hur blir det med privatekonomin om man säger upp sig och startar eget?

125
1
någon som har en aning om hur jag ska göra?

vill inte längre vara kvar på jobbet jag har nu, av olika anledningar. Har en affärsidé jag tror starkt på...

Men hur kan jag klara min privatekonomi om jag säger upp mig för att starta eget?
Även fast jag har en bra affärsidé kan jag ju ändå inte räkna med att leva på företaget från dag 1....

alla tips mottages mycket tacksamt  🙂
32
Har du tid att både driva företag och jobba så skulle jag nog ha gjort det till en början för att testa och se hur bra din idé faller ut i verkligheten.[br][br]Om du verkligen inte vill jobba kvar och inte har pengar till din privatekeonomi och företaget så är det väll bara att förska låna pengar.
125
1
Tyvärr tror jag inte att jag kommer ha tid att både jobba och fixa företag på sidan av...[br][br]Men kom att tänka på en sak...[br][br]Om jag säger upp mig från mitt nuvarande jobb, och lånar ihop pengar till att starta eget, vad säger a-kassan om det?[br][br]Vet att man får 9 veckors karens om man säger upp sig, men det kan jag klara. Räknar a-kassan mig som sysselsatt om jag startar upp eget utan att ta ut lön?[br]Vet även att jag då måste söka jobb, men det har jag inget emot egentligen...[br][br]*funderar för fullt hur jag ska få detta att gå ihop*
720
Med eget företag har du inte rätt till A-kassa. Du kommer att vara sysselsatt i ditt eget företag. Sysselsättning och lön har liksom inget likhetstecken för en egenföretagare varken när du startar eller senare.[br][br]
190
Finns flera alternativ. Ett är att du fortsätter jobba en tid och hårdsparar pengar som du kan leva på i åtminstone några månader medan du startar företaget.[br][br]Ett annat alternativ är att du slutar ditt nuvarande jobb och börjar jobba deltid någonstans medan du startar företaget. Du kanske inte klarar både nuvarande arbetet och att starta bolag, men du kanske klarar att jobba några timmar någonstans medan du startar företaget?
85
Jag har sagt upp mig och startat företag.. men får också leva på cirka 3000 kr i månaden tills företaget kommit igång ordentligt.[br][br]Men det är lungt - jag kör endå om alla i min ferrari om två år ...och tar över världen om tio.
125
1
tusen tack för era svar.  :)[br][br]Sitter och räknar för att få ihop siffrorna för företaget först och främst... sedan kanske jag antingen kan höra mig för om att, istället för att säga upp mig helt, gå ner i arbetstid...[br]Eller som en av er sa, hårdspara pengar så jag kan klara mig medan jag startar upp... det vore trevligt... :)[br][br]Drömmen vore om man kunde spara ihop så man klarar sig 1 år medan man startar upp, så man har gott om tid på sig att kunna få igång det så pass att man åtminstone kanske kan leva någorlunda på det. :)[br][br]hmm... får klura vidare..[br][br]Bra att veta att jag inte kommer ha rätt till A-kassa i alla fall.. :)
2360
31
Om du inte konkurrerar med din arbetsgivare kan du alltid starta upp företaget och förbereda dig, sådant brukar ta tid. Har du sedan möjlighet att smyga igång så ser du hur snabbt du kan sluta din nuvarande anställning.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.