år. Billigare maskiner och de med livslängd på max 3 år kan skrivas av direkt. Eventuellt har man ett restvärde kvar. En längre förklaring finns här: https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/foretagare/enskildnaringsverksamhet/avdragforvardeminskning.4.361dc8c15312eff6fd32110.html?q=avskrivning För lån så bör du kunna visa affärsplan med budget. Troligen måste du själv borga för lånet. Då kommer de också att kolla din privata ekonomi. Har man kört några år med bra vinst kan ofta bolaget få lån på egen hand.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
4
2
[quote="Johan Boström" post=56002]Hej, Roligt med fler företagare! Du kan enkelt tillföra pengar till AB för att betala lån. Då får bolaget ett lån till dig istället som du kan ta ränta på. Avskrivning görs för att priset på en maskin ska fördelas över fler år (en ekonomisk livstid). Det gör att resultatet vid inköpsåret inte påverkas lika mycket och ger en rättvisare bild på kostnaden för maskinen över åren. Det görs också på begagnade maskiner. Angående företagsform så kan man tänka lite olika. Men frågor som jag skulle ställa mig är bla: - Är jag säker att jag vill göra detta under flera år (AB är lite jobbigare att avsluta, enskild firma lättare) - Vad är priset på maskinerna som ska köpas in (är det dyra saker kan det vara fördel med AB) - Vad beräknar jag för resultat (vid högt resultat kan AB vara att föredra) - Vad har jag för inkomst från annat arbete (Vid höga inkomster från anställning kan det vara förmånligt att ta utdelning från AB istället för att addera på den statliga inkomstskatten) Jag antar att du ska arbeta själv. Ska du ha delägare eller anställda lutar det mer mot AB.[/quote] Helt enig med dig! :) Sedan är det väl också så att momsen spelar en stor roll vid leasing. Istället för att betala 25% moms på 100% av värdet kommer man undan med 25% på leasingen. Annars är det ju så att så fort en privatperson köper en bil så måste hela momsen betalas och kan aldrig återfås. Inte helt säker på detta men relativt övertygad om det.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.