pantmaskin i liten butik?

5
hur fungerar det med pant om man har en liten butik som säljer läsk och godis och sånt?
måste man ha maskin, eller ta emot burkar? och gäller det från alla, även de som inte är kunder utan bara kommer in med massa kassar med skitiga burkar?

hela grejen med pant är rent åt helvete i sverige, det försvårar allting i onödan, speciellt när folk lika gärna, eller till och med miljövänligare, kunde slänga sina burkar i miljöhusen som finns i alla städer.

hålla på med kvitton fram och tillbaka, och sen sitta där med en hög stinkande gamla burkar...  Grrrrr  bara i sverige...
219
1
[quote author=cheeseburger link=topic=4209.msg19819#msg19819 date=1219334022][br]hur fungerar det med pant om man har en liten butik som säljer läsk och godis och sånt?[br]måste man ha maskin, eller ta emot burkar? och gäller det från alla, även de som inte är kunder utan bara kommer in med massa kassar med skitiga burkar? [br][/quote][br][br]Nä, det är inget måste. I så fall skulle alla bensinmackar och tobaksaffärer vara tvugna att ta emot pant då även de säljer läsk på flaska och burk.[br][br][br]
5
[quote author=sod link=topic=4209.msg19835#msg19835 date=1219387287][br][quote author=cheeseburger link=topic=4209.msg19819#msg19819 date=1219334022][br]hur fungerar det med pant om man har en liten butik som säljer läsk och godis och sånt?[br]måste man ha maskin, eller ta emot burkar? och gäller det från alla, även de som inte är kunder utan bara kommer in med massa kassar med skitiga burkar? [br][/quote][br][br]Nä, det är inget måste. I så fall skulle alla bensinmackar och tobaksaffärer vara tvugna att ta emot pant då även de säljer läsk på flaska och burk.[br][br][br]statoil är i varje fall tvungna att ta emot pantburkar, de står alltid uteliggare där inne hela nätterna och värmer sig och kommer in med burkar[br][br][br][/quote]
219
1
Tvugna av vem?[br]I vår stad har Statoil ingen återvinning. Ingen av mackarna har återvinning. De ända som har det här är Ica Coop och Nära dej-kedjan. Ingen tobaksaffär, kiosk, gatukök, bensinstation tar emot burkar eller flaskor.[br][br]Statoil i din stad är inte tvugna av någon "myndighet" det är troligen ägarna eller från huvudkontoret som man har bestämt att den statoilbutiken ska vara miljövänlig och ha återvinning.[br][br]Så om jag var dig skulle jag inte oroa mig att det kommer någon och säger att du måste ta emot burkar och flaskor.[br][br]De som har pantmaskin har det av ren service. De som pantar köper även i deras butik.
5
jag läste att butiker får betalt för både pant och hanteringsersättning? då finns det pengar att tjäna på att ta emot massor med burkar eller? kunde ju vara en smart ide om affären inte kan konkurrera med sina varor haha[br][br]och det stämmer tydligen, att en affär är inte tvingad av staten att ta emot returgrejer, men att det dock anses som god affärssed att ta emot det man säljer och kräver pant för

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.