Hjälp behöves till en okunnig framtida företagare

1
Hej

Jag är ny här och mina kunskaper i företagsekonomi är relativ obefintliga så jag skulle behöva all hjälp jag kan få.

Jag är idag anställd på ett företag och min årsinkomst är mellan 550 000 -till 700 000 kr beroende på hur bra det går för företaget och bonussystemet.ej konkurrerande verksamhet .


Jag har en vän som kommer att köpa en resturang för 1 500 000 kr och han har erbjudit mig att få vara delägare till detta ställe och vi ska då dela köpkostnaderna och utdelningarna till 50/50.
Tanken är att han ska jobba heltid och jag 1dag i veckan och få lön för den dagen.

Restaurangen bedrivs idag som enskilt bolag och jag tror att vi då måste ändra formen då det blir två ägare.

Fråga 1 stämmer det att vi måste ändra företagsformen ?

Fråga 2 om vi behöver ändra formen då undrar jag vad hade gynnat mig som redan har en anställning och relativ hög inkomst?


Fråga 3

Företaget omsätter ca 200 000 kr i månaden då dk ligger på ca 6-7000 kr /dag

Kostnader:
60 000kr varor
20 000 hyra
5 000 el
60 000 löner arbetsgivaravgift mm

Totalt ca 150 000kr


Och nu till sista frågan. Dom Kvarvarande pengarna på företaget vill vi få ut månadsvis, hur går man tillväga ?
Kan man ta ut dessa som vinstutdelning 25 000 var och skatta på det ? Eller gör man det på annat sätt.
Hur mycket behöver jag skatta i % på dessa pengar.


V h
Josef
102
22
Hej! Ni behöver inte ändra bolagsform men du blir i sådana fall bara anställd. Alternativet är att ni kör ett Handelsbolag. Det mest lönsamma för dig är dock ett Aktiebolag men kostar 50 000 i insatt aktiekapital. Fråga tre kan jag inte svara på däremot är min åsikt att ni bör bygga upp ett kapital innan ni börjar ta utdelning eller lön.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.