Kan man ”tillgodo” räkna sig inkomst i väntan på F-skatten skall gå igenom?

5
Kan man ”tillgodo” räkna sig inkomst i väntan på F-skatten skall gå igenom?

Jag har varit anställd av en firma som har haft mig uthyrd ett tag nu, men nu har jag sagt upp mig och vill fortsätta att jobba som egenföretagare åt firman som har hyrt in mig förut.
Saken är den att jag vill fortsätta att jobba på en gång och inte behöva sitta hemma och vänta tills jag har F-skatten och firmaregistreringsbeviset i min hand.

Jag ska ju naturligtvis inte fakturera innan alla papper är klara.

Finns det ngn paragraf eller liknande om det här?

Mvh/ Roger
2360
37
Har du några § i ditt anställningskontrakt som säger att du inte omgående kan ta kunder från din gamla arbetsgivare som kan ställa till proble för dig?
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID
5
[quote author=lars arenander link=topic=3757.msg17467#msg17467 date=1207859638][br]Har du några § i ditt anställningskontrakt som säger att du inte omgående kan ta kunder från din gamla arbetsgivare som kan ställa till proble för dig?[br][/quote][br][br]Nej nej, det var inte frågan, och ja vi är överens. [br]Frågan var om jag kan fortsätta att jobba i väntan på min F-skatt. Och sedan "bakfakturera" alltså jobba typ 250 timmar, sedan kommer F-skatten och när den gör det så kan jag fakturera 250 timmar som jag har jobbat ihop.  ???
2066
2
Nej, jag tror inte det är ok. Har du ingen F-skattsedel är den du jobbar åt ansvarig för att betala in skatt.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Ok, tack för det.[br][br]Jag har nämligen varit i kontakt med skattemyndigheten i detta fall 2 ggr, och i båda fallen så har dom sagt olika, dvs att den ena tror att det är ok, och den andra trodde inte det.[br][br]Ngn som har ngn mer tanke bakom detta? Om jag inte hade fortsatt att jobba så hade jag förlorat jobbet, och jag skulle inte fakturera förrens allt var klart.
193
Jonatan har helt rätt! Man kan inte jobba överhvudtaget utan någon form av skattesedel.[br]Antingen går du under A-skatt (anställd) eller F-skatt (underleverantör).[br][br]Ett helt annat tips! Det blir en förändring för er, dig och din arbetsgivare, om du går in som egen företagare.[br][br]Se till att ha ett avtal som reglerar vad som gäller för er parter. Prata igenom villkoren. Ni byter juridiskt partsförhållande, och särskilt tydligt märks det om samarbetet inte skulle fungera. Trots att du gör samma saker som underleverantör som när du var anställd.[br][br]Du tar ju dessutom en risk med att få betalt om du inte har er överenskommelse på papper och arbetar en massa timmar.
2066
2
Hum hum, mjo... Om man läser i [url=http://lagen.nu/2000:980]Socialavgiftslagen[/url] står det i 2 kap. 5 § att: [quote]Arbetsgivaravgifter skall inte betalas om den som tar emot ersättning för arbete har en F-skattsedel antingen när ersättningen bestäms eller när den betalas ut.[/quote][br]Det finns inget som reglerar att du måste skicka en faktura/ta betalt inom en viss tid...[br][br]Någon som har bättre koll på vad som reglerar anställningsförhållanden? Det har dessutom varit så tidigare att du inte fick ha ett företag bara för att arbeta som anställd (åt ett enda företag), har det ändrats än?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
Som jag har hittat förut på olika sidor så kan man tillgodoräkna sig inkomst i upp till 3 månader innan man fakturerar, och har fått F-skatt. Stämmer alltså inte detta?
2066
2
Pratar du om innan du startar ett företag? Du har 10 år på dig att skicka en faktura innan det preskriberas om jag inte minns fel?
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
5
[quote author=Jonathan link=topic=3757.msg17492#msg17492 date=1207912413][br]Pratar du om innan du startar ett företag? Du har 10 år på dig att skicka en faktura innan det preskriberas om jag inte minns fel?[br][/quote][br][br]Jag pratar om detta. Jag har jobbat som anställd åt Firma1, dom har haft mig uthyrd till Firma2 i flera år.[br][br]Jag vill inte jobba åt Firma1 längre och säger upp mig. Firma1 tycker att detta är ok.[br]Jag fortsätter att jobba åt Firma2 i väntan på att jag ska få min F-skatt.[br][br]Jag får sedan min F-skatt och min bolagsregistrering på papper och fakturerar sedan Firma2 den tiden som var mellan min uppsägning tills dess att jag fick min F-skatt.[br]
48
så länge du och firma 2 är överens och har något avtal om detta borde det väl inte vara några problem?  [br][br]jag skulle iaf ha jobbat på även om jag inte hade någon skattesedel.  Det är dock bara vad jag tycker, kan inte allt för mycket om lagar och försäkringar men jag skulle ha fortsatt att jobba.[br][br]det som skulle kunna inträffa är väl att dom skiter i att betala men varför skulle dom göra det?[br][br]det andra är väl att du råkar ut för en olycka men sånt kan man väl ta via hemförsäkringen lr någon annan försäkring?[br][br]skatteverket har nog annat att stå i nu under deklerationstider så det ska väl en del till för att dom skulle komma till företaget och kolla upp vilka som jobbar med mera....
720
Citerat från Skatteverket:[br][br]När börjar F-skattsedeln att gälla?[br]En tilldelad F-skattsedel gäller omedelbart. Om den som tar emot en arbetsersättning har F-skattsedel antingen när ersättningen bestäms eller när den betalas ut gäller den i det uppdraget.[br][br]Exempel[br]När du avtalade om att utföra ett svetsarbete i din nystartade firma hade du inte fått din F-skattsedel, men du har fått den när uppdragsgivaren ska betala ut ersättningen en vecka senare. Du skriver ”innehar F-skattsedel” på fakturan eller visar upp F-skattsedeln. Uppdragsgivaren ska då inte innehålla skatt eller betala socialavgifter på ersättningen.[br][br][br]Så just den delen är väl inget problem, däremot  blir det ju ett problem i et factum att du bara har en uppragsgivare och alltså egentligen är anställd.
12
Det där med att bara ha en kund, och därmed "egentligen är anställd" tycker jag är en rätt konstig regel. Nån som vet varför den finns, och framför allt varför skatteverket bryr sig om det? De får väl lika mycket skatt även om man har F-skatt?
720
Får de lika mycket skatt ändå, så är du garanterad anställd.[br][br]För att bara ta det aldra enklaste exemplet: Du har din firma reggad på din hemadress, alltså är det tjänstekörning när du kör till jobbet. Som anställd hade det varit din privata kostnad att ta dig till jobbet.
2066
2
Nu vet jag inte, men jag kan gissa. Kanske för att undvika att man startar företag för att bara kunna göra avdrag när det i alla praktiska avseenden är en vanlig anställning. I Brasilien är det relativt vanligt att du måste starta ett företag för att få vissa jobb, vilket gör att företaget som "anställer" dig kan skippa mycket regler vad gäller trygghet, uppsägningar, osv - något som inte är så populärt med facket här ;)
Med vänliga hälsningar,
Jonathan

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.