konsultuppdrag i utlandet - hård eller mjuk timfakturering?

26
hej,
jag ska till mitt första uppdrag till utlandet nästa vecka. en kund önskar ha mig med som medlare och tolk samtidig. det handlar om en missnöjd kund, och jag ska tolka (tyska), och då jag kan en del om de olika mentaliteter ska jag även medla mellan dem, då parterna verkar inte helt överens vad dem vill av varandra...

normalt har jag alltid fakturerad dem per timme. men nu handlar det om två hela dagar (resa & boende & mat betalas av uppdragsgivaren). självfallet är det inte arbete 24h om dagen, men jag är ju ändå inte hemma för att kunna sköta mitt resterande arbete...

så hur brukar man göra i sverige? fakturera 48h i klump eller 8h/dag plus ett belopp för utlandsinsats? jag minns tyvärr inte min konsulttid i tyskland hur företaget jag jobbade för då gjorde.

svara gärna omgående, ska lämna mitt förslag i dagarna.

hälsningar

christoph
456
1
Det enklaste är om du tar betalt per dag. Jag ser inte skillnaden mellan att åka utomlands som att besöka kunder i Sverige. Som konsult (eller t.ex. resande säljare) där man inte har fasta tider, brukar man ta ut ett generellt dagspris baserat på att du viker hela din vistelse och tid för kundens räkning.[br][br]Alternativt kan du ju räkna timmar från det att du normalt börjar jobba, tills att du normalt lägger dig. Tiden på kvällen kan du fakturera eftersom du annars brukar ängna dig åt din bokföring och annan "egen tid". [br][br]Men sticker du ut på en krogrunda i brist på annat under kvällen kan du kanske inte fakturera för det eftersom du då heller inte skulle kunna bokföra  ;)..[br] [br]Sitter ni däremot och lägger upp en plan för dag2 så är det absolut fakturerbar tid.[br][br]Sedan har man ju traktamente i dessa syften...[br][br]Ställ frågor till kunden om hur han/hon tror att dagarna kommer se ut och basera kalkylen på denna info.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.