Vad är konst värd!

1616
4
Många av er medlemmar vet att jag arbetar aktivt med konst och försöker kombinera detta i mitt företagande. Samtidigt är det tufft som konstnär att läsa av marknaden. Det hade vart kul att få höra er syn på konsten.

Vilken konst tycker du är bra?

Hur mycket får en inramad akvarell för dig kosta om du ska köpa?

Vilken konst köper du helst?

Vill du helst köpa med eller utan ram?

Var konsumerar du vanligtvis konst?

Har ni konstförening på er arbetsplats?

I så fall hur köper de in konst, varifrån och till vilken kostnad?

Har ni konstutställningar på er egen arbetsplats eller funderat på att ha för att skapa happening?

Vad betyder konsten för dig?

Vilka konstnärer tycker du bäst om och varför?


Jag skulle bli jätteglad för att få reda på detta även om jag inte har en logisk struktur bakom min frågeställning. Men vi konstnärer är heller inte kända för att vara logiska.  :-[

Med vänliga hälsningar

Magnus Olsson
Uddatorp AB
Må väl!
1616
4
36 läsningar, 2 röster och inga svar på några frågor ... [br][br][br]Verkar vara minst sagt svalt intresse kring konst i företagsvärlden  :blink
Må väl!
190
Om du ger mig bra rykte så svarar jag ;)[br][br]Allvarligt så är frågorna rätt så mastiga att svara på. Vilken konst man gillar beror ju till exempel på sammanhanget - nästan vilken konst som helst är bra om den hamnar i rätt sammanhang.[br][br]Angående att köpa konst så gör man det så sällan att det är svårt att svara på. Har funderat på att beställa ett konstverk någon gång (till exempel en akvarell föreställande huset där jag bor), det hade jag kunnat betala en hel del för (sedan gäller det att ha råd också).[br][br]Är det en ram som passar med tavlan så köper jag gärna med ram. Har ibland funderat på att köpa tavlor (i antikvitetsaffärer dock) mest på grund av den fina ramen.[br][br]Angående arbetsplats - ja på det ena av mitt arbete det finns en konstförening, men jag är inte medlem. Det är inom landstinget och delvis i lokaler som är "representativa" så där har vi ganska mycket konst.
1616
4
Jo konst är ett så brett begrepp så jag förstår att frågorna kan tas för mastiga.  ;D[br]Men jag vill inte låsa in frågorna mer specifikt då man ändå fritt måste få utrymme att skapa sig en egen bild av synen på konst.[br][br]Att binda upp frågorna mer specifikt skulle vara som att gå till en konstnär och säga att man vill ha en tavla på sitt hus och det ska vara arkitektoniskt riktigt, fotorealistiskt, sommarmotiv och man får inte missa den gula skottkärran till höger om huset. Att be konstnärer om detta är detsamma som att ta ett fotografi av sin egen syn. Dvs totalt hämmande för en kreativ tanke.[br] ;-)[br][br]Tack för svaren hade vart kul att höra fler.[br][br]
Må väl!
758
1
Jag håller med - frågorna är alldeles för mastiga att svara på. :blink[br]
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
2360
37
Jag tycker om konst och har mycket konst på väggar och ett 40-tal till allt från 1´upptill 50´ De dyrare är sådant som idag har stigit i värde men för mig är det samma konst som när jag köpte dem för ca 30 år sedan och några enstaka för 40 år sedan. Senaste perioden jag köpte något var för ca 20 år sedan och det var en hel del utav fd Fjällfotografen Sven Hörnell. Han gav bl.annat ut ett frimärke (lapporten) samt boken Mitt lappland. Ibland har jag även sålt en och annan av dessa och jag tror att foto-it konstverk kommer att komma än mer i olika versioner.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
2360
37
Förr var det begränsat för företag att få köpa konst.  Jag vet inte hur det är idag men Mojo du kanske vet?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
190
[quote author=Mojo link=topic=2825.msg12067#msg12067 date=1189852575][br]Att binda upp frågorna mer specifikt skulle vara som att gå till en konstnär och säga att man vill ha en tavla på sitt hus och det ska vara arkitektoniskt riktigt, fotorealistiskt, sommarmotiv och man får inte missa den gula skottkärran till höger om huset. Att be konstnärer om detta är detsamma som att ta ett fotografi av sin egen syn. Dvs totalt hämmande för en kreativ tanke.[br] ;-)[br][/quote][br][br]Där har vi en av grundproblemen för konstnärer att verka som egna företagare. De är så rädda för att få sin konstnärliga integritet kränkt att om de får beställningar vill de knappt ha några instruktioner. Det finns till och med historier om konstnärer som efter att ha fått "0,5%"-uppdrag på offentliga byggnader (0,5% av byggkonstnaden på ett ny- eller ombygge av en offentlig byggnad skall gå till konstnärlig utbyggnad) begärt att ritningarna skall göras om för att passa med konstverket.[br][br]Det intressanta är att det finns en grupp av "konstnärer" som inte har det här problemet - nämligen fotografer. De kan ta fotojobb med väldigt tydliga instruktioner men ändå både sätta sin egen prägel och göra köparen nöjd. [br][br]Men nog om den subjektiva utvikningen :)[br][br]Jag tror du kan ställa frågor som inte binder upp den svarande men ändå inte blir för mastiga - typ:[br][br]Skulle konst kunna användas som ett konkurrensmedel i ditt företag?[br][br]Skulle du kunna tänka dig lägga betydande tid eller pengar på skaffa konst till din bostad eller ditt företag?[br][br]Har du privat eller i arbetslivet funderat på att kontakta en konstnär för att köpa eller beställa ett konstverk?[br][br]Om du skulle köpa eller beställa ett konstverk av kostnär - hur skulle du försöka få kontakt med denne?[br][br]etc. etc.[br][br]Tack för det goda ryktet - får jag ett till nu? ;)
1616
4
[quote author=lars arenander link=topic=2825.msg12077#msg12077 date=1189877559][br]Förr var det begränsat för företag att få köpa konst.  Jag vet inte hur det är idag men Mojo du kanske vet?[br][/quote][br][br]Tyvärr vet jag inget om begränsningarna. Tror däremot att företagens konstföreningar har tagit över den stora biten av inköp till företag. Dvs för medlemmarnas pengar. Konstverken brukar i regel senare ställas ut på företaget samt lottas ut bland medlemmarna i sk konstlotteri. Begränsningar för prisbild vad gäller inköpen brukar ligga i linje med vad totala medlemskostnaden är.[br]Som utställare har jag mött både seriösa konstföreningar men också en hel del oseriösa som reserverar konst men aldrig löser ut den.[br][br]Vad företagen annars satsar på är utsmyckningskonst. Dvs skulpturer eller liknande som symboliserar verksamheten.
Må väl!
1616
4
[quote author=Wooster link=topic=2825.msg12078#msg12078 date=1189879088][br][quote author=Mojo link=topic=2825.msg12067#msg12067 date=1189852575][br]Att binda upp frågorna mer specifikt skulle vara som att gå till en konstnär och säga att man vill ha en tavla på sitt hus och det ska vara arkitektoniskt riktigt, fotorealistiskt, sommarmotiv och man får inte missa den gula skottkärran till höger om huset. Att be konstnärer om detta är detsamma som att ta ett fotografi av sin egen syn. Dvs totalt hämmande för en kreativ tanke.[br] ;-)[br][/quote][br][br]Där har vi en av grundproblemen för konstnärer att verka som egna företagare. De är så rädda för att få sin konstnärliga integritet kränkt att om de får beställningar vill de knappt ha några instruktioner. Det finns till och med historier om konstnärer som efter att ha fått "0,5%"-uppdrag på offentliga byggnader (0,5% av byggkonstnaden på ett ny- eller ombygge av en offentlig byggnad skall gå till konstnärlig utbyggnad) begärt att ritningarna skall göras om för att passa med konstverket.[br][br]Det intressanta är att det finns en grupp av "konstnärer" som inte har det här problemet - nämligen fotografer. De kan ta fotojobb med väldigt tydliga instruktioner men ändå både sätta sin egen prägel och göra köparen nöjd. [br][/quote][br][br]Egentligen ska jag inte svara än eftersom jag fortfarande vill ha fler svar, men det är så svårt att låta bli att jag bara måste försöka vrida diskussionen rätt.[br]Jag tror det är en allmän felaktig uppfattning om konstnärer att dra alla över en kam och säga att de är "rädda för att få sin konstnärliga integritet kränkt". Det är snarare en hämmande faktor att styra en konstnärs arbete så till den grad att verket inte längre utförs mer än tekniskt av den konstnär man valt. Men självklart går det. Likväl som det går att styra fotografer. Det är också en stor skillnad i tidsaspekter hur länge man arbetar med ett verk som konstnär (Måleri, skulptur eller liknande) jämfört med fotografi. Det är lättare att offra mindre tid för det man inte tycker om än att offra långa perioder. Processen, skapelsen är ett förlösande och självuppoffrande ögonblick - Jag tror det snarare är det som du egentligen vill åsyfta på hur en konstnär faktiskt kan känna sig kränkt om denna skapelse blir negativt och offentligt kritiserad. Men den upplevelsen finns likväl bland oss företagare när man tar sig an en ny affärsidé.[br][br]Vad historierna anbelangar har jag inga kommentarer men självklart om det finns utrymme för att göra något och göra det bättre, samt om idén är estetisk och tillfredställande ska det inte vara problem att ändra på ritningar om det rör sig om nybyggnationer och säkerhet och om budget finns. Om inte utrymmet finns ja då finns begränsingarna precis som om konstnären bara har en duk och ett kolstift att skapa ett mästerverk av eller om en snickare bara har hammare, trä och såg men inga spik. Men de begränsningarna är inget som har med hämmande av kreativiteten att göra utan enbart kan liknas med det utrymme man har att röra sig inom och kan i vissa fall fungera som en stimulerande utlösare till kreativitet. [br][br]Jag var vid en västsvensk bohusländsk kuststad en gång och diskuterade i förtroende med en bygghere om vad man kunde skapa för konstverk på en mur. Problematiken som fanns var att muren var av puts, Den låg helt vidöppen mot havet, utsatt både för stark sol, värme på somrarna, saltvatten, och kalla hårda vindar om vintrarna. Jättespännande utmaning. Fullständigt vansinnigt att måla på muren eftersom färgen snabbt skulle blekas av det intensiva solljuset och behöva målas om minst vartannat år. Min rekommendation var att jobba med emaljtavlor och kustnära symbolik ex stenhuggarsamhället etc som faktiskt var en del av grunden för västkustens arbetsinkomst. På detta sätt skulle man både bibehålla färgerna, historiken i samhället och klara sig mot vädrets makter. Tyvärr blev det inget verk som sattes upp på platsen och den står än idag som en grå och förfallen putsmur. Men rekommendationen ansågs vara god så vi får se vad framtiden utvisar.[br][br]Vad gäller konstnärer och företagande så är det inte ovanligt att de flesta konstnärer är företagare. Vanligtvis Enskild firma.[br][br][br][quote author=Wooster link=topic=2825.msg12078#msg12078 date=1189879088][br]Jag tror du kan ställa frågor som inte binder upp den svarande men ändå inte blir för mastiga - typ:[br][br]Skulle konst kunna användas som ett konkurrensmedel i ditt företag?[br][br]Skulle du kunna tänka dig lägga betydande tid eller pengar på skaffa konst till din bostad eller ditt företag?[br][br]Har du privat eller i arbetslivet funderat på att kontakta en konstnär för att köpa eller beställa ett konstverk?[br][br]Om du skulle köpa eller beställa ett konstverk av kostnär - hur skulle du försöka få kontakt med denne?[br][/quote][br][br]Bra frågor men som jag tidigare skrev så vill jag ha sinnet öppet för att få många olika intryck:[br]"fritt måste få utrymme att skapa sig en egen bild av synen på konst."[br]Men vi kan väl låta dem frågorna ligga med som komplement i ämnet.  :D[br][br][quote author=Wooster link=topic=2825.msg12078#msg12078 date=1189879088][br]Tack för det goda ryktet - får jag ett till nu? ;)[br][/quote][br][br]Vem har sagt att ryktet var från mig  ;)[br]Tack för tankar och ord.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
589
1
[quote author=Mojo link=topic=2825.msg12080#msg12080 date=1189885820][br][quote author=lars arenander link=topic=2825.msg12077#msg12077 date=1189877559][br]Förr var det begränsat för företag att få köpa konst.  Jag vet inte hur det är idag men Mojo du kanske vet?[br][/quote][br][br]Tyvärr vet jag inget om begränsningarna. Tror däremot att företagens konstföreningar har tagit över den stora biten av inköp till företag. Dvs för medlemmarnas pengar. Konstverken brukar i regel senare ställas ut på företaget samt lottas ut bland medlemmarna i sk konstlotteri. Begränsningar för prisbild vad gäller inköpen brukar ligga i linje med vad totala medlemskostnaden är.[/quote][br]Det är vanligt att företaget lägger till lika mycket som föreningen har fått in i medlemsavgifter, så att totala inköpen alltså blir dubbla medlemsavgifterna.
205
1
Nu har jag inte läst allt som skrivits, men om ni inte vill svara på alla frågor kan ni väl svara på någon?[br][br]Jag svarar på de flesta frågorna som är gäller mig här i alla fall:[br][br]Jag börjar med att generalisera begreppet konst till bilder/tavlor framställda för hand, för enkelhetens skull.[br][br]Svårt att svara vilken konst mag gillar eftersom alla bra konstverk är unika. Något som är viktigt för mig är att tavlorna har vackra färger. Sen spelar ju motivet självklart en roll också. Aningen abstrakt konst är annars min favorit.[br][br]Det är omöjligt att svara på vad konst får kosta. Är det något som träffar och rör mig i djupet får det gå loss på ganska mycket. Jag har bara sett något enstaka sådant verk och då hade jag antingen inte råd eller så stod på ett museum (märkligt nog vill de inte sälja :P). Vanligast är dock att konsten inte får vara särskilt dyr. Oftast köper jag faktiskt reproduktioner i och med att det inte är väldigt viktigt för mig att ha original.[br][br]Allra skönast vore om man fick välja utan eller med ram, och i sådana fall att ha ett par att välja på. Jag köper helst med ram för enkelhetens skull, men jag ogillar pråliga guldimitationer och har skippat minst ett konstköp pga att "guld"-ramen tvunget ingick.[br][br]Konsten jag har idag har jag främst fått från släkten, en favorit är en över hundra år gammal akvarell av kyrkbygden som min mors farmor växte upp i. Ett par tablor är köpta på loppmarknad, Någon poster från internet, någon tavla från Gallerix och Ikea.[br][br]Tavlorna jag har är något att vila ögonen på när jag funderar eller något att då och då drömma sig bort i. Viss utsmyckning är det ju också, väggarna skulle se hemskt tomma ut utan tavlor på väggarna.[br][br]Vad ska du använda svaren till Mojo?
1616
4
[quote author=N.N. link=topic=2825.msg12092#msg12092 date=1189950855][br]Det är omöjligt att svara på vad konst får kosta. Är det något som träffar och rör mig i djupet får det gå loss på ganska mycket. Jag har bara sett något enstaka sådant verk och då hade jag antingen inte råd eller så stod på ett museum (märkligt nog vill de inte sälja :P). Vanligast är dock att konsten inte får vara särskilt dyr. Oftast köper jag faktiskt reproduktioner i och med att det inte är väldigt viktigt för mig att ha original.[br][br]...[br][br]Vad ska du använda svaren till Mojo?[br][/quote][br][br]Tack för ditt svar N.N.[br][br]Jag har inget direkt mål med mina frågor. För mig är det mer som en tankeprocess att förstå de dolda kopplingarna och svaren mellan frågor och svar.[br][br]Vissa verk med ramar är svåra att bryta, detta då vanligtvis om konstnären själv arbetat med att framställa ram och ombesörjt inramningen så är det en direkt värdeminskning att ta bort ramen eftersom den anses vara en del av det verk som konstnären valt att vilja framställa det som. Men det är självklart en dialog man måste kunna få föra med konstnären (om denne lever) huruvida den anser det rätt att ta bort ramen och jag tror att om det inte rör sig om extrema specialinramningar så finner nog de flesta konstnärer ett intresse i att sälja, det är trots allt inte standardramar som vi vill sälja.[br][br]En del som jag faktiskt brottas med är värdet på ett original verkar ha sjunkit enormt på de senare åren. Cirka 1994 så låg spontanköpen av konst runt 2500-3000kr, idag när man frågar gemene man så verkar man landa närmare 500-1000 kr.[br][br]En orsak till detta verkar vara utbredningen av reproduktioner. Dvs ej litografier utan rena reprografiska trycksaker från original, vilket du också är inne på. Inte ovanligt att köparen luras tro sig köpa ett original eller specialtryck så som litografi eller glicée art. I och med detta tror jag att de presumtiva (ej konstkännande) kunderna inte finner en rimlighet till att längre värdesätta original. Inte när det är så lätt att framställa en trycksak för ett betydligt reducerat pris. [br][br]Originalkonsten blir därmed på något sätt endast anpassat för konstkännarna, de som lever inom ramarna för att stimulera fram en prisutveckling av särskilt utvalda konstnärer för sin egna ekonomiska vinning. Vilket hämmar utbudet, skapelseengagemanget och möjligheterna för oetablerade konstnärer att nå ut till kunderna. [br][br]Om man drar tillbaka klockan lite till säg Rembrandts tid så var det inte ovanligt att denne nyttjade egna lärlingar för att fullgöra stora tavlor och beställningsverk och en tavla kunde ta lång tid att färdigställa. Att måla på ett likvärdigt sätt idag som Rembrandt, Titzian, m fl tar nästan lika lång tid men det finns knappt någon som är villig att betala för ett halvårs till ett års arbete. Detta är en del av vad som hämmar konstens utveckling. Allting ska ske snabbt och kosta minsta möjliga men samtidigt vara extremt bra.[br][br]Som en anekdot av fredagens kvällstur på vår lokala pub så mötte jag två konstspekulanter. En som var intresserad av att köpa en stor tavla ca 100cm x 190cm[br]och frågade om en prisbild och arbetssätt. Vi diskuterade igenom detta och arbetsprocessen, material mm och höftade med ett ca pris om 10-20k. Mitt i prisdiskussionen dyker en gammal lokal stammis in och gör sig påmind om att denne var intresserad och fortfarande är av två målningar på sina barn, något vi hade diskuterat för över 5 år sedan, vilket jag inte för allt i världen hade det blekaste minne av. Han sade sig uttryckligen vara chockad över prisbilden som han just hört och inlade att då hade vi en överenskommelse om ca 300 kr per målning. (Ett mycket opassande inflikande om man säger så) Senare kom det fram att det inte rörde sig om konstnärliga målningar på barnen utan rena svartvita karikatyrer, så situationen redde trots allt ut sig ganska bra eftersom det rörde sig om olika typer av verk. Båda spekulanterna finns därmed kvar den ena med inbokat hembesök och den andra med notering om att överlämna fotografi på barnen så att verken är klara innan jul.[br][br]Eftersom mitt grundmål med frågorna ännu är luddigt så står de ändå fast med förhoppning om några svar, som en bakgrund till hur jag själv ska se på utvecklingen av min egna konst. Åt vilket håll jag ska inrikta mig på, Vilket engagemang man ska lägga ned i sina verk samt hur mycket eget kapital man behöver tillskjuta för att verkligen nå ut med konsten. [br][br]Jag skapade ca 1999 ett konstkoncept kallat Chillyhumor med snögubbar och ordassociationer under en konst och hantverksutställning i Nordstan. Detta skulle komma att bli ett komplement till mitt egna konstskapande men utvecklades till något mer omfattande med nu över 300 konstverk i serien skapade. Vad jag konkurrerade med under de åren som konstutställningarna arrangerades i Nordstan var andra konstnärer som målade havsmotiv, typiskt västkustmotiv fast enormt simplifierat och fruktansvärt billigt. Men det var inte så konstigt. Det var i princip bara blå himmel, blått vatten och lite vita gäss, moln samt ockrafärgade klippor. Eftersom det fanns en sån oändlig del av dessa konstskapare insåg jag snabbt att det inte fanns utrymme till konkurrens. Även om jag visste att jag skulle kunna göra verk 20 ggr så mycket bättre så hade de dumpade priserna inte spelat någon roll. Ändå ville jag arbeta med färgschemat som var det folk egentligen köpte, blått och vitt och oranga morötter. Men jag lade dessutom till humor som ett stärkande vapen samt en förenklad illustrationsteknik samt målning i akvarell vilket gjorde att priserna kunde hållas rimligt låga (och konkurrenskraftiga) vid direktförsäljning samt att de skulle vara anpassade för den målgrupp som normalt inte köper konst. Min far har alltid envist försökt säga till mig att man ska måla sånt som gör folk glada och det var vad jag skapade. Verken målades upp i samband med utställnignen i den monter jag hyrde. Ibland kunde jag sitta och måla upp 60 verk  samtidigt på 1 vecka. Det skapade bra uppmärksamhet. Nackdelen var när just konstutställningarna i Nordstan stängdes ned så minskade möjligheten till det publika mötet. När jag började kolla upp med gallerier om att ställa ut konstverk där så insåg jag snabbt att de vill ha en hyra som var 4-5 ggr så dyr mot Nordstan eller 50-70% per försålt verk. I prisbilden fanns inte den marginalen för verken i serien. Och än idag trots vissa prishöjningar är jag ännu inte uppe i den prisklass som motiverar 50-70% till säljaren med tanke på att de flesta produktionskostnader är något jag drar med själv. Ej heller så skulle möjligheten för antal besök öka utan verken skulle hamna i finkonstens salonger. Vilket inte stämmer med den grundideologi som ligger bakom. Jag har istället försökt rikta in det så att jag får utställningsmöjligheter på offentliga platser som inte kostar något för att fortlöpande få ut denna glädjande konst till folket. För målet är (även om viss försäljning är nödvändig) att göra folk glada.[br][br]En annan del som jag brottas en hel del med som konstutövare är att förstå vad vissa satsningar går till, exempelvis: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=121&a=368483 - Jag läste detta i Onsdagens GP 12 september. [br]Märkligt nog har jag aldrig hört talas om detta tidigare. Jag och en kollega lade grunden  runt 2000 till det som idag är en del av hans fasta verksamhet (www.blaffa.se), äventyrsteater för barn som bygger på miljöförändringar och hur vi kan påverka, detta med stöd av egenskapade seriefigurer och interaktivitet i föreställningarna genom att låta barnen följa med på situationsuppbyggda och illustrerade äventyr med mycket sång och musik runt i museets samlingar där deltagarna själva blir delaktiga i äventyret. Detta sker på både Naturhistoriska Museet i Göteborg samt Sjöfartsmuseet i Göteborg. Det har även vart på Stadsmuseet i Göteborg och en kort period på Rhösska Museet i Göteborg. [br]Jag tycker det är märkligt att vi som i första hand redan arbetar med detta inte vet någonting om det alls. Vi vet inte ens hur man kan ansöka om att få ta del av de pengar som omnämns för att utveckla verksamheten - skapa nya projekt och föreställningar. Men jag antar att det äts upp av ex liknande vad som står i slutet av artikeln: [br]"- Den stora invändningen vi har, och har haft länge, är att vi tycker att nämnden har för dåliga underlag för beslut om kulturstöd och att man är slarvig med uppföljning. Vi föreslår därför ett antal utredningar för att få ordning och reda, förklarar ledamot Otto Linton (m)."[br]Eller att det går till de museirävar som tidigare försökt knycka vårt koncept och nu utnyttjar andra liknande vägar för att eska pengar.[br][br]Ja som du märker har jag inget tydligt mål, det finns så många spännande saker att göra som man kan lyckas med eller som kan bli bättre. Kanske är det detta jag försöker finna i mina frågor. Och jag är enormt tacksam för alla svar där ni besökare orkar lägga mödan att kommentera, kritisera och eller ge förslag och möjligheter. :-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
2360
37
Centrala konstnämnden i Stockholm län satt jag i för snart 20 år sedan och köpte in konst till offentliga ställen som tandläkarmottaging skola skv :D :D :D. mfl. Det var väldigt styrt på den tiden utav facket men jag har aldrig inponerats av det utan köpte konst på andra vägar. Mojo du nämnde något om miljö i  ditt inlägg och då kom jag att tänka på en sak, bra eller dålig. måla tjusiga vindsnurror vattenkraftsdammar hus med solfångare nel. dig osv. där kommer du att ha en framtid om inte annat. Jag vet.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
[quote author=lars arenander link=topic=2825.msg12103#msg12103 date=1189970221][br]Mojo du nämnde något om miljö i  ditt inlägg och då kom jag att tänka på en sak, bra eller dålig. måla tjusiga vindsnurror vattenkraftsdammar hus med solfångare nel. dig osv. där kommer du att ha en framtid om inte annat. Jag vet.[br][/quote][br][br]Som du skriver "bra eller dålig" så tror jag dessvärre på det senare, att det inte tillför mer än en dokumetation av byggnadens historia i sig ungefär som ett fotografi. Bärkraften för sådan försäljning är nästan enkom om köpet av konstverket sker av de som äger byggnaden eller de som bygger dessa. Parallellen till miljö är allt för snävt dragen för att ge en påverkan som kan bli långlivad. Men tanken är god kanske vissa delar kan förvaltas och göras till det bättre för enstaka verk. Men som sagt bärkraftigt tror jag inte det är. Finns för många longshots i det.
Må väl!
2360
37
Nu var det inte bara de som äger dessa byggnader jag tänkte på utan snarare myndigheter som på ett eller annat sätt vill profilera sig. Men jag kanske är för tidigt ute.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
Konsten har användts i många sammanhang inom reklam och profilering även om den från början inte var avsedd just för det ändamålet. Se ex den omdiskuterade:[br]http://www.resume.se/nyheter/2007/09/14/reklamen-blir-tandvatska/index.xml
Må väl!
28
Konst och allt annat i livet är värt vad någon är beredd att betala för det![br][br]Jag gillar konst i alla dess former inklusive musik. Det finns tavlor som kan få mig att bli lugn, harmonisk och det finns andra som kan få mig att bli fylld av energi och glöd. Dessvärre är det så att en liten grupp människor avgör vilken konst som ska enses som "bra".[br][br]X
2360
37
X, lyssna inte på denna lilla grupp utan gå egna vägar, Jag skulle inte låta mig styras men det kanske ni märkt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1616
4
[quote author=Mr X link=topic=2825.msg12142#msg12142 date=1190058690][br]Konst och allt annat i livet är värt vad någon är beredd att betala för det![br][br]Jag gillar konst i alla dess former inklusive musik. Det finns tavlor som kan få mig att bli lugn, harmonisk och det finns andra som kan få mig att bli fylld av energi och glöd. Dessvärre är det så att en liten grupp människor avgör vilken konst som ska enses som "bra".[br][br]X[br][/quote][br][br] :OMG[br]Jo men frågan var inte Vad konst är värd. frågan som lydde var:[br]Hur mycket får en inramad akvarell för dig kosta om du ska köpa?[br][br]Den lilla gruppen är en handplockad grupp av utvalda människor. Dessa väljs ut av antingen privata aktörer när det rör sig om privata gallerier eller sammanslutningar för aktiviteter. Eller av kommunala tjänstemän när det rör sig om kommunala instansers projekt. De privata är svåra att styra men de kommunala är faktiskt något som vi alla är med och väljer. De val som den lilla gruppen gör bygger på egna kunskaper och erfarenheter och ska ses som rekommendationer inget annat. Jag har själv verkat som jurymedlem i Ungdomens Vårsalong i Göteborg med flera lokalt kända intendenter och konstnärer. Vi blev valda att sitta i juryn utifrån vår kunskap och olika syn på konsten samt åldersdifferensen.[br][br]När vi väljer att placera knark, kiss, porr och muhammedteckningarna i de kommunalt subventionerade finrummet för att happening som är något som ständigt skapar aktivitet tycker jag man kan diskutera hur långt man ska använda begreppet konst som en sköld att gömma sig bakom. Egentligen handlar det bara om hur långt man kan gå med konst som substitut för egenreklam.[br][br]När vi väljer att placera rena plagiat av andra kända konstnärers verk i finrummet så hämmar vi den fria konstens skapande.[br]
Må väl!
185
Jag har inte alls orkat läsa igenom alla långa inlägg i denna tråd, och är nog alltför trött för att svara på dessa, väldigt omfattande frågor, men jag vill ge det ett försök.[br][br][br][b]Vilken konst tycker du är bra?[/b][br]Jag gillar konst som inte är uppenbar, konkret. Konst som är lite underfundig, genomtänkt. Det finns många sådana verk i utställningen "Mot tiden" i Bonniers Konsthall just nu.[br][br][br][b]Hur mycket får en inramad akvarell för dig kosta om du ska köpa?[/b][br]Frågan är alldeles för generell för att jag ska kunna svara. Jag måste ändå säga att det är skillnad på en akvarell i A6-format mot en i A3-format. Vet själv tidsskillnaden när jag målar... Och hur pass jag gillar motivet. Nu är jag "fattig student", och skulle därför inte ens lägga mina få slantar på konst i dagsläget. Tyvärr kan jag inte ge något bra svar här.[br][br][br][br][b]Vilken konst köper du helst?[/b][br]Jag antar att du menar konst som i målad konst? Har bl.a. studerat "Konst- & kulturbegreppet" på högskola, och ser därför ordet "konst" i ett vidare perspektiv, men utgår som sagt från att du menar "målad konst". Jag köper konst som går att se på många gånger, och som alla gånger skulle kunna säga mig något nytt. Jag tror att jag är en typisk publik av samtiden - en betraktare som vill vara med och skriva berättelsen.[br][br][br][br][b]Vill du helst köpa med eller utan ram?[br][/b]Med. Men fel ram kan förstöra ett konstverk.[br][br][br][br][b]Var konsumerar du vanligtvis konst?[/b][br]I gallerier, på högskolan.[br][br][br][br][b]Har ni konstförening på er arbetsplats?[/b][br]Nja, kan ju inte påstå att jag har någon arbetsplats... Skolan har det kanske; den är full av konst i alla fall, och har konstkritiker i lärarkåren.[br][br][br][b]I så fall hur köper de in konst, varifrån och till vilken kostnad?[/b][br]Ingen aning... En del konst gillar jag, och en del tycker jag är förgräslig ;) [br][br][b][br]Har ni konstutställningar på er egen arbetsplats eller funderat på att ha för att skapa happening?[/b][br]Inga konstutställningar som jag märkt av... (Återigen i skolmiljö.) Däremot tipsar en av kårföreningarna om konstutställningar och liknande.[br][br][br][b]Vad betyder konsten för dig?[/b][br]Mer idag än tidigare. Jag målar själv i avslappnande syfte. Men jag tycker också att konst är en källa till fantasi. Och den kan vara skön att vila blicken på (så länge den inte upprör eller jag upplever den som "felmålad"/irriterande - dvs om nästan alla penseldrag gått vertikalt, och så kommer några längst ner horisontellt, varför liksom?[br][br][br][b]Vilka konstnärer tycker du bäst om och varför?[/b][br]Jag känner mig återigen kluven inför begreppet "konstnär"... Jag vill plocka in annat än målande konstnärer. Exempelvis fotografen Sally Mann.[br][br]Men annars Ulla von Brandenburg, för att hon är så flyktig. Hon målar på ytor som försvinner. Gillar den mystiken. Inställningen till att konsten inte måste vara evig - utan här och nu. Är väldigt fascinerad av hennes verk "Scen III" (Akrylfärg på vägg, ca 4,5x11x6x10 m)[br][br]May Britt Östman Ljung målar på ett fascinerande sätt. Jag jobbade på en utställning där många kom in och sa "Wow, vilken häftig, afrikansk konst", varpå jag fick förklara att alla som stått modeller för motiven var västgötar.. Det ligger någon mystik i det helt enkelt.[br][br]Det var i alla fall några exempel.[br][br]Jag har försökt svara ärligt, spontant och uttömmande trots den sena timman. Hoppas det är till någon hjälp.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
1616
4
Tack för ditt utförliga svar jessica![br][br]Har gett dig ett gott rykte för tiden du lagt ned på att svara uppriktigt på frågorna.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b]
Må väl!
205
1
Jag tror att högskolor och universitet kan vara bra ställen att ställa ut på. Studenterna i Linköping (jag var en för inte så länge sedan) är i alla fall svältfödda på det. Det enda vi får hålla till godo med är de inbyggda konstverk som uppfördes samtidigt som skolan. Fakulteterna skulle säkert uppskatta att få erbjudande om utställning. [br]Speciellt din konst som kan anses lite ungdomlig tror jag platsar där, Magnus.
1616
4
Tack! Intressant aspekt.[br][br]Dock är all min konst inte ungdomlig men kanske till viss del och förhoppningsvis nyskapande. [br][br]Problematiken med liknande instanser har jag fått erfara var när jag ställde ut på ett kulturhus. Ingen vill ta ansvar för de upphängda verken. Jag hade över 200 originalverk hängandes på Kulturhuset i Bagaregården De som ansvarade för försäljningen var sällan där och folk gick in och tog pengar ur kassan som de låtit stå öppen för försäljning av vykort. Lokalen kunde stå helt oövervakad i flera timmar. Märkte detta när jag smög dit mitt i veckan och avvaktade. Vem som helst kunde kommit och plockat i princip alla verk obemärkt. Flera verk utsattes för hård hantering både av personal men även av besökare. Därtill blev flertalet nyinköpta ramar fullständigt osäljbara. En kostnad om ca 20.000 som nu endast kan användas som referensramar men som inte gynnar verkens framtoning. Med detta som grund kräver det nästan att man själv tar tid att sitta/stå och övervaka utställningen.[br][br]Men jag tycker tanken är god och självklart ska jag överväga hur man kan använda det som grund för fler möjligheter. Och förhoppningsvis ger det andra konstnärligt skapande samma tankeväckare.[br][br]Tack N.N.
Må väl!
219
1
Idag kan företag leasa både akvarier och växter. Hur är det med konsten?[br][br]Har hört rykten om personer som hyrt konst bara för att de ska ha en bjudning hemma.[br]Är det så att många företag redan idag hyr/leasar sin konst. På så sätt byta konstverk två ggr i året.[br]Är det något för en kontnär? Ett alternativ till försäljning?[br][br]Själv köper jag (som privatperson) när jag har råd. Då ligger oftast prislappen på 700 - 2500 kr[br]Annars pryder jag väggarna med självtagna fotografier :-[
185
Jag tycker att sod verkligen har en poäng. Att leasa konst på företag vore något! Min mamma leasar ut växter till företag, kommer och byter arrangemang varje vecka - i exempelvis receptionerna. På så sätt sker en kontinuerlig förnyelse. Jag hade uppskattat den möjligheten som företagare; dock inte som privatperson ;)[br][br]Hemma målar jag mest själv...
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
1616
4
Hyra/leasing kan förekomma, har tidigare vart inne på detta. Inte så utbrett i Sverige så det kan finnas en potensial till det. Men de företag / organisationer som skulle vara intresserade av att hyra har oftast egna konstföreningar så där ombesörjer konsten sig själv.[br][br]Vad gäller privatpersoner som hyr så tror jag att man helst undviker det jobbiga att ständigt slå om nya spikar hemma.[br][br]Tanken med en hyrprocess är att någon uppskattar verket och köper loss det. Då är det lättare på företag /organisationer.[br][br]Har hört talas om en man som funderade på att starta ett konstbibliotek där man kunde låna konst. Om det blev något av det tror jag knappast då det nu är några år sedan och han lovade att höra av sig när det var aktuellt.[br]
Må väl!
185
Privatpersoner som ska ha husvisning kanske är intresserade av att hyra konst tillfälligt?
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
219
1
Det var väl företag i första hand jag tänkte på som skulle vara intresserade av att leasa konst. [br]Även små företag där det rör sig mycket folk varje dag. [br]Ta ett café eller restaurang...va tråkigt med samma interiör dag in och dag ut. De föryar sig var 3 år och då lägger de ner mycket pengar och köper in mattor, tavlor m.m[br][br]Tänk om det kom upp nya tavlor/skulpturer en gång i månaden...deras gäster skulle nog uppskatta det.[br]Man behöver inte slå i nya spikar varje gång.,,,det finns morderna sätt idag  :bravo[br][br]Jag tror också att konstnären i sig måste gå ut och marknadsföra sig om att det finns en sådan tjänst.[br]Inte börjar "cafe xx" att ringa konstföreningar och fråga om de vill hyra ut tavlor.[br]
1616
4
Cafeer idag börjar inse att de kan bedriva dubbel verksamhet dvs både galleri och cafeförsäljning. Ibland vill de ha provision ibland inte. Beroende på hur hårt de själva satsar. [br]Har tidigare ställt ut gratis på cafeer och restauranger som:[br]Krasnapolsky - Göteborg[br]Pigor och Drängar - Göteborg[br]Café Slurk - Göteborg[br]Söderström konditori - Lidköping[br]Restaurang Incontro - Hotell Gothia Towers[br][br]Ett café som jag ställt ut på som insåg värdet av dubbel verksamhet var:[br]Café Vid ån - kävlinge/Furulund - www.vidan.se [br][br]Dvs dessa köper sällan in nya konstverk eller hyr. Möjligen köper de in i samband med renovering eller nybyggnation, för den rumsliga atmosfären.[br][br]Ja konstnären måste ut och marknadsföra sig, prata, prata prata...[br][br]Men det är bra tankar.[br]
Må väl!
205
1
Ang utställningar:[br]Det jag tänkte på när jag skrev mitt inlägg var en glasmonter eller två.  Direkt försäljning behövs nog inte, klistra istället webadressen på montern. Studerande brukar vara unga och dessa har väldigt bra internetvana.[br][br]Varsågod Magnus!  8)

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.