vantrivs på jobbet, vill starta eget istället, hur göra?

125
1
Kort sagt kan man säga att jag tycker inte riktigt om mitt jobb, som dock är en fast anställning..

Har länge haft planer på att starta eget, men har ännu inte hunnit få ihop något startkapital..

Hur skulle ni gjort i min sits?

Drömmen vore att säga upp sig och starta eget, men hur blir det ekonomiskt?
Kommer man ha råd att leva, då företaget knappast lär gå med vinst första 1-3 åren?

Råd och tips mottages tacksamt..
640
5
Hej! [br][br]Angående din egen  och ditt blivande företags ekonomi är det helt omöjligt att svara på din fråga. Vissa företag går med vinst från första dagen, andra gör det aldrig. Du måste berätta mer för att vi ska kunna hjälpa till. Gör också en ordentlig affärsplan så kommer många saker bli mycket tydligare.[br][br]Lycka till[br][br]MVH[br][br]R [br]
125
1
kan du vara lite mer specifik om vad jag behöver berätta mer om? [br][br]Affärsplan sitter jag och håller på med... och allt annat gällande företaget är i princip klart...[br]Bara startkapital som behövs..[br][br]Tänkte mest på den privata ekonomin... hur man klarar den om man säger upp sig?[br]Har aldrig varit i en sådan här sits tidigare... sitter även och försöker klura ut hur mycket kostnader jag kan dra ner på...[br]
125
1
eller kanske jag ska göra såhär istället:[br][br]1. göra klart alla förberedelser kring företaget[br]2. räkna och se om jag har råd att låna till startkapital för företaget[br]3. låna pengarna, dra igång företaget och se hur bra det går[br]4. säga upp mig från jobbet om jag märker att jag kan leva på företagets vinst..[br][br]låter det vettigare?
48
Hej! [br][br]Svårt att veta hur man kommer klara sig ekonomiskt, e ju lite med tjusningen med att starta företag :). Viktigt är att förbereda sig så mycket som möjligt och det görs bäst med en genomarbetad affärsplan. Här är själva budgeten viktig då den visar om det går runt eller inte. Gör flera olika scenarion på dina budgetar, en negativ, en som du tror är realistisk och en mer positiv. I budgeten får du också ta med din egen lön som en kostnad och räkna på om det går ihop sig om du tar ut någon lön, går det inte så är det ju svårt om du inte har något eget kapital sparat som du kan leva på. Jag håller själv på att starta företag nu och har sagt upp mig från fast anställning. Jag räknar med att sänka min lön med 50 procent, och kommer efter skatt ha 9000 kr att leva på...men om försäljningen går sämre så får jag ju dra ner på lönen ännu mer. [br][br]En viktig sak att kolla upp är att du som fast anställd har rätt till att få upp till 6 månaders tjänstledigt för att starta företag! Kan vara ett bra första steg, märker du efter ett par månader att det inte kommer gå så har du alltså ditt jobb kvar. Märker du däremot att det funkar så e det bara att säga upp dig. :bravo[br][br]Good luck![br]
125
1
Delpero - jaha, har man rätt till det?[br][br]Underbara nyheter.  :)[br][br]Sitter och räknar för fullt hur jag ska få allt att gå ihop... kanske det kommer fungera..  :)[br][br]Tusen tack för ditt svar.  :)[br][br]Bara tanken på att komma bort från jobbet jag har glädjer mig, vill bara därifrån...och starta eget, och på så vis få mitt eget drömjobb.  :)
822
48
En väg är att jobba kvar så länge som möjligt på ditt nuvarande jobb då det kan ge en trygghet. Ibland tar saker och ting längre tid än planerat och då kan det vara skönt att ha en säker inkomst från annat håll. Det kan även få dig att bli mer effektiv då du har mindre tid att lägga och kanske även extra motiverande då du vill lämna din nuvarande situation fortast möjligt.  :P
125
1
Patrik - motiverande är bara förnamnet.  :D[br][br]Tänker verkligen ta tag i det här nu och starta upp min dröm. Jag tror mycket starkt på idén jag har, och tror att med rätt marknadsföring kan företaget komma att gå bra fortare än man tror. :)[br][br]Ska dock jobba kvar på h*vetesjobbet till jag vet att jag kan leva på företaget. Men tro mig, jag kommer jobba stenhårt för att först starta upp, och sedan få det att gå bra.[br][br]Efter sommarens slut ska allt vara klart, och förhoppningsvis kan jag även säga upp mig då.  :D
125
1
har även läst att man har rätt att ta tjänstledigt från jobbet i 6 månader för att starta eget.[br]Stämmer verkligen det?[br]Men man får knappast någon inkomst då?[br][br]Funderade på det ett tag, men får man ingen inkomst är det ju inte ens värt att tänka på...
822
48
[quote author=The Dreamer link=topic=3521.msg16213#msg16213 date=1203428389][br]har även läst att man har rätt att ta tjänstledigt från jobbet i 6 månader för att starta eget.[br]Stämmer verkligen det?[br]Men man får knappast någon inkomst då?[br][br]Funderade på det ett tag, men får man ingen inkomst är det ju inte ens värt att tänka på...[br][/quote][br][br]Nej, du får inte någon inkomst så det låter inte som ett alternativ då du inte verkar tycka det är drömjobbet precis.. För om allt skulle gå åt skogen med företaget och du har slutat på jobbet så är det väl i så fall bättre att leta upp ett nytt jobb tills du återigen kan starta igång företaget  ;)
125
1
njae, det är definitivt inte mitt drömjobb. Vill bara därifrån, men stannar just för att det ger mig en inkomst...[br][br]Tänkte dock börja med att starta företaget på sidan av jobbet... helst så snart som möjligt, ska bara räta ut lite starta-eget-frågetecken först, och skriva en affärsplan och fixa startkapital.  :D[br][br]Har jag riktig tur kan jag sedan säga upp mig till hösten och leva på företaget istället... *drömmer mig bort lite*
822
48
[quote]*drömmer mig bort lite*[/quote][br]Det gör du helt rätt i!  :) Med en affärplan med så har du kommit en bra bit på vägen  :nicka
125
1
låter bra att man kommit en liten bit på vägen i alla fall, redan..  :)[br][br]Har dock mycket kvar gällande affärsplanen, bl.a. budgeten... men allt behöver ju inte lösas just idag...  ;)  :D[br][br]
822
48
Här finns lite hjälp när du ska skriva din [url=http://www.foretagande.se/Affarsplanen.html][b]affärsplan[/b][/url]
125
1
tusen tack !!!  :D
2360
37
Hur går det för dig. Du vet väl att om det inte skulle fungera så finns det ett skyddsnät man får använda en gång vid nedläggning eller vilande företag. Men målrikningen är ju att det ska gå bra. När man sätter igång kan det vara bra att registrera även andra saker som man skulle gilla att arbeta med i framtiden.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
125
1
lars arenander - jo tack, det går framåt i alla fall.  :)[br][br]Håller på med att skriva en utförligare affärsplan (budget-biten är i alla fall klar  :D  ), och har även fått kontakt med folk som kan hjälpa mig med hemsidan o.s.v... :)[br][br]Det som framförallt fattas just nu, förutom leverantör och sådant (ska ta kontakt med dem senare) är just startkapital. Men jag har räknat och kommit fram till att jag har råd att låna de pengarna, även om företaget inte skulle bära sig kommer jag ändå ha råd att betala av lånet. Visserligen ett risktagande, men det är ju en chans för mig att uppfylla en livsdröm.  :)[br][br]Vad är det för skyddsnät du pratar om? *nyfiken*[br]Inget jag har hört talas om.  :o

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.