Kommanditbolag / Enskild Firma = ?
Har kikat runt på bl.a. nutek.se och läst om kommanditbolag samt enskild firma. Jag undrar nu vad de egentliga skillnaderna är mellan dessa företagsformer? Båda formerna kan ägas av endast en person, man är personligt ansvarig för samtliga åtaganden, inget av dom kräver eget kapital för att starta upp.
Vad är de egentliga skillnaderna mellan KB och EF? För- respektive nackdelar?
Jonathan
Vare kommanditdelägare ansvarar max för den kapitalinsats som man har gjort i bolaget.
Det måste finnas minst en kommanditdelägare och minst en komplementär i ett KB
Komplemetären ansvara däremot fullt ut för bolagets skulder.
:>
Ett KB består av minst två delägare.
Vare kommanditdelägare ansvarar max för den kapitalinsats som man har gjort i bolaget.
[/quote]
Aha, det var detta jag missade.. Jag trodde att det räckte med en person som då står som ansvarig för bolaget...
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=4196.msg19745#msg19745 date=1219006994]
Ett KB består av minst två delägare.
[/quote]
Aha, det var detta jag missade.. Jag trodde att det räckte med en person som då står som ansvarig för bolaget...
[/quote]
I princip kan man säga att ett KB kan ägas av en person.
Det räcker ju att den anda parten sätter in 100 kronor och endast ansvarar för den hundralappen. Eller?
Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. Klicka här för att registrera dig som medlem.