Eget ansvar eller kunna dra av?

1
Hej!
Nystartat företag, aktiebolag. Har varit delägare ca: 3 mån och det snurrar fortfarande. Är väldigt ny på detta, men det finns väl inga dumma frågor? Nu har jag en fråga som jag försökt hitta svar på själv men inte lyckats.
Jo, vi driver ett HVB hem och varje dag använder jag mig utav IT och verktyg inom snickeri m.m. På min fritid bygger jag datorer och gillar att snickra. Nu har jag gått in med privata saker i företaget som jag använder varje dag.  Det är ändå ganska dyra verktyg och komponenter som företaget nu tar del av, fast det varit mina privata innan. Jag kan inte nyttja dem på min fritid nu eftersom företaget nu har dem. Frågan är:
Vad/kan jag dra av på det? Finns det något sätt överhuvudtaget? Eller som rubriken lyder, är det eget ansvar om jag lånar ut mina egna saker?  Jag undrar bara om det finns något sätt som gör att jag vinner på det privat och kanske företaget inte blir lidande.
1165
Man brukar vinna på att i möjligaste mån hålla isär privat ekonomi och företagets ekonomi, eftersom lagen utgår från det. Jag skulle därför rekommendera att företaget antingen köper de här verktygen av dig, eller hellre att du behåller dina verktyg och företaget köper nya. [br][br]Förvisso brukar hantverkare kunna dra av för utrustning som de måste köpa själva, men som vårdare på ett HVB-hem är det tveksamt om Skatteverket godkänner något sådant. Ett avdrag är ju dessutom bara rätten att tjäna pengar utan att betala skatt på det, det är inte skattereduktion.
2360
37
Varför har företaget dina saker. Behöver företaget utrustning kan väl köpa det som behvs.[br]Ett avdrag är inte att tjäna pengar det är en utgift man haft däremot kan man kanske få inkomster tack var utgiften, och på den betalar man skatt.
Lars Arenander. Utgivare av boken KVINNA I STRID

Du måste vara inloggad för att kunna skriva i forumet. för att registrera dig som medlem.