Företagsform

70
[quote author=Mojo link=topic=4020.msg18964#msg18964 date=1214965947]Vad gäller antalet anställda blev jag fundersam, ni visar flera stora fastigheter där ni har kontor/butik men visar endast på åtta styken anställda i företaget medans i er FAQ så skriver ni att ni är nio?[/quote]

Och om man kombinerar det med faktumet att företaget heter "BGA Utbildning och videoproduktion", men det korrekta företagsnamnet finns inte med på hemsidan överhuvudtaget?

Och att man har en omsättning på 0-499 tusen kronor om året... Hur sysselsätter man så många människor på så lite pengar? Dessutom verkar det vara 0 antal anställda om jag inte har helt fel.

(det finns offentliga företagsregister man kan hämta denna information från)
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
16
Tack för alla svar, ett extra stort tack till [b]Mojo [/b] ska fundera på det du har skrivit och ändra på vissa punkter.[br][br]UBT: Kul att en konkurrent till oss har hittat hit också  ;D[br]Företaget drivs som två enskilda firmor av min far och jag. Min fars företag heter mycket riktigt BGA Utbildning & Videoproduktion. Mitt företag heter BGA Media och om du där tittar på omsättningen så ser du lite andra siffror, är dock osäker på om du ser omsättningen gällande föregående år. [br][br]Har du fler frågor om vår omsättning är du välkommen att ringa mig på 020-12 10 10[br][br]*EDIT*[br]Har ändrat på frågor/svar till åtta personer istället för nio. Var en gammal felaktig uppgift
mitt företag: www.dvdkopiering.nu
70
[quote author=Björn Andersson link=topic=4020.msg18967#msg18967 date=1215007536][br]Företaget drivs som två enskilda firmor av min far och jag.[/quote][br][br]Hmmm, man kan bara driva ett företag som "ett" företag, inte som två. Om det företaget sedan väljer att anlita underentreprenörer så är det något som inte påverkar hur många anställda företag 1 har.[br][br]Att skriva att företag 1 har X antal anställda känns inte direkt förtroendeingivande om man faktiskt inte har en enda anställd i företaget. Underleverantörer som anlitas är inte anställda i företaget.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
16
Känns som man spamar sönder sin egen topic med massa OT menmen...[br][br]Anledningen till att verksamhet bedrivs i två bolag är genom ett generationsskifte där min far sakta trappar ner sin verksamhet medan jag ökar min. Kunden anlitar alltså BGA Media vilket är namnet som står på alla kvitton, fakturor m.m. [br][br]Vi ser dock inte anledningen till att vi helt plötslig ska byta namn ut mot våra kunder utan vi jobbar tätt ihop och har inga problem med vår lösning. [br] [br]Vi har planer på att ombilda till AB när tid finnes och därmed lösa namnproblematiken. I tonen på inläggen ovan låter det som att vi försöker "dölja" någonting vilket absolut inte är fallet. Vi har denna lösning för att den passar oss bäst och hittills har vi inte fått någon kritik eller funderingar från varken kunder eller våra leverantörer. [br][br]Detta är mitt absolut sista bidrag till denna "diskussion"
mitt företag: www.dvdkopiering.nu
2066
2
Jag håller med Björn. Försök hålla ämnet till feedback på hemsidan.[br][br]
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
190
[quote author=UBT link=topic=4020.msg18969#msg18969 date=1215008612][br][quote author=Björn Andersson link=topic=4020.msg18967#msg18967 date=1215007536][br]Företaget drivs som två enskilda firmor av min far och jag.[/quote][br][br]Hmmm, man kan bara driva ett företag som "ett" företag, inte som två. Om det företaget sedan väljer att anlita underentreprenörer så är det något som inte påverkar hur många anställda företag 1 har.[br][br]Att skriva att företag 1 har X antal anställda känns inte direkt förtroendeingivande om man faktiskt inte har en enda anställd i företaget. Underleverantörer som anlitas är inte anställda i företaget.[br][/quote][br][br]Det finns flera sätt att driva ett företag som två eller fler företag. Har du kanske hört talas om konsortier och enkla bolag? Koncernkonstruktioner och företagsgrupper?[br][br]Om man skall presentera ett företag och ange antalet anställda är det inget konstigt att de anställda finns i olika delar av koncernen - vissa koncerner låter till och med de anställda finnas i ett särskilt personalbolag - med ditt resonemang blir det svårt att ange antalet anställda på ett korrekt sätt..[br][br]Däremot känns det inte helt förtroendeingivande med företag som oprovocerat försöker miskreditera andra företag i branschen genom insinuationer.
70
[quote author=Björn Andersson link=topic=4020.msg18970#msg18970 date=1215010769][br]Kunden anlitar alltså BGA Media vilket är namnet som står på alla kvitton, fakturor m.m. [/quote][br][br]Men det är ju inte det företag som presenteras på hemsidan, och inte det företag vars referenser, lokaler, osv, som man berättar om på hemsidan. [br][br]Kunden väljer alltså att anlita BGA video, men tas om hand av, och får kvitton från, BGA media? Känns rörigt tycker jag, det är väl bättre att kunderna får kvitton från det företag man har hittat fram till på hemsidan?[br][br][quote author=Jonathan]Försök hålla ämnet till feedback på hemsidan.[/quote][br][br]Det är ju feedback som är relaterat till hemsidan, om de som på hemsidan presenteras som anställda av BGA video (när de är anställda av en annan firma). Jag tycker att det är bättre att presentera de som man har anställt på sin hemsida, inte de som är anställda av een annan firma.[br][br][quote author=Wooster]Har du kanske hört talas om konsortier och...[/quote][br][br]Jodå, men nu är det två enskilda firmor, inte konsortier, företagsgrupper eller koncerner. :)[br][br][quote author=Wooster]Om man skall presentera ett företag och ange antalet anställda är det inget konstigt att de anställda finns i olika delar av koncernen - vissa koncerner låter till och med de anställda finnas i ett särskilt personalbolag - med ditt resonemang blir det svårt att ange antalet anställda på ett korrekt sätt.[/quote][br][br]Ja, men så är det ju inte i det här fallet. Det är två skilda enskilda firmor, inte en koncern. [br][br]Och ja, jag tycker att det är underligt att en enskild firma presenterar anställda i ett annat enskilt företag som sina egna anställda. Även om jag verkar vara den enda här som tycker det.[br][br][quote author=Wooster]Däremot känns det inte helt förtroendeingivande med företag som oprovocerat försöker miskreditera andra företag i branschen genom insinuationer.[/quote][br][br]Hmmm, tanken var inte att miskreditera genom insinuationer, jag blev bara så förvånad när det som presenterades på hemsidan inte stämde överrens med verkligheten.[br][br]Björn Anderssons företag är ju inte ens det som presenteras på hemsidan, hemsidan som hans företag har finns på www.bgamedia.se [br][br]Som slutkläm på feedback angående hemsidan (som tråden handlar om): Red ut på hemsidan vilka som är anställda och vilket företag man som kund väljer att anlita. Det känns skumt om man får kvitton från ett annat företag än det som man har hittat fram till och valt att anlita. Det kommer båda företagen att tjäna på i längden.[br][br]Att företagen sedan fördelar arbete och fakturerar varandra behöver ju inte kunden se. Det ger en bättre helhetsbild om man som kund få se en hemsida, ett företag, och sedan får beställningen genomförd med alla papper och allt från samma företag. Istället för att hemsidan för företag 1 bara agerar som front för företag 2, som man som kund kanske inte ens har hört talas om (innan man får fakturan i handen).
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
190
[quote author=UBT link=topic=4020.msg18973#msg18973 date=1215014734][br][br][quote author=Wooster]Har du kanske hört talas om konsortier och...[/quote][br][br]Jodå, men nu är det två enskilda firmor, inte konsortier, företagsgrupper eller koncerner. :)[br][/quote][br][br]Enskilda firmor (även bara två) som samarbetar under gemensamt namn eller samlingsnamn, på gemensam hemsida, gemensam lokal eller gemensam utrustning kan kallas såväl enkelt bolag, konsortium, företagsgrupp eller form av koncernkonstruktion (det sistnämnda kanske dock inte i juridisk mening). För övrigt en inte helt ovanlig associationsrättslig konstruktion inom allt från frisör- till konsultbranschen.[br][br]Förstår inte riktigt varför du har problem kring det. Har du samma problem när du handlar på ICA?
70
[quote author=Wooster link=topic=4020.msg18978#msg18978 date=1215029649]Har du samma problem när du handlar på ICA?[/quote][br][br]Jag tycker bara att om jag som kund väljer att anlita företag A, så vill jag gärna göra just det. Och få ett kvitto på utfört arbete från företag A (som jag har valt att anlita), inte från företag B som jag aldrig har hört talas om.[br][br]På ICA får jag inte kvitton från Konsum.[br][br]I övrigt känns det som den här diskussionen är på väg åt helt fel håll, OT pajkastningstävlingar leder sällan till något vettigt.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
1616
4
[quote author=UBT link=topic=4020.msg18979#msg18979 date=1215030829][br]I övrigt känns det som den här diskussionen är på väg åt helt fel håll, OT pajkastningstävlingar leder sällan till något vettigt.[br][/quote][br][br]Jag granskar denna tråd flitigt och tyvärr kan bara se att här råder pajkastning mest från UTB som jag inte ser vart det finns ågon avsikt att nå mer än att det råder sig om en konkurrenssituation. [br][br]Jag kan instämma med dig UTB om att detta blir mer OT - än vad trådskaparen kanske önskat i tråden och undrar både vad du Björn och UTB tycker om jag flyttar vissa inlägg vidare till OT om ni vill föra diskussionen vidare eller om ni tycker att vi ska radera något. Hör gärna av er till mig privat.[br][br]Med vänliga hälsningar[br][br]Magnus Olsson[br][b]Moderator Företagande.se[/b]
Må väl!
70
För min del kan det som står vara kvar, jag står för mina åsikter.[br]Men jag kommer inte att återvända till tråden, för att undvika att den spårar ur.[br][br]Du har PM (inom kort) med förklaringar kring mina tankar.
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
456
1
Jag tycker att tråden skall delas upp eftersom många inlägg ligger utanför trådens och kategoriens syfte.  [br][br]Är det inte vi moderatorers uppgift att se till att det är ordning och reda här på forumet? ;)[br][br]Allt kan och får självklart diskuteras , men försök att hålla er till ämnet och skapa hellre nya trådar om ni anser att det finns fler viktiga saker att diskutera.. 
190
[quote author=UBT link=topic=4053.msg18979#msg18979 date=1215030829][br][quote author=Wooster link=topic=4020.msg18978#msg18978 date=1215029649]Har du samma problem när du handlar på ICA?[/quote][br][br]Jag tycker bara att om jag som kund väljer att anlita företag A, så vill jag gärna göra just det. Och få ett kvitto på utfört arbete från företag A (som jag har valt att anlita), inte från företag B som jag aldrig har hört talas om.[br][br]På ICA får jag inte kvitton från Konsum.[br][br]I övrigt känns det som den här diskussionen är på väg åt helt fel håll, OT pajkastningstävlingar leder sällan till något vettigt.[br][/quote][br][br]Pajkastningen står möjligtvis du för - men eftersom du inte förstår grundläggande associationsrättsliga principer är det intressant att förklara dem för dig.[br][br]Handlar du på ICA får du ett kvitto där det står ICA för arbetsstället, men där företaget du handlar av förmodligen inte ens står utskrivet i namn, däremot i organisationsnummer. Du kan ju själv slå i bolagsverkets register - så sök på ICA Maxi till exempel. Eller på din lokala ICA-handlares org nr. Du har knappast hört det företagsnamnet tidigare.[br][br]Skumt va?

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.