Fråga ang överlåtelse av lokal

36
Jag funderar på att ta över en butikslokal. Vanlig månadshyra utgår, men de nuvarande innehavarna vill ha ersättning på 300tkr resp 500tkr. Vilka är reglerna kring överlåtelse av hyreslokal? Kan lokalen fungera som säkerhet för ett banklån när den inte är min egen? Hur fungerar det med tex pantbrev och lagfartskostnad?
För vanliga hyresrbostäder är det ju inte tillåtet att betala för överlåtelsen, är det okej avseende kommersiella lokaler?

Tacksam för alla svar
Anna
70
[quote [email protected] link=topic=4206.msg19795#msg19795 date=1219268358]de nuvarande innehavarna vill ha ersättning på 300tkr resp 500tkr...... Kan lokalen fungera som säkerhet för ett banklån när den inte är min egen? [/quote][br][br]Om den inte blir din egen på något sätt, vad är det då du betalar för?[br]Och vem betalar du det till, till de som ska hyra ut det?
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com
36
Nej, man betalar till de nuvarande hyrestagarna. Det verkar vara väldigt vanligt av vad jag har sett på mäklarnas sajter.
70
Känns helskumt, och det står till och med i mäklarnas annonser! :blink
Kent Kumpula
Uppsala Bildteknik AB
www.uppsalabildteknik.com

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.