Startsida

Köpa fastigheter och hyra ut som en investering (passiv inkomst)

Skapad - Senast uppdaterad
Hej,

Jag har länge försökt fördjuppa mig inom områdett "real estate". Jag är ung, har en del tid att läsa på och försöker lära mig så mycket som möjligt. Jag läser böcker, lyssnar på poddar, kollar på youtube videor och läser på olika forum och hemsidor. Jag vill köpa en fastighet, tex en lägenhet i mitten av stockholms innerstad (Vasastaden) eller en villa i ett område på utkanten av innerstaden (bromma). Jag fräschar upp fastigheten, räknar ut ett rimligt månadspris, lägger på månlig driftkostnad och lägger upp för uthyrning. Med hjälp av den månliga betalningen betalar jag av lånet som förekommit. Är dethär möjligt. Att nå den passiva inkomsten via fastigheter? Jag uppskattar all slaggs hjälp🙂
Tack mottaget: 85
Hej,

Var hämtar du info idag? Följer du någon som lyckats med det?
www.bocekonomi.se - Redovisning, nyföretagande, företagsutveckling
Det är bostadsbrist i stort sett i hela Sverige.

Jag rekommenderar att du köper en villa med flertal lägenheter i en mindre stad och hyr ut dessa. Det skulle kosta dig avsevärt mindre än i Stockholm, men hyresintäkterna kommer att vara ungefär det samma.
Reklamkampanj.se - Skicka Erbjudanden Till Tusentals Företag
LogotypDirekt.se - Sveriges Billigaste Logotyp
Videopresentation.se - Sveriges Billigaste Videopresentation
Hej!
Har själk kikat på möjligheterna och här har du ett par saker att tänka på:
- När du köper en bodstadsrätt, köper du alltid i en förening. Föreningen avgör hur länge du får hyra ut i andra hand och ingenstans i Stockholm kommer de att tillåta i mer än ett år om inte du har en super bra anledning. I småstäder kan du oftast hyra ut längre tider men då hyran ligger på mycket mindre får du oftast en knapp 500-1000 i vinst i månaden om du inte har några lån.
- I stockholm är det att på till olagligt att som privatperson gå i vinst på uthyrningen i mer än väldigt liten procent so allmänt är det inte så mycket mening.

Dina alternativ som jag har funnit ut är:
- Köpa en Lägenhet som godtar Juridisk person som köpare under ett eget skapad AB(25k kostnad). Detta ger dig me frihet att hyra ut i korttid, airbnb osv men tänk på att då behöver du beskatta och hantera allt det som en tjänst.
- Köpa en friköpt fastighet.
I stostäder är det en jätteinvestering men om just utyrning är vad du vill satsa på kan man få tag i en ombyggd fastighet med redan uppdelade lägenheter(2-5 st) för 2-4 miljoner i mindre städer. Som ungerfär har jag sett att Drift ligger på ca 200k och intäkt 400-500. Tänk på då att hyresgäster i småstäder stannar oftast längre men hyran mindre. Man måste ha buffert för fastigheter, plus all skötsel etc. Detta är ett bra alternativ om man är ett gäng och tex en är bra på hantverk, en kan It osv. Tänk på att det är också skatt på det och oftast beräknas per andel (varpå också ett plus om man är fler)
ADVL IT - Din personliga IT Avdelning för ett fast månadspris

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.