Anser ni att regeringen underlättade för er?

82
1
Jag lever på mitt eget sparkapital och ska starta upp två företag och två mindre hobbyprojekt (men som kommer räknas som företag dessvärre). Företagen har vitt skilda inriktningar och jag räknar mig som entreprenör i den bemärkelsen att jag har i min pipeline olika företag jag vill prova att driva i framtiden inom olika områden. Det ahr ni säkert en massa att säga om som att det är orealistiskt, farligt, oklokt och så men det var inte det jag ville fråga.

Mitt enkla antagande som fd arbetslös är följande: Många småföretagare röstade på alliansen av den anledningen att de ville få underlättnader för sin verksamhet. Fick ni det?

Så vitt jag förstår det så verkar det inte alls blivit så. Jag blir själv förundrad då Maud Olofsson pratar om att hon nu vill lägga krut på svenska kvinnliga modeföretagare (hon har själv ett starkt modeintresse).

Jag ska snart in och tampas med regler för företagare. Stämmer mitt antagande att regeringens underlättande för de arbetslösa blev lika bra som för företagarna eller är ni nöjda med deras arbete?
Niklas Gerholm
2360
37
Varför starta upp 2 företag när du kan ha allt du vill inom 1 företag och då förslagsvis enskild firma.[br][br]småföretagare har inte märkt något ännu. Maud Olofsson besvarar inte brev och kvinnliga företagare behandlar skv som skit. Trots att personen har en kompetens som endast en handfull personer har i Sverige och där efterfrågan är skiande kommer personen dra ner på verksamheten och ev. flytta utomlands. [br][br]En del arbetslösa förflyttas säkert till arbetsmarknaden, alternativet hörde jag idag är SOC. Jag tror att man räknade att 45000 nya städ och småfixartjänster skulle skapas. 1000 har nappat enl. artiklar. Det kanske säger lite vartåt Sverige är på väg. Har man en eller flera bra idéer kan man säkert överleva, så lycka till.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
82
1
Hej[br][br]På grund av att jag har en kompanjon i ena företaget så måste det bli HB och det andra Enskild Firma. [br][br]Du säger det... Jag misst'änkte det som sagt och hoppas på att få fler som bekräftar eller dementerar. Det är tragiskt att det är som det är.
Niklas Gerholm
28
Jag tycker att det är svårt att avgöra detta efter den korta tid som de har suttit. Som Lars skriver så märks inget än men jag har en tro på att det kommer att bli bra om de får sitta länge nog.[br][br]De borgliga har en agenda, att få Sverige på fötter igen och det gör ett land genom att lyfta fram småföretagare. Det märks tydligt på deras sätt att agera men det tar tid. Kanske hinner de göra några förbättringar till så att de sen kan lämna över några år till.[br]Att höja skatter och ge bidrag till alla små fågelungar som skriker är inte något krävande. Men att ta ansvar på sikt kräver mycket mer än så, precis som att driva ett större företag.[br][br]Kritiska är inte fel att vara då mycket kan och kunde ha gjorts bättre. På sikt, om nu inte fågelungarna hörs mest inför nästa val och kräver mer bidrag igen, så kommer det att bli bra, det är jag säker på.[br][br]Visst fyller de inte ut sin kostym riktigt men vad hade alternativet varit? En lyssnande Mona?[br][br]Precis som det sas på Tv härom dagen så har nu klyftorna i vårt Sverige ökat mer än i Usa de sista 50 åren. Höga skatter har gjort att de med pengar har flytt landet och invisterar utomlands och det drabbar självklart alla.[br][br]Men varför bryr vi oss? Vi kan väl inte låta regeringen ha ansvar över oss ändå, oavsett vilka som sitter?[br][br]X[br]
2360
37
Jag bryr mig i högsta grad och sämre än med den förra regeringen kan det knappast bli.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
758
1
Det finns både fördelar och nackdelar med bidrag.[br]Sänker man bidragen, så ökar också klyftorna i samhället mellan dom som har jobb och dom som inte ha något jobb.[br]Det ligger givetvis i allas intresse att sysselsättningen ökar, men att skicka iväg [br]arbetslösa i Skåne till Pajala för ett jobb där, är ingen bra politik.[br]Att sedan kalla folk som tvingas leva på bidrag för "fågelungar som skriker" är bara dumt, naivt och visar vilken grundinställning man ha, när det gäller svagheter i vårt samhälle.[br]Ungefär så...
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
720
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=3260.msg14961#msg14961 date=1197378756][br]Det ligger givetvis i allas intresse att sysselsättningen ökar, men att skicka iväg [br]arbetslösa i Skåne till Pajala för ett jobb där, är ingen bra politik.[br][br][/quote][br][br] På 70-talet flyttade folket från Pajala till Skåne för att arbete, varför skulle det nu inte kunna fungera på andra hållet.?[br][br]Beror det på att en skåning skulle vara mer svårflyttad eller på att vi numera lever i tron att vi inte behöver anstränga oss eftersom staten betalar bidrag så fort vi inte själva har en egen försörjning.
758
1
[quote author=Redkon link=topic=3260.msg14963#msg14963 date=1197381899][br][quote author=Sinnenas Teater link=topic=3260.msg14961#msg14961 date=1197378756][br]Det ligger givetvis i allas intresse att sysselsättningen ökar, men att skicka iväg [br]arbetslösa i Skåne till Pajala för ett jobb där, är ingen bra politik.[br][br][/quote][br][br] På 70-talet flyttade folket från Pajala till Skåne för att arbete, varför skulle det nu inte kunna fungera på andra hållet.?[br][br]Beror det på att en skåning skulle vara mer svårflyttad eller på att vi numera lever i tron att vi inte behöver anstränga oss eftersom staten betalar bidrag så fort vi inte själva har en egen försörjning. [br][/quote][br][br]Skillnaden var den att på 70-talet, så flyttade hela familjen från Pajala och alla fick jobb[br]i Skåne eller Stockholm. Idag bryter man sönder familjen och den av dom två som saknar jobb få flytta till Pajala.[br]Ungefär så..
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
190
Sinnenas Teater, varför skulle familjer brytas upp på grund av att man flyttar av jobb? Och om det är så, desto större skäl för att politiken skulle fungera, eller?[br][br]Men hur som.[br][br]Politik är en långsam bransch - effekter av politiska beslut tar flera år innan de visar sig. (Att Maud Olofsson däremot inte skulle svara på Lars Arenenders brev har jag lite svårt att se vad det har med politiken att göra).[br][br]Men flera politiska beslut har fattats eller förbereds som förenklar för företagande - avskaffad förmögenhetsskatt underlättar för rika företagare att behålla sina pengar i landet men framförallt möjliggör det för mindre rika företagare att få tag på riskvilligt kapital. Regeringen har också förutsatt att minska den administrativa bördan med minst 25% på småföretag och flera branscher har mött en betydligt mer öppen attityd, till exempel inom sjukvård (där s-v-mp:s stopplag ersattes med en borgerlig startlag) och hushållsnära tjänster. En ekonomisk politik som är arbets- och tillväxtinriktad är ju också viktigt för företagande.[br][br]Tyvärr är dock frågan ställd för tidigt - effekterna av till exempel den slopade förmögenhetsskatten ser vi nog först till fullo om 5 - 10 år.[br][br]Det kanske tydligaste tecknet på att den borgerliga regeringen driver en positiv politik för småföretagare är nog dock Mona Sahlins och (s) nyvunna vurmande för småföretagare - helt plötsligt en viktig väljargrupp.
82
1
intressant diskussion men den hamnade OT. Jag undrar hur ni företagare märkt av förbättringar för er med alliansen? Om man kan riva upp socialföräskringen på ett par mkånader tycker i alla fall jag att nåästan 1,5 år borde räcka för att ge underlättnadder för företag. Eller har jag fel? SÅÅÅ långt tid behöver det ju faktiskt inte ta då man bevisligen kan göra om en rad trögare system. Jag förstår om ni fortfarande hoppas men jag undrar om det är nån idé. Då lågkonjukturen kommer (och det gör den) så lär ju inte småföretagen topprioriteras. Eller?[br][br]Jag vill inte få det här till en sosse-allians diskussion utan jag vill föra den ur företagares perspektiv.
Niklas Gerholm
2360
37
Att Woster inte förstår mitt inlägg med Maude Olofsson kan jag förstå då han inte har hela bilden framför sig. Med hennes position just nu gör det lämpligt att ställa de frågor jag gör som har med företagande att göra. Man vänder naturligtvis inte det här på en mandatperiod, sedan är frågan om man får någon ny chans vid nästa val. Jag med flera garderar oss i Lettland som går i rätt rikning för småföretagare.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
82
1
Men vad är det man inte vänder? Det där känns som att man ursäktar regeringen. Så klart kan du underlätta i detta nu genom att sänka arbetsgivaravgifter och skatter för företagare. Inrätta fler entreprenörsutbildningar, mer hjälp för småföretagare herre Gud. Det tyar inte FYRA år för allt. Men som jag fattar det har regeringen inte ens börjat visa vägen. Eller är det så att man som företagare bara gärna vill tro att de är på gång?[br][br]I mina ögon verkar de svikit småföretagarna som hade fäörväntat sig något helt nytt då det blev regeringsskifte.
Niklas Gerholm
190
Lars, jag skrev inte att jag inte förstod ditt inlägg, däremot så är det svårt att se vad Maud Olofssons brevsvarsrutiner har med politiken att göra - hur intelligenta och strigenta dina funderingar än kan vara.[br][br]Niklas73, ursäkta regeringen eller inte så tar politiska beslut tid innan de ger effekt - skall en lag förändras skall den först utredas vilket kan ta allt från ett halvår och upp till två-tre år, ett nytt förslag skall på remiss vilket kanske tar ett halvår och sedan skall det behandlas innan det kan tas i riksdagen, vilket kanske innebär ytterligare ett halvår. När sedan riksdagen klubbat förslaget (förutsatt att oppositionen inte förhalat processen) tar det kring ett halvår, ibland längre, innan lagen kan träda i kraft.[br][br]En skattereform kan tvingas igenom till nästkommande budget, men är det radikalt bör det läggas in i plan och tar därför minst ett år, oftast mer. etc. etc. etc.
720
[quote author=niklas73 link=topic=3260.msg14970#msg14970 date=1197405238][br]Men vad är det man inte vänder? Det där känns som att man ursäktar regeringen. Så klart kan du underlätta i detta nu genom att sänka arbetsgivaravgifter och skatter för företagare. Inrätta fler entreprenörsutbildningar, mer hjälp för småföretagare herre Gud. Det tyar inte FYRA år för allt. Men som jag fattar det har regeringen inte ens börjat visa vägen. Eller är det så att man som företagare bara gärna vill tro att de är på gång?[br][br]I mina ögon verkar de svikit småföretagarna som hade fäörväntat sig något helt nytt då det blev regeringsskifte.[br][/quote][br][br]Menar du underlättar för företagare eller menar du att göra det billigare? Jag menar att sänkta arbetsgivaravgifter inte underlättar företagandet men gör det billigare att anställa vilket egentligen är något helt annat.[br][br]Men visst har det hänt en hel del och mer är på gång.[br]Vi har fått sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar[br]Vi har fått helt slopade aretsgivaravgifter under 1-5 år när vi anställer någon som varit långtidsarbetslös eller långtidssjukskriven[br]Vi har fått en helt ny tjänstesektor iom avragsrätten för hushållsnära tjänster[br]Vi slipper redovisa moms varje månad from januari, nu blir det var tredje istället[br]Vid utdelning från fåmansbolag är det höjt till 2 baselopp att ta ut skattebilligt[br]Underlaget för beräkningen till ytterligare lågbeskattad utdelning har gjorts betydligt förmånligare[br]Vi har fått en omvänd skattskyldighet av momsen i byggsektorn för att förhindra svartjobb och osund konkurrans [br]Ett förslag finns (jag tror inte det är taget ännu) på att enskilda firmor ska betala in F-skatten i relation till uttagna pengar inte till ett förväntat resultat[br][br]
2360
37
Redkon visst det finns naturligtvis saker man gjort, skam vore väl annars, men mycket är bara omfördelat på kort tid, kostmetika. Även om man gör om och grundsten SKV behandlar småföretagarna som sina egna penningmaskiner blir det inte fler utan färre företagare. Sedan säger statestik att si eller så många fler startat. från 1 till 2 är 100%. men hur många har slutat, ursäkta tröttnat. drar ner på tempot i avvaktan på riktig förändring. Jag har gjort det ganska kraftigt. Annars läser man alltid hur man ska jobba ihjäl sig.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
82
1
Wooster: Ja EGENTLIGEN ska saker utredas.Så var inte fallet med socialförsäkringen. Så tydligen kan man göra vissa saker i vissa lägen och andra i andra lägen. Det tog 2 månader att riva upp socialförsäkringen, jag bevakade det där, och många många sa att man inte hade överblickat framtidsscenrioirna ett dugg. Och om du talar med handläggare på AF eller på socialtjänsten idag så kommer du få höra ett och annat.[br][br][br][br]Redkon. Billigare OCH enklare menar jag. Jag kanske missuppfattat det här med Sveriges småföretagare men jag trodde de var en stor del av motorn och bör man itne då göra både och? Men det är positivt att du upplever att det förenklats för småföretagare; hoppas det är en allmängiltlig uppfattning.
Niklas Gerholm
190
[quote author=niklas73 link=topic=3260.msg14976#msg14976 date=1197449706][br]Wooster: Ja EGENTLIGEN ska saker utredas.Så var inte fallet med socialförsäkringen. Så tydligen kan man göra vissa saker i vissa lägen och andra i andra lägen. Det tog 2 månader att riva upp socialförsäkringen, jag bevakade det där, och många många sa att man inte hade överblickat framtidsscenrioirna ett dugg. Och om du talar med handläggare på AF eller på socialtjänsten idag så kommer du få höra ett och annat.[br][/quote][br][br]Nu var ämnet om regeringen underlättade för företag eller inte - jag kan visserligen ta diskussionen om socialförsäkringen med dig också, men det går utanför tråden och forumets ämne.[br][br]Men, du får nog ta och bestämma dig. Först kritiserar du regeringen för att besluten inte kommer tillräckligt snabbt, när jag påpekar att det tar tid så kritiserar du istället regeringen för att man var för snabba vad gäller socialförsäkringen.[br][br]Är du ute efter en seriös diskussion kring småföretagarpolitiken, eller är du ute efter att sätta dit den sittande regeringen?
82
1
Småföretagarpolitiken. Men för att avsluta: jag förstår inte riktigt. Så klart var beslutet med socialförsäkring för snabbt taget. OM man nu går på linjen "ta snabba beslut" så ska väl det gälla hela linjen. Om man INTE gör det så ska man väl inte göra det för VISSA delar av politiken men okej. Vi behöver och ska inte diskutera politik mer än småföretagarpolitiken.
Niklas Gerholm
720
Jamen, va är då småföretagarpolitik och att underlätta för småföretagare? Det är inte någon homogen grupp av individer vi talar om.[br][br]Kalle jobbar med att göra hemsidor och driver sin verksamhet i enskild firma. Han omsätter 300.000 på ett år och klarar sig på det då han inte har några egentliga omkostnader.[br][br]Pelle däremot driver ett byggbolag. Han driver sitt företag som AB och har 45 man anställda. Han omsätter ca 50 miljoner på ett år och äger maskiner o inventarier för 5 miljoner kronor. [br][br]Kalle och Pelle kommer att ha helt olika syn på vad som skulle förenkla deras liv som företagare och samtidigt som kommer ett förslag som gynnar den ena inte med automatik också gynna den andra. [br][br]Pelle ser säkert gärna en förändring i LAS som en av de bästa och mest radikala förändringar som skulle kunna gynna hans företag direkt och ge fler möjligheter till jobb. För Kalles del har detta inte ett dugg påverkan. Sänk arbetsgivaravgiften ett par %-enheter så ser Kalle det som något positivt, för Pelle har det kanske inte så stor betydelse. [br][br]
82
1
Gillar tankarna Redkon har... Nyanserat. :)
Niklas Gerholm
48
tycker inte att det har hänt något positivt än, inte har det blivit färre regler och mindre pappersarbete, bränslekostnaderna ökar mer än vad man får tillbaka genom milersättningen, trots att dom hade som löfte att sänka det.....[br][br]sen tycker jag att det är orättvist att vissa företagare får betydligt lägre arbetsgivaravgifter än andra företag, finns väl svart arbetskraft inom alla bransher?[br][br]men det mest positiva med alliansen är att dom fortfarande tillåter säsongsjobb som den rödgrönasörjan skulle ha tagit bort.... vilket direkt skulle ha satt mitt företag i smeten och så som så många andra företag som för det mesta drar in sina inkomster inom vissa perioder på året[br][br]men det har ju bara gått ett år så förhoppningarna är fortfarande stora på att dom kommer kunna underlätta för företagandet...  :)
2360
37
Att momsen ändras så man bet var 3 månad, Detta endast för att underlätta för sig själv, men man kunde gått ett steg längre och som alt. haft var 4 månad, Jag är övertygad om att det kommer...Om 10 år. :D :D :D
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.