Krav på registrering som arbetsgivare (AB)

Anonym
Hej!
Har sökt runt utan att hitta svar på denna fråga.
När "måste" man registrera sig som arbetsgivare?
Jag driva en konsultfirma utöver "vanlig anställning".
Kommer endast plocka ut utdelningen, ingen lön.
När måste jag registrera företaget som arbetsgivare?
När lön ska betalas ut?
När personalkostnader betalas ut (telefon, drivmedel, etc)?

Tacksam för svar.
1
1
Det finns inget formellt krav på att du måste registrera ditt AB som arbetsgivare. Det är först när du tänker betala ut löner som det krävs att du är registrerad arbetsgivare.
1468
246
Om du ska betala ut lön som ska kunna redovisas med arbetsgivaravgifter och alltihop, så måste du vara arbetsgivarregistrerad för att kunna göra de deklarationerna. Ska du bara betala ut andra ersättningar, som exempelvis traktamenten så skulle du i princip inte behöva vara registrerad, men lämnar man in en inkomstdeklaration för bolaget, där det finns poster bland 'personalkostnader', så finns en viss ökad risk för frågor från skatteverket ifall man inte är registrerad. Men det finns många som bara plockar ut utdelning, och då behövs det inte. Utdelning går ju till aktieägaren, som inte nödvändigtvis är anställd. Telefon och drivmedel räknas inte som personalkostnader.
Anonym
Tack så mycket för era svar, vad gäller angående bilersättningar, behöver man då vara registrerad? eller kan det betalas ut utan att med är registrerad som arbetsgivare? tänker att det är ett personalkostnadskonto!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.