Driva spelverksamhet i sverige

22
1
Hej!

Jag har en idé om ett unikt "lotteri" som skall drivas på internet. Det kommer ungefär fungera som en slotmaskin fast är ändå väldigt annorlunda, ledsen men vill inte avslöja min idé riktigt än 🙂

Jag vet att man inte får driva någon sorts lotteriverksamhet här i sverige så min fråga lyder.. Kan man starta ett företag i exempelvis England och sedan driva det i sverige för internationellt bruk? Altså inte för den svenska marknaden. Hur kan man annars göra för att driva en sådan verksamhet, något förslag?

Tacksam för svar.
1165
Ett utländskt bolag som bedriver spelverksamhet utomlands, eller för den delen mot svenska kunder, kan ha anställda i Sverige. Men man bör akta sig för ett svenskt organisationsnummer. [br][br]För ett par månader sedan kom en spelutredning som inte sade särskilt mycket egentligen. Men den går att läsa här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/117594 [br][br]Studera gärna bolag som Unibet & Expekt för att se hur de lagt upp det hela.[br][br]Skattemässigt är det också lite rörigt. Flera pokersajter åkte på ordentliga skattesmällar när Skatteverket började granska dem, därför att man inte ansåg att det räckte med att ha servern utomlands. Över huvudtaget ser Sverige som nation alltid lite misstänksamt på inkomster som kommer från utländska bolag, och det är något du bör ha i bakhuvudet när du startar verksamheten.
22
1
[quote author=swetrot link=topic=5143.msg24780#msg24780 date=1237465464][br]Ett utländskt bolag som bedriver spelverksamhet utomlands, eller för den delen mot svenska kunder, kan ha anställda i Sverige. Men man bör akta sig för ett svenskt organisationsnummer. [br][br]För ett par månader sedan kom en spelutredning som inte sade särskilt mycket egentligen. Men den går att läsa här: http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/117594 [br][br]Studera gärna bolag som Unibet & Expekt för att se hur de lagt upp det hela.[br][br]Skattemässigt är det också lite rörigt. Flera pokersajter åkte på ordentliga skattesmällar när Skatteverket började granska dem, därför att man inte ansåg att det räckte med att ha servern utomlands. Över huvudtaget ser Sverige som nation alltid lite misstänksamt på inkomster som kommer från utländska bolag, och det är något du bör ha i bakhuvudet när du startar verksamheten. [br][/quote][br][br]Tack för svaret.[br][br]Men om det är så att jag startar ett utländskt företag kan jag då driva det i sverige fast för exempelvis Amerikanska kunder? Eller bryter jag då mot några regler här i sverige?
1165
Amerikanska kunder är förbjudna i sin lag att spela på nätet...[br][br]Jag skulle råda dig att försöka få kontakt med en advokat som kan den här delen av rättsområdet väl. Jag känner inte att jag har kunskaper tillräckligt att råda dig till hur man skall göra. Jag är rätt så säker på att med rätt upplägg så går det, men exakt hur upplägget ser ut får mer erfarna berätta.
70
Absolut definitivt ska du ta kontakt med en advokat. Det sista du vill är att åka på skattesmäll och förlora så gott som allt du räknat med som vinst.[br][br]Sedan ska jag tillägga att det måste vara något som verkligen sticker ut i mängden. Det finns ju hur många pokersajter och spelsidor som helst för lotterier, osv, hos stora respekterade och pålitliga företag. Jag tror att det blir svårt att få folk att komma och spela om inte allt ser och känns superproffsigt.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.