F-skatte

2
Hej,



Jag vill starta ett export företag där det handlar om second-hand varor som ska fraktas utanför EU land. Container måste hyras, lagerlokal måste också hyras och försäkring av lokalen ska också ordnas, varor kommer att köpes in samt att en del andra varor kommer att komma från andra kunder som också kommer att betala en del avgifter. Kan man söka f-skatte sedel för denna verksamhet?



MVH

Aisha
36
Du kan och bör skaffa en f-skatt för detta! Ring skatteverket och snacka med dom, dom brukar vara snälla och rara :)
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
2
[quote="Wizball64"]Du kan och bör skaffa en f-skatt för detta! Ring skatteverket och snacka med dom, dom brukar vara snälla och rara :)[/quote] [br] [br]Tack Wizball64 för ditt svar [br]Jag ska kontakta skatteverket imorgon samtidigt undrar jag om det finns moms plikt i en sådant versamhet. :) Aisha
36
ja, momsplikt är det i alla företag!
Commodore 64 - Fortfarande den bästa datorn, ska den nya Commodore slå den tros?
185
Wizball, det är inte sant att alla företag har momsplikt. Jag utför artistisk verksamhet, och det är en icke momspliktig verksamhet, likaså är undervisning och några andra genrer undantagna från moms.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
2360
37
Det är i ett flertal fall där momsplikt inte råder skv 552 heter momsbroschyren sedan är de utgåva nr.........[br][email protected][br]Start av företag och ekonomistyrning
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
68
[br][br][br][url=http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680003594/55217.pdf]http://www.skatteverket.se/download/18.3dfca4f410f4fc63c8680003594/55217.pdf[/url][br][br]På sidan 10 finns ett register över momsfria varor och tjänster.[br][br]MVH[br][br]Micke
"Innovators and creative geniuses cannot be reared in schools. They are the men who defy what the school has taught them." - Ludwig von Mises
456
1
Oavsett vilka verksamheter som har momsplikt eller ej så skall du först och främst ta reda på vad som gäller för dig och din verksamhet.[br][br]Du verkar sakna en del kunskaper om företag och företagande så jag föreslår att du bokar in en "starta eget"-kurs via skatteverket och går vidare därifrån.[br][br]Sedan kan du gå in i detaljerna som rör verksamheten...
2360
37
När du skriver vad företaget ska syssla med kan du även ta med andra saker du tycker är trevligt, även om du för ögonblicket inte ska syssla med det. Det kan undderlätta för framtiden
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
[quote author=lars arenander link=topic=1568.msg9175#msg9175 date=1180217863][br]När du skriver vad företaget ska syssla med kan du även ta med andra saker du tycker är trevligt, även om du för ögonblicket inte ska syssla med det. Det kan undderlätta för framtiden[br][/quote][br][br]Hej! [br][br]Är det svårt att komplettera med detta i efterhand? [br][br]MVH[br][br]R
1616
4
I regel inte men det kostar extra att göra ändringsanmälan.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Det är därför jag menar att du kan skriva en A4 sida ful eller ett helt ark om du så önskar, sedan är det bara at plocka godbitar ur det hela. Jag har gjort något liknande men på ett mer raffinerat sätt men det har med ekonomistyrning att göra.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
640
5
[quote author=lars arenander  link=topic=1568.msg9661#msg9661 date=1182174167]Det är därför jag menar att du kan skriva en A4 sida ful eller ett helt ark om du så önskar, sedan är det bara at plocka godbitar ur det hela. Jag har gjort något liknande men på ett mer raffinerat sätt men det har med ekonomistyrning att göra.[br][/quote][br][br][br][quote author=Mojo link=topic=1568.msg9661#msg9661 date=1182174167][br]I regel inte men det kostar extra att göra ändringsanmälan.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br][br]Hej! [br][br]Jag vet inte om jag missförstår er. [br][br]Att ändra verksamheten i sitt registreringsbevis hos skattevÄrket kostar väl inget?  :nono[br][br]MVH[br][br]R
1616
4
Ändringar i Registreringsbeviset görs på bolagsverket och inte på skatteverket.[br][br]www.bolagsverket.se[br][br]Ex. För enskild verksamhet är avgiften:[br]"Anmälan avseende ändrade uppgifter i rörelsen, till exempel förändring av den registrerade verksamheten 500 "[br][br]Det finns massa roliga saker man kan ändra och pilla med men det blir som sagt dyrt om man inte gör det rätt från början.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
640
5
Hej! [br][br]Ok! [br][br]Tack för svaret! [br][br]MVH[br][br]R
2360
37
Det kan tilläggas att man kan ha sidoverksamhet utan att ändra. Talar du med skattemyndigheten lär du få olika svar varje gång.  Vill du göra dom galna skriv en hel bok med olika verksamhetsgrenar :D :D
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
[quote author=Mojo link=topic=1568.msg9675#msg9675 date=1182181076][br]Ändringar i Registreringsbeviset görs på bolagsverket och inte på skatteverket.[br][br]www.bolagsverket.se[br][br]Ex. För enskild verksamhet är avgiften:[br]"Anmälan avseende ändrade uppgifter i rörelsen, till exempel förändring av den registrerade verksamheten 500 "[br][br]Det finns massa roliga saker man kan ändra och pilla med men det blir som sagt dyrt om man inte gör det rätt från början.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br][/quote][br][br]Förstår faktiskt inte vad Bolagsverket har med detta att göra. Man behöver ju inte ens registrera sig hos Bolagsverket alls när det gäller "Egen firma". [br][br]Att ändra verksamhet är något som bara skatteverket har med att göra och detta egentligen bara för att man skall få avdrag för inköp i den "nya verksamheten" om det skulle visa sig att den inte håller. [br][br]Hans[br]
2360
37
Man ska kanske vara glad att SKM inte handlägger detta. De kan ställa till med tillräcklig skada ändå
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
8
Hej[br][br]Ett litet tillägg långt efter alla andras svar, men jag har nyss blivit medlem.[br][br]Skall en icke hobbyverksamhet bedrivas måste ett företag registreras, så frågan blir vilken bolagsform som passar dig och din verksamhet bäst. Det finns flera hemsidor med information om detta, bland annat Almi och Nutek.[br]Vid export måste alla varor som exporteras deklareras hos tullverket. Med tillstånd kan man göra detta ganska så smidigt via deras hemsida. Läs mer på http://www.tullverket.se eller kontakta dem för att få reda på vad som gäller för just ditt företag.[br]Vad gäller det land eller länder du skall exportera till kan lagar och regler variera, så det kan vara på idé att kontakta kommerskollegium och kolla upp vad som gäller för dessa exporter. Läs mer på http://www.kommers.se/.[br][br]Ytterligare ett tillägg:[br]Tullverket är i en ständig fas av förnyande av bland annat sina e-tjänster och varukodnummer för att möta en EU standard. Är inte säker på när detta skall vara klart, men förändringarna kommer i alla fall att pågå ett bra tag till. Så därför kan löna sig att kontrollera vissa saker både en och två eller tre gånger så att man får den senaste informationen. Skulle dock tro de håller hemsidan au jour med sådan information.[br][br]Lycka till!
Sandra
FashionSense Sweden

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.