Starta företag på distans

9
Hej

Jag är i uppstarningsskedet att tillsammans med en kompanjon starta ett Handelsbolag som kommer bedriva verksamhet genom internet, alltså enbart virtuellt. Vi har tänkt att sköta detta från utlandet men då blir min fråga således; går det att sköta allt på distans genom post/telefon/internet (nu pratar vi alltså om själva starten, bolagsverket, skatteverket, bank, landsting etc) eller är det något man måste göra f2f?

Går det att teckna ett företagskonto på banken på distans?
Är det något man måste hämta ut personligen t ex f-skatt sedel, lr skickas det till företagets adress (som givetvis är i Sverige) ?

Hur blir det senare när (om😛) företaget kommit igång om man vill köpa in grejer till verksamheten, i thailand betalar man det mesta kontant, är ett handskrivet kvitto från en lokal datorbutik ok i bokföringen? Kan det bli problem med någon myndighet, ex skatteverket, om i stort sett alla inköp sker i utlandet?

Väldigt tacksam för svar! vill verkligen sköta allting efter lagar o regler för det här är nånting jag satsar på, men som ni ser ovan så har jag inte hittat info om detta när det gäller distans.
185
Allting som hade med blanketter att göra vad gäller Skatteverket och Bolagsverket och liknande gjorde jag över nätet, och fick sedan papperna med posten. Däremot gick jag till banken i person - om man [i]måste[/i] göra så vet jag inte.
Jessica Jäger Sångerska och kulturproducent http://www.jessicajager.se
9
Kan svara på min egen fråga ang. banken efter lite mer efterfoskningar om någon skulle komma i samma sits så är det bra info ;)[br][br]Det går inte om man inte tidigare är kund så att någon i organisationen kan identifiera dig, annars måste du personligen komma in på ett kontor. Som tur är (befinner mig i Thailand) så behöver jag bara åka till Singapore där flera svenska banker har kontor. Där idientifierar dom mig och sedan kan man sköta allt som vanligt över telefon/internet.[br][br]Om någon sitter på info ang. hur man gör för lokalköp av tex material i utlandet välkomnas det starkt![br][br]
193
Hej Fritiof![br][br]Kul att du vill starta eget! Det är härlig känsla att starta upp något helt nytt.[br][br]Om du ska starta HB rekommenderar jag dig och din kompanjon att skriva samarbetsavtal (skriftligt avtal). Bli överens om hur mycket arbete och lön, företagets inriktning i framtiden med mera. Om företaget går bra, kan någon av er tänka sig att "köpas ut"?[br][br]Har absolut ingen avsikt att dra ner din entusiasm, men vill förklara varför jag rekommenderar ett samarbetsavtal.[br]Om ni är kompisar är det lätt att tänka "vi är ju kompisar, så det fixar sig". Jag vet dock några exempel på kompisar som började entusiastiskt, men skildes som ovänner. I ett fall plockade den ena kompanjonen ut pengar ur företaget utan att prata med den andre. I ett annat fall tyckte den ene kompanjonen att han jobbade mycket mer (och bättre) än den andre. Det tycker jag är tragiskt, och ganska onödigt. [br]
9
Tack Heal för dina ord![br][br]Just kompanjonsavtalet (tror det heter så iaf) är det vi tänkt sätta oss ner nu idag och skriva ihop.[br][br]som jag har förstått det är det viktigaste att ha med i detta följande:[br][br]Arbetsuppgifter[br]Hur en ev. vinst eller förlust skall fördelas[br]Hur gör vi om en av oss vill lämna bolaget[br][br]Är det någon mer punkt som kan vara bra att ha? Vi är just som dom exemplen du nämnde, kompisar och litar på varandra, men håller med dig till 100%, ett bra samarbetsavtal tror jag snarare ökar våra chanser att fortsätta i den stilen snarare än att det blir en tvist om något som enkelt skulle kunna unvikas genom detta avtal.
193
Fritiof, här kommer en lista på följande villkor som jag tycker ett samarbetsavtal ska innehålla:[br][br][list][br][li]Sammanfattning av verksamhetens inriktning[/li][br][li]Arbetsinsats, arbetsfördelning och ersättning[/li][br][li]Om den ene ska vara firmatecknare i bolaget eller ni båda[/li][br][li]När samarbetet startar och om det ska pågå tillsvidare om inte annat avtalats (det kan ju vara tidsbegränsat)[/li][br][li]Om ni ska arbeta på fritiden utanför era ordinarie jobb eller inte[/li][br][li]Om inköp och utlägg för bolaget bekostas av parterna gemensamt[/li][br][li]Övertagade av bolaget[/li][br][li]Avtalets giltighetsperiod och uppsägningstid[/li][br][li]Förändringar och tillägg i avtalet (ofta tilläggsavtal)[/li][br][li]Ombildning till aktiebolag[/li][br][li]Klausul för tvist, avtalsbrott och Force Majeure[/li][/list][br][br]Det är absolut inget krav, men försök få en erfaren tredje person att fungera som en informell styrelse (bollplank). Det är ett bra forum att räta ut frågetecken, för om ska kunna driva ett HB utan att bli ovänner så kan ni inte styra var och en för sig. Håll en god kommunikation med varandra!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.