Budgetblankett

1
Halloj!

Jag behöver lite vägledning i företagsmörkret!
Då jag har varit arbetslös i 90 dagar, har jag möjligheten att via AMS ansöka om StartaEget-Bidgrag - vilket jag valt att göra då jag länge velat vara min egna chef.

Jag sitter nu med "Budgetblankett för HB och Enskild Firma", tanken är att jag skall bedriva Enskild Firma i detta fall.

Jag har lite funderingar gällande budgeten. Jag är medveten om att det är rena gissningar, men detta känns lite underligt att bara gissa fram tyvärr då det känns som att man kan komma helt åt skogen med siffrorna, och således få avslag.

Jag har valt att köpa in produkter för 3883SEK, när samtliga produkter är sålda och 25% moms är dragen samt inköpskostnaden för produkterna, så kvarstår i ren vinst 23.847SEK.

Tanken är ju att min lön skall vara MINST vad jag får i A-kassa, vilket idag ligger på låga 7.500 ungefär (tack Alfa!).

Jag är medveten om att jag skall räkna min lön + 100% för övriga avgiver som skall betalas för mig.

Låt då säga att jag vill ta en lön på 8.000 i början, detta innebär att jag måste ha, 16.000 i "lönepengar".

Av de 23.847SEK som jag hade kvar i ren vinst, kvarstår då 7847SEK.
Alltså mer än det dubbla gentemot vad jag köpte varorna för ifrån början.
Jag kan alltså beställa in samma produkter, och ändå ha 3964SEK kvar i ren vinst till företaget.

En del utav dessa försvinner på inköp av material till företaget.
E.x vadderade kuvert, etiketter osv osv.

MEN, då är ju förutsättningen att jag säljer samtliga produkter på en månad, vilket jag är tveksam till att jag kommer att göra!

Min tanke är dessutom att ha ett lite mindre lager, fast större urval då det känns som att möjligheten för sålda produkter blir större då. Vissa produkter kanske säljer av ganska fort, men då är det något som man är medveten om och kan beställa in fler vid nästa beställning.

Så jag har lite funderingar gällande budgeten.
Hur kan jag beräkna intäkter så att folket på A-Kassan är nöjda!?

Mvh,
Niclas
632
3
Du måste göra en budget där du uppskattar hur mycket intäkter och kostnader du kommer att ha, och du kan faktiskt inte göra något annat än att gissa, eftersom det ligger en bit in i framtiden, och du nämnde ju i alla fall inte att du vara en spågumma.  ;)[br][br]Däremot så vill de säker att du kan motivera din siffror. [br][br]"Jag ska sälja för 100 000 och jag kommer ha kostnader på 20 000 kr första månaden".[br][br]"Och hur har du kommit fram till de här siffrorna?"[br][br]"Jo jag räknar med att sälja 500 st USB-minnen för 200 kr st den här månaden"[br][br]"Okej, var ska du sälja dem då? Då måste du alltså sälja mer än 15 st varje dag?"[br][br]"Ja... det har jag tänkt"[br][br]Vad jag menar med mitt lilla skådespel är att du behöver kunna motivera dina siffror, och de måste givetvis vara rimliga. Är det rimligt att sälja 15 st produkter varje dag i en hel månad, från den första månaden. Nej det kanske det inte är, om du inte har något väldigt speciellt, men då lär du knappast ha marginalen från exemplet ovan.[br][br]Försök skriv ned allt i en budgetresultatrapport. OBS, allt räknas ex moms.[br]Ex.[br][br]Nettomsättning 30 000[br][br]Varukostnad 4000[br]Övriga kostnader 1000[br][br]Resultat 25 000[br][br]Sen kanske det kan vara bra om du har siffrorna specificerade, även om det inte är specificerat på budgeten du skriver till ams.[br][br]Så att du vet hur mycket portot kostar, hur mycket kostar alla förpackningar, kuvert osv...[br][br]Hoppas jag var till någon hjälp i alla fall.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.