Starta upp som FA-skatt

1
Hej! går i tankarna att börja med FA-skatt. Tycker väll hela grejen med att registrera sig (så långt jag kommit) varit rätt krånglig. Tänkte starta upp denna tråd för att få lite feedback och kommentarer på vad man bör tänka på och hur saker och ting fungerar när man väl sparkat igång. sen div frågor. Är det något som skiljer emellan FA-skattare och F-skatt? har idag redan ett fast jobb och tänker väll att det då är lämpligast med FA-skatt.
När man är själv. Behöver jag fortfarande betala arbetsgivaravgift?
lite flummig läsning då jag har lite svårt att läsa. Men förstod jag det rätt så kan jag inte betala ut lön till mig själv? eller hur är det?

Har ni några andra grejer som är värda att tänka eller fundera över?
1009
206
Hej Jonathan, Välkommen till forumet! När du har enskild firma har du FA-skatt så att du kan ha ett vanligt jobb också. Det är ingen större skillnad annars. F för firman och A för anställning. Så du som har anställning ska definitivt ha FA. Från enskild firma tar du inte lön. Du skattas på resultatet i firman, oavsett hur mycket du tar ut. Du betalar motsvarigheten till arbetsgivaravgift som är egenavgift. Den är något lägre, men du får å andra sidan mindre för pengarna. I framtiden får du väl fundera på företagsform också. Speciellt om du tänker ha din anställning kvar. Vinsten från firman läggs på din lön så att skatten kan bli rätt hög. Men det där beror ju helt på vad du gör, vinsten osv.
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
2360
37
Att starta enskild firma är inte särskilt svårt eller dyrt. Det svåra men nödvändiga är innan och gör man inte på rätt sätt är risken mycket stor att man går i konkurs efter 2 eller 3 år. Det är ca 50 år sedan jag hjälpte till med start av företag första gången och det var lysande redan då och har inte blivit sämre sedan dess men det finns så mycket runt omkring som man bör känna till som du inte kan lära på dessa starta eget kurser. Så vet du vad du ska marknadsföra och vet att det ger bra avkastning då kan vi ta ett samtal. Min senaste kund tjänade ca 4 millioner netto på mina råd och hen går otroligt bra idag.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.