bankgiro och sånt till websidor

5
hej...

jag säljer och gör hemsidor till både privat och företag, men jag har frågor kring betalning och lite regler, mina frågor är



1.måste man registera sitt företag för att sälja websidor till andra företag?



2.vart kan man registera sitt företag?



3.Hur är betalningen via plusgiro, postgiro, bankgiro eller något annat?



4.vart kan man skapa såna giro konto o sånt och kostar det pengar att

göra det?



jag kommer inte på nån fråga mer men finns det något annat viktig?



tack för att ni svarar på de frågorna!
507
1
[quote="damn"]hej... [br]jag säljer och gör hemsidor till både privat och företag, men jag har frågor kring betalning och lite regler, mina frågor är [br] [br]1.måste man registera sitt företag för att sälja websidor till andra företag? [br] [br]2.vart kan man registera sitt företag? [br] [br]3.Hur är betalningen via plusgiro, postgiro, bankgiro eller något annat? [br] [br]4.vart kan man skapa såna giro konto o sånt och kostar det pengar att [br]göra det? [br] [br]jag kommer inte på nån fråga mer men finns det något annat viktig? [br] [br]tack för att ni svarar på de frågorna![/quote] [br] [br]1. Måste man väl inte men det är en fördel. Tror du har enklare att få kunder då. Du ska ha f-skatt så att du kan fakturera dina kunder. Annars för de betala lön till dig o de gillar inte de flesta. [br] [br]2. Dii företag registrerar du hos bolagsverket. [br] [br]3. Betalning vi bankgiro fungerar utmärkt för mig. Hur menar du? [br] [br]4. Exempelvis bankgiro fixar du genom din bank o det skostar lite grann men det varierar från bank till bank. [br] [br]PS. Välkommen till forumet!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
5
[quote]1. Måste man väl inte men det är en fördel. Tror du har enklare att få kunder då. Du ska ha f-skatt så att du kan fakturera dina kunder. Annars för de betala lön till dig o de gillar inte de flesta. [br] [br]2. Dii företag registrerar du hos bolagsverket. [br] [br]3. Betalning vi bankgiro fungerar utmärkt för mig. Hur menar du? [br] [br]4. Exempelvis bankgiro fixar du genom din bank o det skostar lite grann men det varierar från bank till bank. [br] [br]PS. Välkommen till forumet![/quote][/quote] [br] [br] [br]okey...men första frågar vad menar du med [b]"Annars för de betala lön till dig[/b] [br] [br]vad ligger bolagsverket? [br] [br]kan man ha den bankgiro som sälja webbsidor? elelr kan man inte bara få pengarna på handen och ge en fakturea tebax till kunden? [br] [br] [br]tack :D
507
1
[quote="damn"][quote] [br] [br]okey...men första frågar vad menar du med [b]"Annars för de betala lön till dig[/b] [br] [br]vad ligger bolagsverket? [br] [br]kan man ha den bankgiro som sälja webbsidor? elelr kan man inte bara få pengarna på handen och ge en fakturea tebax till kunden? [br] [br] [br]tack :D[/quote] [br] [br]Ja om du arbetar för någon så får du ju lön vilket medför en massa skatter o andra kostnader. Har du f-skatt så skickar du bara en faktura till dem vilket är mycket smidigare. [br] [br]Du registerar ditt bolag på bolagsverket, titta på bolagsverket.se, f-skatt o moms registrerar du hos skatteverket. [br] [br]Om du skickar faktura så bör du ha ett bankgiro där kunden kan säta in pengarna. Men visst kan du ata betalt kontant. Då skriver ni bara en faktura mot kontant betalning.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
5
men går det bra om jag inte registerar företaget och inte gör en bankgiro eller f-skatt bara ta emot pengarna o ge honom fakuteran som ett kvitto?
507
1
[quote="damn"]men går det bra om jag inte registerar företaget och inte gör en bankgiro eller f-skatt bara ta emot pengarna o ge honom fakuteran som ett kvitto?[/quote] [br] [br]Nej då gör du ju det svart o det är olagligt. Antingen så registrerar du ett bolag o skaffar f-skatt. Eller så betalar de lön till dig.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
5
måste bara säga att jag är dålig på företag o sånt kan en hel del o så men kan inte så mkt vill gärna lära mig o jag lär mig mest av forum av sånt :D [br]går oxså på entreprenärsprogrammet :P [br] [br]men men.... [br] [br]kan man skaffa bankgiro hos den vanliga banken eller finns det någon billigare bank? att registera företag o göra f-skatt kostar det oxså? tipsa gärna :)
507
1
[quote="damn"]måste bara säga att jag är dålig på företag o sånt kan en hel del o så men kan inte så mkt vill gärna lära mig o jag lär mig mest av forum av sånt :D [br]går oxså på entreprenärsprogrammet :P [br] [br]men men.... [br] [br]kan man skaffa bankgiro hos den vanliga banken eller finns det någon billigare bank? att registera företag o göra f-skatt kostar det oxså? tipsa gärna :)[/quote] [br] [br]Det är bara att fråga på! Det är det som forumet är till för! [br] [br]När det gäller bankgiro så kan du skaffa det genom de flesta banker. Dock kan priserna variera så hör runt med lite olika banker. Kan inga exakta priser. Sen kan du säkert få det billigare om du har din privatekonomi i just den banken osv. [br] [br]Att registrera exempelvis ett handelsbolag eller enskild firma kostar 1000 kr. Att skaffa f-skatt, moms m.m. kostar inget.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
149
[quote="damn"] [br]3.Hur är betalningen via plusgiro, postgiro, bankgiro eller något annat? [br][/quote] [br] [br]Tänkte bara säga för sakens skull att postgirot har bytat namn till PlusGirot och ägs av Nordea.
507
1
[quote="dave.hugo"][quote="damn"] [br]3.Hur är betalningen via plusgiro, postgiro, bankgiro eller något annat? [br][/quote] [br] [br]Tänkte bara säga för sakens skull att postgirot har bytat namn till PlusGirot och ägs av Nordea.[/quote] [br] [br]Ja just det, tänkte inte på det innan, kan ju vara bra får honom att veta när han går till banken.
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
507
1
Hur går det damn? Har du fått svar på alla dina frågor?
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal
5
Jaa :D tack så mkt för att ni hjälpte jätte snällt :D [br]harae bra allihop
30
Du behöver inte registrera något företag, men du måste ansöka om moms och f-skatt hos Skatteverket (Skatte- och avgiftsanmälan heter blanketten). [br] [br]Du måste förstås inte ta emot betalningen via Plus- eller Bankgiro utan det går bra att de betalar kontant. Däremot måste du förstås ändå bokföra det och betala skatt. [br] [br][color=red]Som företagare är du skyldig att bokföra samt att betala moms, egenavgifter och inkomstskatt. [/color][color=red][b]Det är mycket viktigt att du har koll på dessa delar.[/b][/color] Gör du fel så att du betalar för lite skatt och Skatteverket upptäcker detta vid en kontroll så kan du bli tvungen att betala [b][color=red]skattetillägg [/color][/b](kan variera från 2 000 kr till i princip hur mycket som helst). Det spelar ingen roll om felet är av misstag eller "med flit" (uppsåt). [br] [br]Skatteverket brukar anordna nyföretagarträffar där de informerar om skattebetalningen och bokföringen. Gå på någon av dessa!
ww.ekonomikonsulter.se - Lär dig starta eget företag! Starta-eget-skola, ekonomiskola och bokhandel. Hitta ekonomikonsulter med avancerad sökfunktion.
507
1
Et vanligt bankkonto fungerar nog utmärkt också!
Billiga solglasögon - www.trendystuff.se
www.spaweekendhotell.se - Spa portal

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.