Upplys mig om Bolagsverkets funktion?...

163
Satt på den där dubbla registrera-företagssidan.
Räknade eftr och fyllde i, som sig bör.

Men jag valde att inte skicka in riktigt alldeles ännu.
*Fortfaraden nervös, och tycker mig inte veta allt jag borde!?*

Så läste jag någonstans på ett annat forum att man inte behöver anmälaAtt man typ, bara betalade 1000:- för namnskyddet på företaget (ensk f).
Det känns ju...?... :-\
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
2360
37
Om du sätter igång företaget idag har du hela 2007 års kostnader + 2006 som du får dra av. Det kan även finnas underskott från tidigare hobbyverksamhet som får dras av under vissa förutsättningar.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
1324
2
Kostnaden till Bolagsverket är ju en ganska otrevlig kostnad. Och behöver du inget namn så skippa den. [br]Jag är exempelvis IT konsult utan anställda så jag behöver absolut inte lägga dessa pengar. På mina fakturor står det "Firma Förnamn Efternamn" och det duger bra.[br][br]Hans
68
Positivt med Bolagsverket är att du har [b]Ditt[/b] namn, inget annat och ingen kan ta det ifrån dig eller använda "ditt" företagsnamn istället.[br]BV har även en funktion i att det blir lättare för kunder att hitta dig iom att du hamnar i vissa register som du inte skulle hamna i annars.[br]Men valet är som sagt fritt
www.bouleservice.se
- Klot, tillbehör och träning
Bouleservice på Tradera
163
Nu är det i gång![br]Har fått f-skattsedel, och har registrerat mig hos Bolagsverket.[br][br]Nu är det bara allt det dör andra att lära sig fort som attans.[br]Bokföringsprogrammet jag valt, och allt jag inte trodde man behövde kunan för att driva enskild firma.[br][br]Det bästa/värsta är att kundunderlaget har jag.[br]och marknadsföringen funkar som ringar-på-vattnet. (Vågor?! Svallvågor?!!)[br]Bara allt det där administrativa-lagliga-olagliga som man inte visste att man borde vetat.[br]
Tina - www.alskadebarn.se & www.favoritsmycken.se
85
Jag sitter också precis på och funderar på att registera på Bolagsverket (foretagsregistering.se). Men jag läser: "En enskild firma måste inte men KAN registreras hos Bolagsverket och få sitt namn skyddat". [br][br]Frågan är: Om jag inte registerar mig, på vilket sätt är jag då ett företag i skattemyndigheternas ögon? Dvs hur får jag F-skattsedel, momsregistering och göra avdrag för inköp till mitt företag med mera? [br][br][br]Hur långt tid tar det mellan att man gör sin företagsregistering tills man har allt färdigt ungefär (F-skattsedel, momsregistering och allt)?
720
[quote author=RasmusBoye link=topic=3301.msg15991#msg15991 date=1202467547][br][br]Frågan är: Om jag inte registerar mig, på vilket sätt är jag då ett företag i skattemyndigheternas ögon? Dvs hur får jag F-skattsedel, momsregistering och göra avdrag för inköp till mitt företag med mera? [br][/quote][br][br]I skattemyndighetens ögon är du inte ett företag, varken med eller registrering hos Bolagsverket. I Skatteverkets ögon är du en privatperson som driver näringsverksamhet efter att du registrerat dig för F-skatt och moms.[br][br]Registreringen hos bolagsverket är för att skydda din firma (namnet) och påverkar inte din ställning gentemot skatteverket.[br][br]Blanda alltså inte ihop företag (som bolag) med firma (som är namnet). En enskild firma är ju i juridisk mening inte ett bolag utan är fortfarande du som privatperson (samma orgnummer) medan övriga bolagsformer skapas genom registreringen hos Bolagsverket där de får sitt organisationsnummer.
85
[quote author=Redkon link=topic=3301.msg15993#msg15993 date=1202471244][br][quote author=RasmusBoye link=topic=3301.msg15991#msg15991 date=1202467547][br][br]Frågan är: Om jag inte registerar mig, på vilket sätt är jag då ett företag i skattemyndigheternas ögon? Dvs hur får jag F-skattsedel, momsregistering och göra avdrag för inköp till mitt företag med mera? [br][/quote][br][br]I skattemyndighetens ögon är du inte ett företag, varken med eller registrering hos Bolagsverket. I Skatteverkets ögon är du en privatperson som driver näringsverksamhet efter att du registrerat dig för F-skatt och moms.[br][br]Registreringen hos bolagsverket är för att skydda din firma (namnet) och påverkar inte din ställning gentemot skatteverket.[br][br]Blanda alltså inte ihop företag (som bolag) med firma (som är namnet). En enskild firma är ju i juridisk mening inte ett bolag utan är fortfarande du som privatperson (samma orgnummer) medan övriga bolagsformer skapas genom registreringen hos Bolagsverket där de får sitt organisationsnummer.[br][/quote][br][br]Tack för svaret :) Okej jag förstår.[br]Men när andra organisationer ber om företagsnamn så får jag skriva vad som helst utan att det är registrerat någonstans?
720
Nej, då får du ju skriva ditt personnamn. Har du ingen firma så kan du ju inte heller använda någon utan får fakturera från "Pelle Persson" och ange att du har F-skattsedel.
85
Okej då förstår jag, tack  :nicka[br][br][br][br]Om jag inte registrerar ett namn hos bolagsverket, tror ni att det innebär nackdelar för min verksamhet genom att de företag/organisationer jag tar kontakt med tycker det känns oseriöst?[br][br][br][br]Jag håller precis på med moms-registreringen. Men det är en fråga där jag inte vet vad jag ska välja:[br][br][i]Ange den redovisningsmetod företaget ska använda:   [br]  [br]1. Fakturor bokförs löpande i grundbokföring och huvudbok (faktureringsmetod) [br]2. Fakturor bokförs inte löpande utan först när faktura betalas. Obetalda fakturor bokförs vid räkenskapsårets slut (bokslutsmetod) [/i] [br] [br][br]Jag kommer att driva ett till en början med litet företag där jag samlar mina affärsidéer (främst inom it) och investeringar. Vad är bäst för mig att välja?[br][br][br]
2066
2
Fråga den som kommer sköta din ekonomi/bokföring/revisor vad han/hon föreslår. Är det du som kommer göra det så borde du veta vad det betyder och välja det du tycker är smidigast.[br]Personligen använder jag alltid alternativ 1, vilket innebär att jag bokför fakturan när den skrivs, och sedan betalningen när kunden betalar (samma vid leverantörsfakturor). Det skapar inget merjobb för mig och bokföringsprogrammet hanterar det automatiskt.[br]Alternativ 2 innebär att du (vanligen) sorterar fakturorna i två pärmar, betalda och obetalda och enbart bokför betalningen av dem.[br]Vilket du vill använda är en smaksak, vid få fakturor blir det inte mycket extra arbete och vid många fakturor är det ändå att rekommendera faktureringsmetoden då det underlättar att hålla koll på papperen.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.