Bra plats för möte?

205
1
Jag ska boka några möten för att presentera vår tjänst och skulle behöva förslag på bra mötesplatser i Stockholm, Göteborg och Malmö. Ett lugnt centralt ställe som ger bra 'affärskänsla' (dvs inte lilla fiket på hörnet). Är det någon som har några bra tips på sådana ställen?
1616
4
Ska det vara med lunch?[br][u][b]Göteborg[/b][/u][br]Restaurang Tidbloms - www.tidbloms.se (Tyvärr just nu under ombyggnad)[br]Heaven 23 - www.heaven23.se[br]Avalon hotell - www.avalonhotel.se[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Uddatorp AB[/b][br]
Må väl!
822
48
Malmö:[br]Var några år sedan nu men jag brukade gå till Hansakompaniet som ligger vid Gustav Adolfs torg. En galeria med lite högre klass som är full av caféer och butiker.[br][br]Annars kanske du kan hitta här: http://www.alltommalmo.se/[br][br]Mvh Patrik
640
5
Hej! [br][br]Kan tyvärr inga bra ställen i Stockholm, men en liten varning på vägen. [br]Jag har fått massor med möten avbokade på grund av trafikköer och brist på parkeringsplatser och annat otrevligt. Ett tips är att försöka boka en bit utanför om det är möjligt. Ska du träffa fler än en samma dag så se till att ha gott om tid mellan. I Stockholm kommer man inte alltid, eller sällan i tid..  Grrrrr[br][br]MVH[br][br]R
190
[quote author=Mojo link=topic=3175.msg14381#msg14381 date=1195220621][br]Ska det vara med lunch?[br][u][b]Göteborg[/b][/u][br]Restaurang Tidbloms - www.tidbloms.se (Tyvärr just nu under ombyggnad)[br]Heaven 23 - www.heaven23.se[br]Avalon hotell - www.avalonhotel.se[br][/b][br][br][/quote][br][br]Tidbloms har jag inte varit på, men vet var det ligger då jag har promenerat förbi utanför. Verkar visserligen trevligt men ligger ju bokstavligt talat vid motorvägen - men får väl pallra mig dit för lunch någon dag.[br][br]Heaven 23 är bra, men dyrt och lite väl snofsigt för en ganska kass lunch rent mat-mässigt.[br][br]Har inte käkat på Avalon, men varit där på kvällen. Trevligt, men skall man bara ta en drink är Barsidan som ligger bredvid bättre, mycket lugnare.[br][br]Mina personliga favoriter i Göteborg för "affärsluncher" är Wasa Allé på Vasagatan, Joe Farellis på Avenyn och Soho vid Harry Hjörnes plats. [br][br]Wasa Allé är en sober restaurang som är väldigt representativ utan att vara svindyr. De har lunchbuffé, två rätter (kött och fisk) plus soppa och sallad för runt 100-lappen. Dessutom har de en källarrestaurang som säljer väldigt god mat för take away (som kan ätas där, då värmer de upp portionen) där man kan få en bra lunch för runt 50-lappen och uppåt).[br][br]Restaurangerna på Avenyn kan sammanfattas i två kategorier - överskattade affärsrestauranger som kostar för mycket med för lite mat samt restauranger som endast lever på att de ligger vid avenyn och serverar file mignon varje dag för 89 kronor plus dryck.[br][br]Det bästa undantaget är Joe Farellis är en italiensk-amerikansk restaurang med väldigt goda hamburgare och pizzor (och med en rolig touch med den påhittade grundaren Joe Farelli) - den enda bra och prisvärda lunchrestaurangen på Avenyn enligt mig. Hard Rock Café som ligger bredvid är okey, men inte lika orginellt som Farellis. Visserligen är Café Park Avenue och Fond också bra, men alldeles för överskattade och dyra. [br][br]Tvåkanten på Avenyn får figurera som typexempel på överskattad affärsrestaurang och Bryggeriet är typexemplet på restaurang som bara lever på sitt läge.[br][br]Soho vid Harry Hjörne var väldigt i ropet för några år sedan - men fortfarande en väldigt fräsch känsla, de har en bra buffé och även lättare luncher. Inte utpräglad affärsrestaurang men för folk "i ropet" - kan dock vara lite för stimmigt kring lunch.  Harry Hjörnes plats ligger hyggligt nära tågstationen och det finns goda (men dyra) parkeringsmöjligheter i NKs parkeringshus.[br][br]Kring Linnéstan och Järntorget så finns A Hereford Beefstew. De har dåligt uppfostrad personal och inga bra "dagens", men vill man betala lite mer så har de stora fina köttbitar på menyn. Dessutom har de avskilda rum för möten. På Järntorget finns också Respekt som har en fräsch salladsbuffé och en trevlig om än lite kall atmosfär. En lustig detalj är att kring Järntorget har nästan alla arbetarrörelsens organisationer lokaler och facket har varit med och pumpat in pengar i restaurangen - men jag tror allvarligt talat inte särskilt många knegare från Volvo går dit och väljer mellan ruccolasallad och cous-cous.[br][br](genom ödets ironi ligger, bara några hundra meter från Respekt, också salladsbaren Wild'n'Fresh som blev känd i media när Hotell- och Restaurangfacket satte restaurangen i blockad för ett år sedan).[br][br]Problemet med alla bra restauranger i Göteborg är att de drar mycket folk och lätt blir lite stimmiga. Skall man sitta i lite mer lugn och ro skall man inte komma vid 12:00 utan åtminstone vid 13, helst vid 14 för lunch.[br][br]Där har du en drös bra affärsrestauranger. Men jag har hygglig koll på konferanscentran i Göteborg också, om det är mer det du är ute efter..
205
1
Tack för bra tips, speciellt för den utförliga beskrivningen av Göteborg, Wooster![br][br]Något lunchmöte blir det nog men de flesta blir sannolikt bara ett par koppar kaffe och någon kaka. Kan hotellrestaurangerna i närheten av centralstationerna vara något att besöka för det? [br]Någon som har tips om Stockholm?
1616
4
Centralstationen dräller av kaféer i göteborg. tror det är minst 5 stycken bara i Centralstationen inklusiv bussterminalen. Dem har hyfsad klass men det blir lätt en del spring i ansluttning till stationen. Närliggande hotell är SAS Radisson, Hotell Europa, Hotell Eggers den sistnämnda är rätt mysig men välbesökt. Kanske Hotell Europa som ligger i Nordstan är mer avskild.
Må väl!
190
Om det är kaffe och kaka så  har Steinbrenner & Nyberg ett café på Östra Larmgatan i Göteborg. Det ligger i samma hus som SAS Radisson och går att nå via ljusgården på SAS hotellet. Det ligger nära centralstationen men är oftast väldigt lugnt. Dessutom väldigt bra bakverk - brukar vinna utmärkelsen Årets Semla av GP bland annat (förlorade 2007 dock tror jag).[br][br]Det bästa fiket på Centralstationen är enligt mig Espresso House (deras fik, inte bara deras kaffedisk som finns mot spåren) - men som Mojo skrev, det blir lätt spring. Men har man flyt och får ett bra bord är Espresso House faktiskt ganska avskilt.
758
1
Varför är ni så inriktade på just caféer? Vad är det som säger att detta är bra mötesplatser oavsett kvaliten på bakverken.[br]Kaffe, landgång och dylikt kan man ta med sig dit man ska och behöver nödvändigtvis inte finnas på plats.[br]Nu känner jag inte till storstäderna så mycket, men nog borde det finnas kreativa ställen för möten människor emellan som nödvändgtvis inte är ett café och som säkerligen skulle[br]göra mötet mer spännande.[br]Kanske en båt som guppar längs med kajen :vissla
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
190
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3175.msg14441#msg14441 date=1195479647][br]Varför är ni så inriktade på just caféer? Vad är det som säger att detta är bra mötesplatser oavsett kvaliten på bakverken.[br]Kaffe, landgång och dylikt kan man ta med sig dit man ska och behöver nödvändigtvis inte finnas på plats.[br]Nu känner jag inte till storstäderna så mycket, men nog borde det finnas kreativa ställen för möten människor emellan som nödvändgtvis inte är ett café och som säkerligen skulle[br]göra mötet mer spännande.[br]Kanske en båt som guppar längs med kajen :vissla[br][/quote][br][br]Visserligen en poäng. Samtidigt tar en för spännande mötesplats bort fokus från mötet - det bästa är om man hittar en trevlig miljö som ger ett behagligt intryck men som inte stjäl showen och är så spännande att man fokuserar mer kring miljön mötet hålls i än själva mötet. [br][br]Restauranger och caféer byggs just med intentionen att ge ett behagligt intryck men inte störa gästernas sociala samvaro och lämpar sig därför utmärkt för affärsmöten. Båtar guppandes i Göteborgs hamn har andra kvaliteter - Maritiman kan erbjuda rätt häftiga företagsevent tror jag..
589
1
First Hotel G (ockå vid stationen) har en ganska lugn och fin lobby/restaurang där du kan välja på att sitta avslappnat i soffor vid lobbyn eller lite längre in vid bord.
205
1
Mycket bra, tack för tipsen! Nu har jag något att föreslå när det är dags.
1616
4
[quote author=Wooster link=topic=3175.msg14442#msg14442 date=1195482914][br]Maritiman kan erbjuda rätt häftiga företagsevent tror jag..[br][/quote][br][br]Jag har bra kontakt med han som har sjömanstornet/sjömanshustrun om en utsiktspunkt kan vara rolig.  :vissla han har dessutom en kreativ atelje i ett gammalt garage på Stigbergshuset i närheten om det kan vara intressant. Exakt vad han tar för det vet jag inte. Hans kollega inom barnteatern driver en musikstudio i göteborg, kanske kan vara roligt att ha möte där ;-)[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br]Uddatorp AB[br][br][br][br]
Må väl!

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.