Måste jag registrera mig som arbetsgivare?

0
Just startat ett konsultföretag och är lite förvirrad över vad som gäller med att registrera sig som arbetsgivare. Har inte för avsikt att ta ut någon lön det närmsta året, däremot arbetar jag mot kunder och det kräver ju att jag köper in sådant som dator, telefon och åker på resor m.m. Så vad gäller? Behöver jag vara formellt anställd i företaget för att kunna disponera företagets egendomar och få ersättning för resor?
1
Hej, det beror på vilken företagsform har du startat. I enskild firma behöver definitivt inte registrera dig som arbetsgivare om du inte tänker anställa någon. I aktiebolag är viktig att du registrerar dig som arbetsgivare även om du inte ta ut lön. Du kan behöva göra den någon gång under året, du missar skattefria förmåner som AB bolaget erbjuder om du inte ta ut lön, skattfrihet på förmånen kan beräknas utifrån tjänstegrad i %. Du kan behöva beskattas för en förmån som du har nyttjat privat i bolaget. All lön du tar från bolaget räknas och kan höja din sjukpenning utöver din stadigvarande inkomst vid sjukdom. Hoppas att du får fler svar som kan hjälpa dig att ta rätt beslut. Hälsningar Haissam Carlo
Haissam Carlo

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.