Hjälp

17
Jag har alltid viljat jobba med företag och affärer. Jag har studerat entreprenörskap, drivit mindre företag osv men jag är fortfarande relativt ung. Jag älskar tanken av att bygga upp ett företag och lyckas samtidigt som målet är att bli ekonomiskt oberonde.

Under flera år spelade jag datorspel på både del och heltid. Jag var duktig och blev väldigt berömd inom spelets värld. Jag kunde lätt spela 16 timmar per dag i hur många månader som helst för att nå mina mål inom spelet. Jag gjorde vad som helst för spelets skull, jag var väldigt driven för det. Omvärlden uppfattade det självklart som ett sjukligt beroende samtidigt som jag var ganska lycklig eftersom jag fick göra det jag älskade mest av allt och hade riktigt roligt.

Men för 2-3 månader sen bestämde jag mig helt enkelt att lägga ner med spelande och satsa på entreprenörskap med mera. Jag har sen dess inte rör något spel överhuvudtaget. Nu läser jag fult av böcker, internetsidor och ser på filmer om entreprenörskap samtidigt som jag försöker hitta bra idéer. Men överallt säger de framgångsrika entreprenörerna att man ska jobba inom det område man älskar mest av allt för att bli framgångsrik. Alltså funderar jag på om datorspelande en bra väg för att bli framgångsrik. Eller ljuger dessa framgångsrika entreprenörer? Hur ska jag kunna tjäna massor av pengar på att spela datorspel? Är det verkligen ett smart råd av dem att ge överhuvudtaget..
2360
37
Du har helt säkert andra intressen som du kan focusera på och jag tror att du kommer gå långt. Om du inte fortfarande har ett företag så skriv ett flertal saker i din ansökan, saker som skulle roa dig. Ex. man kan bygga spel du kan arbeta med säkerhet inom data, ja det finns hur mycket som helst. Att bli ekonomiskt oberoende är ett stort steg och det är då än bättre att man skaffar sig en bra grund. Jag har följt företag som byggts upp under årtionden då jag haft dem som kunder ex H&M som från början hette Hennes och sålde julstjärnor och kläder till kvinnor.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
822
48
Hej hej1!  :)[br][br]Jag håller med Lars, du hittar säkert andra intressen efter hand om du inte har några nu och du kommer säkert att gå långt. Självdisciplin som att släppa något man gillar så mycket är bra och en ovanlig egenskap!  :winner[br][br]Själv visste jag inte alls vad jag ville göra under många år och hade ingen hobby eller något jag tyckte extra mycket om att göra. Jag visste att jag ville tjäna pengar och göra något eget. Jag började läsa böcker, lyssna på ljudband med kända entreprenörer och jobba med försäljning då jag hört att det var något som alltid behövdes. Det är jag glad för idag![br][br]Det ena leder till det andra och så länge du gör något så kommer det att dyka upp nya möjligheter, kontakter och erbjudande, många gånger när du säkert minst anar det![br][br]Kanske dyker det upp en möjlighet eller en idé till att starta eget inom datorspelbranschen, kanske ett sätt sälja spelen eller marknadsföra dem på ett nytt sätt. Eller så förblir det din hobby och du kommer på andra saker du tycker är lika roligt.[br][br]Om de ljuger? Jag tror att för många entreprenörer så är drivkraften att prestera, leda andra människor och se dem växa, kunna påverka och det är det som gör det roligt och intressant.[br]Det gäller nog alla människor på denna jord men många inser inte det förrän de är där och de flesta vågar inte ens ta första steget till ett försök![br][br]Kanske går det till och med att bestämma vad man ska tycka är roligt och vad eller vilka man ska älska!?  ;)[br][br]Kolla om du kan skaffa dig en mentor, ställ frågor här, läs och lyssna vidare och jag är 100 % säker på att du kommer att lyckas och skratta åt din nuvarande situation om några år!  :)[br][br]Lycka till!![br][br]Mvh Patrik[br][br]Ps. Här finns många andra duktiga företagare och entreprenörer som säkert har fler råd att ge!
193
Hej hej1![br][br]Du har fått flera uppmuntrande tillrop att köra på. Du verkar ju ha en stark inre motivation.[br][br]Skulle vilja likna att starta eget som en resa. Det är en upplevelse i sig, inte bara att transportera sig från punkt A till B. Den som är öppen och vill veta saker, får uppleva mycket av möten med människor, kultur etc. Utan att känna dig personligen, så är jag övertygad om att du kommer att hitta "din grej". Go for it!
1616
4
Här kan nog jag svara dig ganska bra.[br][br]Jag har själv vart en stor datorspealre och testspelare av dataspel för tidningar samt recensent. För att anknyta till dina nerlagda timmar så kan jag skämmande nog erkänna att när det var som värst var jag uppe i 20 timmar spelande om dagen. Då var jag en sk guildmaster för ett gäng om 100 personer världen över. Detta kan till viss del liknas vid företagande men är inte att förväxla med det.[br][br]Jag gjorde själv det ansvarstagandet att inse när det var för mycket och att jag faktiskt kunde lägga samma energi i verkligheten för att lyckas. Således sålde jag av samtliga spelkonsoler Gamecube, X-box, PS2, Nintendo64 samt diverse Gameboy advance samt tillhörande spel för samtliga. Sedan rensade jag även datorn från allt vad spel heter. Det var insikten att inse att spelandet och kunskapen om spel blev ett beroende som ledde fram till beslutet.[br][br]På frågan om de ljuger beror sig på vilka som sagt så till dig. Det är extremt svårt att få dem uppdragen. Och oftast är de inte betalande i annat än spel. Speltillverkare vill självklart behålla dig som kund samt leva på den feedback du kan ge för att öka förfrågningar och försäljningar på spel. Detta sker då vanligtvis via arbete för tidningar. Inte ovanligt att företagen köper sig reklamplats som artiklar, recensioner. Jag insåg detta när jag ombads spela igenom 3 spel på en vecka och skapa recensioner av dessa. Det var praktiskt omöjligt att spela igenom 3 stycken 60 timmars spel eller mer samt hinna skriva. Då fick jag rådet att gå in på spelföretagens webbsida, läsa om spelen där och skriva recensioner utifrån det. Med detta sagt så avböjde jag eftersom det var ren o skär bluff, spelglädje och kunskap om hur dem fungerar för att bygga en bra recension kan endast uppnås genom att prova sig fram. Det var i allla fall min ståndpunkt. Tidningen såldes och lades senare ner. Så mitt avhopp var väl i god tid.[br][br]Det är alltså inte själva spelandet du tjänar stora pengar på utan snarare skapandet av spel. Det är folks beroende eller behov som gör att såda bransch kan vara lönsam. Precis som ciggaretter eller andra fysiologiska behov som mat och dryck. Men för att skapa spel kräver det också stora kostnader i utveckling, produktion och programvaror samt marknadsföring och distrubition.[br][br]Se till att du i första hand lyssnar på dig själv finns det något i det du gör eller kan som du faktiskt kan sälja? Finns det i detta en rimlig positiv ekonomisk utveckling eller är det bara taget ur luften?[br][br]Jag tror att du kan lyckas som entrepenör med det engagemang du nämner dig ha. Hitta bara rätt väg att gå. [br][br]Ex på affärsidé kan vara att bygga en webbportal för onlinespel. Samla alla länkar till alla olika onlinespel som finns och se till att ha en bra marknadskanal för annonser. Spelföretagen lägger en hel del kostnader på annonser, speciellt om du har en målgrupp att nå. Lägg därtill ett forum för att öka besöksfrekvensen på sidan så får du automatiskt återkommande forumdeltagare. Andra bra saker kan vara recensioner bakgrundsintervjuer, webbutik för spel och tillbehör mm. Men det kräver än dock marknadsföring av webbsidan för att finna de som är spelberoende. När du har ett underlag av besökare det är då dina annonsplatser stiger i värde. [br][br]Bara en tanke i all välmening. Om den går att realisera är upp till dig.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
17
Mjo en hel del uppmuntrande saker, tackar! Mycket att tänka över nu :)
28
Hej1, jag blir glad när jag läser din text. Du kommer att lyckas, säkert med det mesta du gör!  ;) Ge det bara tid.[br][br]Många intressanta inlägg och medlemmar på detta forum!
17
[quote author=Mr X link=topic=2896.msg12527#msg12527 date=1191156933][br]Hej1, jag blir glad när jag läser din text. Du kommer att lyckas, säkert med det mesta du gör!  ;) Ge det bara tid.[br][br]Många intressanta inlägg och medlemmar på detta forum![br][/quote][br][br] :winner [br][br]Jo håller med om att det finns många trevliga personer och inlägg här.[br][br][quote author=Patrik link=topic=2896.msg12477#msg12477 date=1190959768][br]Kolla om du kan skaffa dig en mentor[br][/quote][br][br]Det hade varit bra, jag kanske kan söka efter en på det här forumet.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.