Kommanditbolag / Enskild Firma = ?

456
1
Hej
Har kikat runt på bl.a. nutek.se och läst om kommanditbolag samt enskild firma. Jag undrar nu vad de egentliga skillnaderna är mellan dessa företagsformer? Båda formerna kan ägas av endast en person, man är personligt ansvarig för samtliga åtaganden, inget av dom kräver eget kapital för att starta upp.

Vad är de egentliga skillnaderna mellan KB och EF? För- respektive nackdelar?
2066
2
Kommanditbolag har minst två delägare och är en speciell form av handelsbolag, där man kan ha delägare både med begränsat och obegränsat ansvar.
Med vänliga hälsningar,
Jonathan
758
1
Ett KB består av minst två delägare.[br]Vare kommanditdelägare ansvarar max för den kapitalinsats som man har gjort i bolaget.[br]Det måste finnas minst en kommanditdelägare och minst en komplementär i ett KB[br]Komplemetären ansvara däremot fullt ut för bolagets skulder.
Hälsningar Stefan Förståndet är rättvist fördelat. Alla tycker att dom har fått tillräckligt
223
...och komplementären kan vara en juridisk person, vilket gör bolagsformen väldigt intressant...[br][br]:>
720
... men som samtidigt då ställer krav på att också KB:et har en revisor och skickar in sitt granska årsbokslut till bolagsverket vilket kanske då gör et hela lite dyrare och mindre intresant.
456
1
[quote author=Sinnenas Teater link=topic=4196.msg19745#msg19745 date=1219006994][br]Ett KB består av minst två delägare.[br]Vare kommanditdelägare ansvarar max för den kapitalinsats som man har gjort i bolaget.[br]Det måste finnas minst en kommanditdelägare och minst en komplementär i ett KB[br]Komplemetären ansvara däremot fullt ut för bolagets skulder.[br][/quote][br][br]Aha, det var detta jag missade.. Jag trodde att det räckte med en person som då står som ansvarig för bolaget...
162
[quote author=DEJI link=topic=4196.msg19754#msg19754 date=1219089248][br][quote author=Sinnenas Teater link=topic=4196.msg19745#msg19745 date=1219006994][br]Ett KB består av minst två delägare.[br]Vare kommanditdelägare ansvarar max för den kapitalinsats som man har gjort i bolaget.[br]Det måste finnas minst en kommanditdelägare och minst en komplementär i ett KB[br]Komplemetären ansvara däremot fullt ut för bolagets skulder.[br][/quote][br][br]Aha, det var detta jag missade.. Jag trodde att det räckte med en person som då står som ansvarig för bolaget...[br][/quote][br][br][br]I princip kan man säga att ett KB kan ägas av en person.[br]Det räcker ju att den anda parten sätter in 100 kronor och endast ansvarar för den hundralappen. Eller?
720
Ägande och ansvar har inget med varandra och göra. I ett AB kan det ju finnas bara en ägare men anvaret ligger på styrelsen som kan vara någon helt annan.

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.